tisdag 31 maj 2022

TRÄDGÅRDSHANDSKAR PÅ VIFT

 Helgen - som skulle vara grå och regnig enligt SMHI - visade sig bli rätt hyfsad. Visserligen regnade det lite på lördagen vilket gjorde att vi passade på att ge oss iväg med bilen för att uträtta lite ärenden. 

Söndagen var däremot solig och fin, men då ägnade vi oss åt racing på TV hela dagen. Plus att vi spelade in MC- och Nascarracen! Det senare gick på natten och då orkade vi faktiskt inte längre.....

Sen kom måndagen med fint väder, så då fick vi det mesta gjort ute som vi tänkt oss. Men då uppstod problemet med hur kan man lägga bort ett par trädgårdshandskar!? Jag - och Rolle - letade precis överallt. Inne, ute, i växthuset, i trädgårdsboden, i skåp och i verktygslådor - men vi hittade dom inte. Kunde jag ha slängt dom med nåt trädgårdsavfall.....!?


Och det var klart att det var mina favoriter som försvunnit. Jag har naturligtvis en massa handskar efter så många år som trädgårdsfreak. Dom här var ett par simpla som var av tunt vävt tyg med inslag av pvc. Dom hade varit extra billiga också, antingen under 20:- eller också var dom helt gratis. Kommer inte riktigt ihåg, har haft dom väldans länge men dom kunde ha varit bifogade med nåt annat jag beställt hem. Men...det spelar ingen roll, jag älskar dom och dom är perfekta när man ska plantera växter i krukor. Alltså för det jag kallar finlir.....


Men så kommer Rolle ut ur tvättstugan på eftermiddagen (där vi tidigare letat i precis alla skåp och lådor) med mina älskade handskar. Jag - som aldrig har nåt plagg med fickor - hade råkat sätta på mig en tröja som tydligen hade det. Tröjan låg i tvättmaskinen och skulle tvättas. Rolle hade kommit på den briljanta idén att kolla tvätten innan jag satte igång maskinen - och där låg dom naturligtvis i en ficka som jag inte ens visste jag hade! Puh.....!


Men nu ska jag inte sitta här framför datorn med Molton sovandes på fötterna och slappa längre. Jag har faktiskt en sak kvar att göra med dom plantor jag köpte sist. Jag ska flytta en australisk flax vid ingången till en kruka vid spaljén där det finns en massa död ljung - som jag alltså ska ta bort. Sen ska jag plantera den sista av dom två lysande blå Campanula portenschlagiana `Catharina´ i krukan vid ingången. Det behövs lite färg där. Därefter är jag nog klar med utplanteringsväxter för i år.....


Fast inte riktigt, det finns ett ställe på andra sidan av ön som heter Tessans Trädgård. Hon säljer perenner för 10:-! Ja, det är faktiskt sant! Fast det finns en och annan som kostar lite mer, men 90% av det hon säljer har det här facila priset. Jag köper ju på mig ganska mycket växter, så jag brukar ta med mig en bunt med krukor till henne ibland som jag vet hon har behov av. Nu var Rolle och jag förbi i förra veckan och kollade om hon fortfarande var intresserad - och det var hon naturligtvis!


Så i lördags när vi var iväg till När för att köpa tomater åkte vi förbi med en hel brödback full med krukor. Det var minst 40-50 stycken. Men...det var ingen hemma. Försäljningen av växter sköter sig själv med hjälp av Swish numera, men eftersom jag tänkte tigga till mig en växt som tack för krukorna så ville jag naturligtvis prata med henne. Men det gick alltså inte. Inte nog med att ingen var hemma, det började regna också, så till slut ville jag inte vänta längre utan jag tog helt sonika en planta.....!


Det blev en aprikosfärgad stockros - och den var lite dyrare, hela 15:-! Nu har jag inget tel.nr. till henne men jag gick in på Facebook och sen till hennes hemsida och talade om vad jag gjort. Tyvärr har jag inte hört nåt från henne ännu, så jag vet inte om hon sett min stöldbekännelse.....!?

Det enda - tror jag - som jag saknar är en buske, ett trädgårdspraktry Weigela`Ebony and Ivory´ som har vitrosa blommor och mörkgrönt bladverk med inslag av plommon. Har aldrig sett nån i verkligheten, men det låter tjusigt.....

SUSIE

5 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Susie!
Jag var övertygad om att det var Molton som lånat handskarna, men så var det inte. Ibland placerar man saker på ställen man inte tänkt. Men det mesta brukar komma fram. Det var väldigt vackra stockrosor. Vi har fått en hel del regn också, idag är det solglimtar emellanåt.
Ha det så gott /Kram Marika

Marit sa...

Jeg kjenner til problemet med å finne igjen ting. Her er det mine beskjæringssakser som forsvinner. Jeg glemmer bort hvor jeg legger de :(
Det var vakre stokkroser du kjøpte!
Klem, Marit

Bosse Lidén sa...

Underbara foton från er fina trädgård. Jag vet hur det känns när favoritsaker får ben. Ibland håller jag på att bli galen när jag letar precis överallt. Tur du har en egen detektiv på hemmaplan.
Kram, Bosse

Rosor och ruiner sa...

Tessans trädgård, den har jag inte hört talas om, där skulle man ju ha gjort ett besök... är nu nästa ruinerad efter min nya rabatt, trots att jag hade en del växter som stått i kruka på vänt till planteringen. Får kolla in det där nångång!
Vilken tur ni hittade handskarna!

Kram Gunilla

Lena i Wales sa...

Vad skönt att handskarna kom fram. Ibland lägger man saker på konstiga ställen, känner igen detta.
Så fint du har det i trädgården.
Ha det fint!