tisdag 5 juli 2022

"BARA" ROSOR

 Helgen och måndagen har varit bra, det har förstås varit lite väl varmt och soligt - men det har också kommit några små skurar vilket gjort att man sluppit att vattna trädgården. 

Jag börjar med en bild på en ros som inte är en ros! Det är en klippros, en Cistus som växer i "långrabatten" och som jag
fått av goda vänner i Burgsvik.

Fast alla mina krukor med växter på altaner, vid ingången samt i växthuset har naturligtvis behövt vatten varje dag. Jag vet inte varför det alltid slutar med att jag har så många trots att jag försökt minska ner antalet. Det verkar som om dom ynglar av sig alldeles av sig själva.....

Rosorna i "parken". Rosa rugosa `Rugpin´, klängrosen `Santana´ vid ruinen, samt modern buskros `Pink Robusta´.

Vi har ju varit utan hund sen i torsdags och jag måste säga att det kändes väldans tomt. I morse kom husse Alex dock hit som vanligt med Molton vår "dagishund" som var otroligt glad för att se oss igen. Så nu ligger han under kontorsbordet i sin korg och sover. Fast innan det låg vi på sängen och "grisade" ett tag, men där kunde man ju inte ligga så länge. Kände mig lite onyttig när jag hörde gräsklipparen utanför..... 







Rosorna ovan i min "folly" som jag visat tidigare eftersom dom är
 först med att slå ut: Alchymist, Goldstern, Golden Showers och Westerland.

Det är Rolle som klippte en bit av diket igår, men som nu är i full färd med att klippa resten. Igår var vi till Klintehamn för jag skulle till en ny frissa och klippa mig. Hade fått ett erbjudande till en nyöppnad frisersalong - och eftersom mitt hår var otroligt långt så passade jag på och jag blev riktigt nöjd. 



Här följer några till från baksidan där dom växer i en låda vid vattentappen; Överst är det buskrosen Bonita TM Renaissance och sen följer först en knopp och sen en utslagen patioros Heidi Klum - som är min och Rolles favoritros.

Rolle skjutsade mig till frissan och sen uträttade han några ärenden, bl.a. var han på Coop och handlade. Sen tog vi en lång omväg hem, men han hann ändå klippa en bra bit av dikesgräset innan han tröttnade. Det är hemskt med ett så långt och brett dike som inte är vårt, men som ändå måste skötas av oss om det ska se välskött ut.

Fast den här klängrosen som sitter på spaljén i förträdgården, Penny Lane (köpt beroende på namnet - vi hade vår hund Penny då), är väldans vacker men fryser ner lätt.

Jag måste berätta en ganska rolig solskenshistoria. Min kusin Monica var inne i en affär i Stockholm som sålde varor från Gotland. Hon kom i snack (hon är som mig, mycket pratglad) med ett biträde om  Gotland och om växter & trädgårdar. Min min kusin berättade för henne att hon ofta var här på ön för hon hade en kusin (alltså jag) som flyttat hit. 

Bredvid Penny Lane växer en röd buskros som jag tror är
William Shakespeare 2000.

"Var bor hon?" frågade tjejen. "På vägen mellan Eksta och Levide," svarade Monica. "Är det hon som har en sån fantastisk vacker trädgård?" frågade biträdet. Och min kusin höll med och så pratade dom ytterligare en stund om ruinen vi har byggt och att vi hade avverkat en massa träd på en tomt som tidigare kallades "skuggarve" för det var så murrigt här.

 

Parade - tror jag! Det är svårt att komma ihåg dom här på spaljén!!

Jag blev mycket glad - och inte så lite stolt - att få höra att det finns folk som uppskattar det man gjort.....även om det inte direkt är meningen med trädgården. Den är ju i första hand till för oss själva att njuta av.....

Kan vara Händel...


En vit ros, så då vet jag namnet; Ilse Krohn Superior.



Och lila blommor kommer man ju alltid ihåg; buskrosen Rhapsody in Blue!

Den sista rosen jag har kvar - det har väl varit en 3-4 stycken till tidigare, men dom har tyvärr dött ut. Minst ett par har jag också gett bort, dom var inte i min dåvarande smak (man ändrar sig ju med åren).
Tyvärr skulle jag nog istället gett bott den här sista. Den är extremt låg (se bilden på busken ovan, det är den som är längst ner till höger), den är dessutom inte direkt vacker och har pyttesmå blommor. Inget lyckat val. Fast jag gjorde det alldeles själv, så jag kan inte skylla på nån.....


SUSIE


6 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka FANTASTISKA rosor du har!!! Tänkte höra med dig som helt klart är proffs på rosor. Finns där på Gotland nån blomsterhandel som säljer rosen Ilse Krohn?!
MVH. Anki i Västerås

Ingrid sa...

Här på Odvalds finns det inte så mycket rosor, men visst är det en buske här och där. Jag kanske skulle ta och gå runt och dokumentera dem.
Din är i alla fall helt fantastiskt fina.
Ha en fin onsdag!
Kram, Ingrid

Susie på Stjärnarve... sa...

Anki i Västerås,
Har faktiskt inte en aning, mina klängrosor importerade jag från Danmark.....
KRAM/Susie

Maribel sa...

Hej Susie!
Vilken fin samling av rosor. Jag har inte många men i år har de blommat och blommar fortfarande väldigt fint. Min Rhapsody in Blue har varit väldigt fin med en massa blommor. Vad kul för dig att få höra att trädgården är uppskattad.
Ha det gott / Kram Marika

Thalassa sa...

Vilka rosor - fantastiskt vackra! Jag har aldrig lyckats särskilt bra med rosor men hade för rätt länge sedan en Flammentanz som blommade rikligt i många år. Numera bara ett par mindre rosor som med jämna mellanrum drabbas av bladlöss…

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Hör du du, det är verkligen inte "bara" inte. Vilka helt ljuvliga rosor! Extra speciellt för mig att njuta av då mina rosor är i princip borta. Dels har rosor aldrig trivts hos mig, dels har rådjuren ätit upp de få knoppar som kommit. Minns dina bilder på Penny Lane som ni köpte beroende på namnet. Den är så vacker. En annan väldigt vacker ros är Alchymist. Den har jag faktiskt haft en gång i tiden.

Kram Anita