onsdag 4 maj 2022

VÅR NYA LILLA GULLGRIS

 Nu har vi haft Molton (vår lilla dagishund) här hela gårdagen, från sju till sex - och så ska det bli idag och i morgon också. Så härligt.....

Igår fortsatte Rolle med att renovera lilla altanen vilket han förmodligen fortsätter med idag eftersom viss slipning och målning är kvar. Innan dess ska vi äta tidig lunch, sen ska han fylla en ny avlång kruka till mig med jord men just nu är han på en lite längre prommis med "Målle" - som vi kallar Molton ibland. Men vi kallar honom för "lilla gubben och grisen" samt Santos (vår förre hunds namn) också, vilket förmodligen visar vad vi känner för honom! Han är underbar.....


 I den nya avlånga krukan i svart plast - en sån där man har under fönster - ska jag plantera "trädsedum". Fick en sådan förra midsommar av vår vän Ingvar och nu har jag en jätte i växthuset med massor av nya bladrosetter.  Dom ska jag sätta i den där krukan och sen ställa på altanen nedanför det lilla räcket vi gjorde förra året.

Så här "stor" hann den bli från midsommar till 27/8 förra året, men den trivdes helt klart ännu bättre i växthuset. Den är nu enorm och jag måste göra nåt, alltså gör jag fler. Ska ta en bild på det hela när det är klart senare idag.



Just nu ska jag dock försöka hitta på nåt till lunch, jag tror att det blir antingen veg.vårrullar eller så får Rolle en macka med nåt gott på och jag en smördegsbit med zucchini, tomat och 3% fetaosttärningar. Molton är det inga besvär med, han har en skål med torrfoder som han äter av när han blir hungrig!


Ovan syns det lilla räcket vi gjorde förra året och som nu ska få en kruka nedanför sig. Dessutom har det kommit ut fler möbler, så där den röda stolen står finns nu 2 utestolar plus ett litet glasbord. Det som vi hade där tidigare är numera inomhus, det är mitt pusselbord!


Molton är en riktig liten pusshund och eftersom han inte gillar att hoppa upp i soffan eller i sängarna från vårt hala golv, så får man alltid en liten puss så man ska putta på honom lite. Vilket uppskattas!

SUSIE






5 kommentarer:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Gosiga Molton! Är så glad för er skull som får gosa med en hund igen. Ha, ha ... känner igen det där med olika namn ... Lucy har hur många namn som helst ..."Lillgrisen", "Lille Skutt". "Mattes Rosenbarn", "Skruttmaja", "Trollmaja" ... ja jag kan fortsätta men stoppar där. Du förstår säkert ;)

Nu ska vi strax gå ut på promenad med vår lilla skrutta.

Kram Anita

Maribel sa...

Hej Susie!
Så bra att det blev en lyckad matchning med Molton. Tror husse och matte är lika glada som ni.
Ha det gott /Kram Marika

Ingrid sa...

Så roligt att ni trivs med en daghund!
Du lägger verkligen ned mycket kraft och energi på din trädgård.
Ha en fin onsdag!
Kram, Ingrid

Bosse Lidén sa...

Vad glad jag blir för er skull och vilket charmtroll. Att inte behöva ha huvudansvaret varenda dygn låter perfekt. Han har ju perfekt som kan röra sig utomhus lite som han vill - inom vissa gränser.
Nu blev jag själv sugen.
Kram, Bosse

Anonym sa...

Ja, husse och matte är såå glada över denna perfekta matchning! 🥰 Och kärt barn har många namn; här kommer några extranamn som Molton fått hos oss: Mofflan, Moppan, Tofflan, Toppan, Loppan, Sir Molton Moffelton, Moffsan, Våfflan har nog också slunkit ut någon gång :) Och Moffi, och Gosehunden. Och säkert några fler namn 😅❤️
Mvh matte Julia