torsdag 11 augusti 2022

DET ENDA JAG GÖR...

..i trädgården numera är att vattna! Vi har så vansinnigt torrt att jag är riktigt orolig för både buskar och träd. 


Kolla in gräsmattan - dom enda ställena den är grön är där huset har skuggat.....

Att perennerna också lider gör inte lika mycket, dom brukar hämta sig och vattnar man så håller man dom iaf vid liv. När det gäller dom vedartade växterna så är det så att dom behöver betydligt mer vatten och torkar dom så dör dom!

Framför växthuset har jag ett litet träd som tillsammans med vindruvorna inne i växthuset tydligen suger ur jorden ALLT vatten. Det är nu bara torr lera kvar - inget gräs alls!

Förra veckan, när även vi fick regn, trodde vi att vi skulle få lite ordentligt med vatten. Men då fick vi bara 4 mm. Räckte inte ens till för att gräsmattan skulle få lite färg igen. Så i förrgår roade jag mig med att ha vattenspridaren på hela dagen på framsidan - och igår på baksidan så när som på två små plättar. Och nyss gick jag ut och satte igång den igen på baksidan, sen flyttar jag spridaren var 45 minut. 


I poolrabatten växer det bl.a. bambu och där hittade jag den här dagliljan igår - innan den vissnade. Den har jag inte sett på flera år.....

Jag låter vattnet från spridaren lappa över den tidigare vattning hela tiden, så jag räknar med att varje del av trädgården får bevattning i c:a 60 minuter. Egentligen skulle jag vilja ha vattnet på ett par timmar på varje del, men det fungerar inte; Skulle aldrig bli klar innan växterna hann torka ihjäl, samt brunnsvattnet skulle ta slut innan jag kom runt. Det har sina för- och nackdelar med att ha stor trädgård.....

Den här lilla slänten är en del av vägen som gick här på 1930-talet och där skulle man ju kunna tycka att det skulle vara torrt, men den är i skuggan av tallarna i kohagen.....

I morgon efter baksidan är klar blir det "förträdgården" med dess buskar, träd och rosor som behöver en ordentlig blöta. Idag när jag hade tänkt göra det så var jag tvungen att åka till sjukhuset i Visby för kontroll hos bröstmottagningen. Alltså inte på nån mammografi, utan jag ska träffa min läkare Helena för min årliga kontroll. Jag blev uppringd igår och fick förfrågan om jag kunde "hoppa in" när dom fått ett återbud. Och det vill man ju. För kontroller kan man aldrig få för många av.....

Den "lilla" fjärilsbusken är nu snart 3 m hög och det vimlar av fjärilar på den - t.o.m. när jag vattnade rabatten.....

Nu ska jag ut och flytta spridaren och samtidigt tar jag med mig kameran. Eftersom det blommar och växer lite dåligt just nu på grund av torkan så kanske jag inte hittar några bra motiv. Men 5-6 bilder lär jag nog få ihop.....

SUSIE

2 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Ja, torrt är det minsann nu, skönt ändå att kunna vattna med spridare! Det är inte att tänka på för oss andra som har kommunalt vatten. Här är det kanna som gäller. Har just masat mig upp från soffan för att vattna på de som var torrast. Resten får vänta.
Synd att du inte fått till något bad i år ännu, du som älskar att bada!
Kram Gunilla

Maribel sa...

Hej Susie!
Det är riktigt varmt igen, och det skall fortsätta ett tag till. Har bara vattnat i växthuset och mina krukor och amplar, men det skulle behövas lite varstans i trädgården. Får se framöver, kanske måste hjälpa till i rabatterna med. Ha det gott /Kram Marika