tisdag 10 maj 2022

VÄXTINKÖP

 Det är inte klokt vad jag har blivit produktiv här på bloggen!? Och det just nu när man har så mycket annat att göra - både med växter, trädgårdsunderhåll och hund!?

Utsikten från våra köksfönster. Dom gula tulpanerna är nog snart överblommade tyvärr...

Det som är bra med bloggen är att man först och främst MÅSTE gå in ibland och sätta sig och då vill man ha nåt att göra. Sen är man tvungen att ta en massa bilder - och då ser man på dom hur det blev. Man ser helt enkelt med andra ögon på en bild, det är annars lätt att bli hemmablind. OK att allt inte alltid - eller rättare sagt, ganska sällan - blir exakt som man tänkt sig. Men det kan ju vara bra ändå.....

Rolle och Molton är inne och vilar sig ett tag efter en långprommis.....

Igår när vi åkte till Klintehamn och Suderviljan, Coop och Återvinningen så tog Rolle en kort prommis med Molton när jag handlade växter på Suderviljan. Alltså kort, tänkte han. Men det blev en lång runt ett jättestort kvarter, så när vi kom tillbaka hem var Molton trött. Och inte bara han, även Rolle som hade gått den vanliga hundprommisen med honom lite tidigare på dan. Så båda gick och vilade sig.....

Innan det blir riktigt varmt om nätterna så ska vinlådan med Flitiga Lisa få stå i växthuset, sen ska dom vänjas
vid att stå ute på altanen.....

Själv satte jag mig vid datorn för att planera vad som skulle ske med mitt växtinköp. För det är ju så att jag gillar verkligen att planera. Allt faktiskt; Resor, matinköp, inredning m.m. m.m. - men speciellt allt i  trädgården. Det är halva nöjet, sen kommer planteringen som är resten. 

Ett tips jag fått när det gäller Hibiscus är att dom vill ha fuktig luft - vilket alltså kan fås med en skål med vatten som ställs nära.....

Det blev 6 stycken Flitiga Lisor hos Suderviljan som till min glädje hade 20% rabatt för pensionärer på måndagar. Lisorna är dubbla i rött som jag aldrig sett tidigare. I lådan fick 5 av dom plats. Sen blev det en vit/grönbrokig Hibiscus som syns i bakgrunden. Än så länge utan blommor, dessutom ska den planteras i en större kruka när jag hinner med. Den sjätte Lisan ställde jag i en snygg plåtkruka, den ska jag ha också ha på altanen (tror jag) när det inte längre är nån risk för frost.....

H. rosa-sinensis var. cooperi `Snow Queen´

Hibiscusen kan nog bli mycket vacker på altanen, men det är alltså inte nån frilandshibiscus så den betraktar jag som en sommarblomma. Jag ska dock naturligtvis försöka övervintra den i växthuset!   Där står den nu tillsammans med trälådan med Flitiga Lisor. Det är ju fortfarande fruktansvärt kallt på nätterna, så man får ta det lite lugnt med utplaceringen på altanen. 


Flyttade ner krukan från den övre biten av altanen mellan hållstängerna. Tyckte det blev
bättre, dessutom kan dom bli väldans höga - om dom överlever kylan..... 

Det jobbiga den här årstiden är att man behöver bara gå från ett ställe i trädgården till nåt annat, kanske bara några meter ifrån, så ser man massor man behöver åtgärda. Och numera hinner/orkar jag inte det. Men idag har jag iaf klippt ner dom torra grenarna på en vintergrön (gul och grönbrokig) Elaeagnus som växer nedanför altanen. Är inte så kul att sitta där uppe och stirra på en massa döda grenar och torra blad.....

Buxbomsblommor

Under den busken växer ett antal buxbom som har blivit ganska stora, men dom ska inte klippas utan får växa helt fritt. Tror att det är därför dom gläder mig med en massa oansenliga (det är förmodligen bara jag som ser dom) blommor. Det växer också en frilandshibiskus med vinröda oansenliga blommor så dom är i gott sällskap.....

Enda krukan på altanväggen i år.....

Sen blev det lite gjort i växthuset också. I år har jag bestämt mig för att inte låta vinstockarna få växa ända upp i taket - det är alldeles för högt för oss numera. Så jag klipper dom långa rankorna varje dag och idag var dom många! Dom får endast växa upp till halva väggen som på den vänstra sidan. Dessutom vill jag inte ha så mycket vindruvor som vi fått dom senaste åren.....


SUSIE

2 kommentarer:

Marit sa...

En kasse full av Flittig Lise må bli veldig fint. Den varigerte hibiscusen er veldig fin. Jeg satte min ned i kjelleren hvor det ikke var frost i vinter, men likevel så døde min. De tåler nok ikke under 5 grader tror jeg.
Klem, Marit

Maggan sa...

Hej,Du har det så fint i din gotländska trädgård såvackert med en brokig buske och den röda Hibiscusblomman tråget med flitiga lisa är en fin färgklick.Ha det gott/Margareta