onsdag 13 juli 2022

RUNDTUREN FORTSÄTTER

Eftersom det tog flera dagar sist mellan jag gjorde inläggen så tänkte jag lägga in ett idag, trots att jag la in ett igår. För när jag gick runt i trädgården för att ta bilder till gårdagens inlägg så blev det så många att jag blir "tvungen".....

Som synes är poolen inte i bruk i år av olika anledningar, men vi har precis lika mycket blommor som vanligt.
Speciellt på den här delen av altanen som är utan tak. Här brukar vi sitta när vi torkar oss i solen efter badet, men nu sitter vi här och njuter av utsikten över rosorna i "follyn" nedanför... 

Fast det är klart jag behöver ju inte publicera alla bilder jag tar, men eftersom jag endast visade bilder från framsidan och en enda från min "folly" på gaveln/södersidan så tänkte jag visa bilder från baksidan och från förträdgården i det här inlägget.

En närbild på pelargonen som står i en ställning längst bort på altanen samt på busken med rosa rosor (och blått uppbindningsband) ute i parken...

Idag blir det lite pysslande på altanen - ska bl.a. plantera om ett palettblad som blåst ner två gånger med kruka och allt och nästan blivit helt förstörd. Vi har alltså haft ganska blåsigt, men det värsta har varit kastvindarna som kom helt utan förvarningar.

Nedanför altanen har vi det jag kallar för "poolrabatten". En stor trekantig sak med massor av växter,
mest den japanska bambun med också ett antal stora buskar och perenner.
Här är det den gulbladiga rönnsumaken `Tiger Eyes´.

Men nåt regn som vi blivit utlovade av SMHI, det fick vi aldrig och idag är det varmt och soligt - som vanligt! Så det är bara att fortsätta vattna. Visserligen har vi en brunn med ganska mycket vatten enbart för trädgården, vi har kommunalt indraget också, men det blir ett jäkla kånkande på vattenkannor vilket inte är så bra för ryggen...

Den enda spaljén (av tre) som överlevt. Rabatten under har en klematis med nästan svarta
 blommor, några stora funkia och - tyvärr -  överblommade allium.

Vi hade Molton här igår, väldans trevligt, och idag också naturligtvis. Men i ikväll ska han få stanna över natten. Så kul - iaf för oss! Han brukar bli lite orolig när klockan närmar sig sex för då vet han att hans husse eller matte normalt kommer och hämtar honom. Så vid varje ljud utanför reagerar han, men sist när han sov här så gick det över framåt kvällen och han sov gott i våra sängar.....

Nedanför trappan till kontoret så har jag en stor planteringslåda där jag slår ner sånt jag inte vet var jag ska sätta. Bredvid lådan så har dom här malvorna självsått sig - och dom tar jag ju inte bort. Trots att dom egentligen är ogräs...

Idag måste Rolle till Hemse för att proviantera lite - eller mycket kanske man ska erkänna. Det var nästan helt tomt i både skafferi och kylskåp efter helgen så han blir tvungen. Visserligen har vi massor med mat i frysen, men jag vill inte gärna använda det i onödan. Kan vara bra att ha det där tills nån dag när man är tvungen att länsa det.....

I vår "lyrrabatt" på baksidan mitt bland julrosbladen tittar en klematisblomma upp. Vi hade tidigare några stammar av ett träd med nät emellan (formade som en lyra, därav namnet) där det växte klematis. Men stammarna ruttnade och det var massor med år sen klematisen levde...

Igår t.ex. blev det kokt torsk med äggsås och färsk potatis eftersom Rolle inte hade nån lust att åka och handla. Idag ska vi helt klart äta nåt roligare. Antingen en bowl med ris och en massa grönsaker samt pyttelite sovel och några starka såser, eller också ska vi (jag) grilla fläskytterfilé och servera en sallad till. Få se vad jag orkar med att laga.....  

Vid staketet mot området bakom trädgårdsboden växer - bl.a. - en rödbladig fläder. Den har nu börjat blomma och då är den väldans vacker...

Den här flädern ovan samt "lyrrabatten" ligger omedelbart till vänster på insidan om grinden på baksidan. Vi har även en upphöjd "murrabatt" där, men den är så full med ogräs att jag inte vill visa den. Till höger om grinden har vi ställt en stor låda som Rolle har snickrat till och i den har jag planterat både en underbar patioros och en buskros med ett antal rödbladig alunrot under...

Vår vackraste ros, patiorosen `Heidi Klum´ och buskrosen Bonita TM Renaissance.

Den här lådan är lämpligt nog placerad bredvid vattentappen så den har faktiskt inte lidit av vattenbrist i år. Så fort jag varit där för att hämta vatten  (vilket jag inte gör jätteofta, Rolle brukar göra det åt mig så jag ska slippa bära) så häller jag på en kanna med vatten med en aning flytande gödselmedel i. En gödselmetod som verkligen fungerar för krukade växter: 1 liter vatten plus 1 kryddmått flytande fullgödselmedel VARJE gång man vattnar! T.o.m. Rolle har lärt sig det tricket.....

Enormt torr och ful "(o)gräsmatta"...

Det jag märkt i år är att antingen dör en del växter av vattenbrist, eller så växer dom enormt. Fast rosor vill gärna ha lite vatten, speciellt när dom växer så här torrt som klängrosorna på spaljén vid infarten. Det är tur (eller kanske är det skicklighet *fniss*) att jag satt en massa nävor i rabatten under.....

SUSIE

1 kommentar:

Maribel sa...

Hej Susie!
Så mycket fint du har i trädgården, det fortsätter med nya fina växter. Den mörka flädern är riktigt vacker. Jag har en Black Lace som står lite galet, för den ser inte alls ut som din. Det svåra är att gräva upp något som stått länge på samma ställe. Undrade vad det var för fin växt med den vackra blomman, tills jag läste texten. Snygg kombination.
Ha det gott /Kram Marika