onsdag 16 november 2022

"FÖDELSEDAGSBARNET"

I förrgår fyllde min käre gubbe Rolle år, hela 82. Igår var han i Visby hos onkologen. Inte så kul...

Den blommar fortfarande, mycket passande till födelsedagen...

I fredags när vi båda var till sjukan, han till hjärtavdelningen och jag till neurologen, fick han beskedet att det inte var några problem med hjärtat - alla hans prover och tester var riktigt bra för att komma från en gubbe i hans ålder. Eventuellt kunde han ha "kärlkramp light". Och om han får känningar av det ska han spruta lite nitroglycerin under tungan då släpper det direkt... 

Molton som låg och sov i sin korg under skrivbordet och jag väntade otåligt på att han skulle  komma hem - tog några timmar - och berätta att hans prostatacancer också hållit sig i skinnet. Dom senaste gångerna han fått lämna prover har hans värde inte gått att mäta, alltså varit PSA 0,00. Till skillnad mot när cancern upptäcktes - då var värdet 170 PSA! Bättre födelsepresent, även om den var en dag för sent, skulle han inte kunna få.....

Om det vore jag som fyllde fick det gärna bli såna här, men Rolle är inte så trakterad av hummer - eller krabba 
 - eller kräftor - eller sushi. Räkor däremot...

Vi firade inte alls i måndags, förutom att Julia och hennes dotter Pella hade med sig en chokladask när dom kom för att hämta Molton. Mycket överraskande och väldans trevligt! 
Sen var det massor av vänner som hörde av sig. Antingen med kort eller på telefon, bl.a. ringde Hasse & El-Jay från Kalifornien. Och för att vara en person som aldrig brytt sig om att fira (till skillnad mot mig som älskar att ha födelsedagsfester) och nästan glömmer bort att han fyller år, blev han otroligt ihågkommen...

På 80-årsdagen...

Så kom han äntligen hem och talade om att beskedet från onkologen var jättebra, så vi bestämde oss för att fira lite. Jag lagade först till en god lunch och senare fick han bestämma vad han skulle ha till middag. Det blev hemgjorda hamburgare med massor med sallad - och t.o.m. jag tyckte det blev riktigt gott. Till det fick Rolle rött vin, själv vågar jag dock fortfarande inte dricka nåt med alkohol - har ju fullt sjå att hålla mig på benen ändå. Jag misstänker att det skulle räcka med ett enda glas vin för att man skulle bli vinglig - vilket skulle vara katastrofalt.....


Beskedet var att PSA-värdet fortfarande var omätbart, alltså 0,00 och alla andra värden excellenta. Så nu kan man andas ut ett tag! Jag tror också att Rolle hade varit en aning orolig innan, även om han inte sagt nåt för att inte oroa mig, för han verkade på ett ovanligt bra humör och satt genast igång med att dona och fixa...

Rolle i somras med örhänge - en levande fjäril...

Han älskar att "hålla på" och kan inte bara slöa. De senaste jobben för honom har varit att "mussäkra" garaget så att vi slipper möss i bilen. Vi har nu två elektroniska avskräckningsboxar, en i garaget och en under huven. Sen har Rolle också lagt ut gift och ställt ut råttfällor. Efter det att själva bilen blev fixad förra måndagen så har dock inget rörts. Dagarna innan dess käkade mössen upp maten i fällorna och även giftet och dess förpackning...

En mycket ovanlig syn, Rolle ligger och vilar sig på altanen...

SUSIE





6 kommentarer:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Jag grattade ju Rolle redan i måndags i ditt "Molton-inlägg". Vilket härligt besked att få, en riktigt fin födelsedagspresent. Fint att ni firade med god mat.

Kram Anita

Maribel sa...

Hej Susie!
Vilket härligt besked, du får hälsa och Gratulera.
Grattis också till de 82 åren.
Kram Marika

chica sa...

Lindas fotos e parabéns pelos 82 anos, bem festejados e o resultado do oncologista foi ótimo! Tudo de bom pra vocês! beijos, chica

Ingrid sa...

Så härligt att Rolle fick så positiva besked på proverna. Grattis till det och grattis till de 82 åren. Vi är ju lika gamla Rolle och jag.
Kram, Ingrid

Rosor och ruiner sa...

Hälsa och gratta! Till alla åren och till positivt besked!
Kram Gunilla

Anonym sa...

Hej Susie !
Jag visste att Rolle fyllde år i helgen, men får glömde skicka hälsningar. Vi hade lilla familjen här från Norrahammar och tre härligt vilda ungar gjorde mig givetvis både glad och yr.
Hälsa så gott till Rolle med massor av grattis kramar i efterskott.
Vilken härlig mysig man han är, jag har inte ändrat uppfattning om honom fast åren har gått sen vi träffades sist.
Vilken lycka för dig Sussie att ha honom.
Den bästa nyheten var att sjukdomen håller sig i schack.

Må så gott och ta hand om varann.
Hälsningar från oss Eva Rolf och Ludde.