tisdag 12 juli 2022

PÅ LOPPPISJAKT & BLOMMOR

 Det är hög tid för ett nytt blogginlägg, det var ju några dagar sen det förra och det var rätt kort. Får skylla på att jag inte haft tid under helgen, har istället roat mig med att se en massa bilrace på TV och att åka runt på ön.....


Utanför entrédörren växer två olika klematis på en liten spaljé.

I lördags var det en perfekt "loppisdag" - alltså till att börja med lite molnigt och bara runt 20 grader. Dessutom är det en massa turister här och då brukar det vara MASSOR med loppisar. 

"Höstfloxen" (vilket felaktigt namn) har nu blommat sen juni...

Och det var det, men också en massa folk överallt. Efter 19 år sen vi flyttade från Stockholm börjar man bli bortskämd med att det ska vara nästan folktomt och framförallt ingen trafik. Vi gav oss av halv elva (dom flesta loppisar öppnar först 11) och var hemma igen vid tretiden.....


Dagliljorna i pallkragarna har äntligen börjat blomma, så nu måste man
vara ute med kameran varenda dag...

 Rolle gillar att leta efter böcker och CD´n med musik. Vi var hemifrån hela fyra timmar och under den tiden besökte han nog minst ett 20/25 ställen.

Här har en riddarsporre dykt upp - förmodligen istället för den amerikanska
rosablommande buskkastanjen jag hade här. Den senare verkar ha torkat in helt...

 Det var två s.k. "grannloppisar" som vi besökte, alltså när folk i ett område ställde ut en massa grejor i sina respektive garage. Det är på såna ställen vi - som inte är intresserade av antika dyrgripar - kan hitta riktigt roliga saker. Fast det blev även en del loppisar på väg till och från dom här olika områdena.....

På den här bänken i "stenhörnan" brukar jag ofta sitta och titta på framsidan
på tomten...

Rolle gick runt på alla loppisarna medan jag satt kvar i bilen och läste en bra thriller jag tagit med mig. Han köpte på sig ett tiotal CD´n, 3 böcker samt en 2 meters plastmatta till växthuset och så ett par jeans. Det gick på "hela" 140:- så det var inget dyrt lördagsnöje precis! 

Så här ser det ut lite till höger från bänken...

Jag njöt av att få se lite annat än vår egen trädgård, även om den är fin just nu med massor av blommor. Men det kan ju bli lite mycket ibland när man hela tiden känner att man måste göra det eller det och inte längre orkar.....

...och så här om man tittar lite till vänster! Både den rödbladiga och den
gulbladiga smällspirean är självsådda bland stenarna!!
 
Nyss gick Rolle ut för att klippa den sista biten av diket utmed vägen. Han har tidigare klippt allt det andra samt hela parken, men nu tänkte han få diket klart - innan det börjar regna...  

                                                                                       

En av rosorna i min "folly" (dårskap) som jag är extra nöjd med; Alchymist.

 Själv ska jag vattna alla krukor, samt pyssla lite i växthuset och dessutom försöka hinna ta lite bilder - innan det är dags för lunch. Blir det sen regn - som vi hoppas på, det är fortfarande hemskt torrt - så har vi lite race vi spelade in i natt att se klart på.....

SUSIE


2 kommentarer:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Lyckliga du som har blommor i din trädgård. Här är allt borta, ligger i de glupska rådjurens magar. Annars skulle jag också haft blå flox, rosor och blommande klematis. Men grönt är ju också en vacker färg :)

Loppisar verkar mest vara för Rolle ... men ett bra tillfälle för dig att läsa en bra bok. Här är det på gång en ny värmebölja ... men den ska bara vara ett par dagar. Det blir promenad vid vatten ikväll, Lucy gillar inte att gå långt mitt på dagen och det gör inte vi heller ... :)

Kram Anita

Maribel sa...

Hej Susie!
Idag har värmen återvänt, det är riktigt varmt fortfarande på kvällen. Tog en lång cykeltur det fläktade lite skönt. Hade gärna följt med din man på loppis. Tittade in på ett på vägen hem. Några fina pocketböcker för en tia fick följa med hem. Skönt att sitta och läsa i skuggan, värmen skulle fortsätta. Vackra rosor och klematis. Floxen är fin, har blivit mer och mer förtjust i den. Köper fler varje år.
Ha det gott /Kram Marika