onsdag 11 maj 2022

ALLT VÄXER & BLOMMAR

Dagen har varit lite tråkig. Molton kom hit som vanligt vid sju, men han var lite hängig idag. Han var visserligen glad att träffa oss, men han ville inte leka och när jag var i trädgården gick han in i växthuset och la sig i en stol.

Nu har nästan alla träd och buskar börjat slå ut - och många blommar.....

 I den bästa stolen naturligtvis, för den har en skön dyna. Han är ju inte dum. Och det unnade jag honom verkligen, den lilla stackaren! Så nu är det inte längre min sittplats utan Moltons!! Vi fick höra av hans husse att han hade mått dåligt kvällen innan och kräkts, så han har mer eller mindre spenderat hela dagen med att sova. Gärna tätt intill en..... 

Rosenpionen i en av pallkragsrabatterna har börjat slå ut.....

Jag har inte heller mått riktigt bra, tog varken värk- eller halv sömntablett igår kväll så det blev en väldigt orolig natt. Vilket i sin tur alltid gör att jag har extra ont dagen efter av diskbråcket. Dessutom vaknade jag klockan fem och kunde inte somna om - så ikväll är det en halv sömntablett som gäller. Måste ju vara pigg i morgon när det är sista dagen Molton kommer hit den här veckan. Sen dröjer det ända tills på tisdag.....

Tulpanerna är jättefina - dom gillar ju att det är torrt - och vi fick bara knappt 1 mm i natt.....

Det jag pysslade med idag var att vattna i växthuset, flytta om lite växter, kasta döda d:o, ta bort onödiga saker samt klippa bort en massa långa rankor på vinet igen. Jag är ju höjdrädd och Rolle är fruktansvärt vinglig och kan inte längre stå på en stege, så några rankor med vindruvor ända upp i taket (c:a 4 m) är totalt värdelöst. Om sen inte vinet gillar att jag håller på att klipper det hela tiden kan inte hjälpas.....

Jag som egentligen inte gillar vita blommor är otroligt förtjust i den här. Men den är ju både vit, svagt gul
och lite cerise.....

Härom dagen sa jag till Rolle att vi måste göra nåt åt det hemska gräset som växer bredvid växthuset och som tagit över hela området. Även spritt sig i gräset utanför. Jag satt en planta, jag hade blivit varnad för att det var invasivt men eftersom plantan inte satt i bra trädgårdsjord utan bland stenar så oroade jag mig inte. Vilket jag borde ha gjort.....

Så här snyggt var det i juli förra året - även om det redan då hade spritt sig otroligt.....

Nu var det inte silvrigt och snyggt längre precis. Det hade ju vissnat ner och så hade det växt upp en massa nytt bland det torra. Såg hemskt ut! Så idag, utan att jag visste om det, så gick Rolle ut och stod på knä och klippte ner allt åt mig. Det gick inte att använda nått annat verktyg än den kraftiga häcksaxen. Det blev hela fem lövkorgar fulla! Så nu kommer man se mahonian och den lilla guldalmen hoppas jag.....

Det är hela området till vänster som gräset tagit över.....

Nu ser det visserligen för jäkligt ut, men jag är inte orolig. Det kommer växa upp och ta över allt igen. Förstår inte att jag inte lyssnade på varningen.....!?

SUSIE




3 kommentarer:

Marit sa...

Så flotte tulipaner du har nå, og vakre farger på de! Det gresset kjenner jeg godt til, for det har jeg også her. Det sprer seg mye ja. Jeg sådde det selv, men visste ikke da at det var invasivt.
Her har det kommet nøyaktig 6 mm med regn, og det er jo alt for lite når det er så tørt som nå.

Klem, Marit

Maribel sa...

Hej Susie!
Tror att ditt gräs är Blåsvingel, min dotter har det. Rensade bort en hel del. Det kan vara riktigt fint, men måste hållas efter. Fina tulpaner och din forsythia är så snygg.
Ha det gott /Marika

Ätliga trädgården sa...

Å, årets första pionbild! Jag har en kinesisk som också är på G, men det tar några dagar till.
Mycket fint att titta på.
Allt gott
/Anette