tisdag 17 maj 2022

HELGEN, BÅDE BRA OCH DÅLIG

 Det har verkligen varit en omväxlande helg. Den började dåligt - det var ju fredagen den 13:e - men fortsatte riktigt bra.

Det var fint väder redan på fredagen så jag bestämde mig för att klippa gräset. Det hade ju kommit hela 6 mm´s regn några dagar innan, så det hade växt otroligt. Så på förmiddagen svingade jag mig upp (ha, ha) på min åkgräsklippare och började klippa på framsidan först. Efter ett tag tyckte jag att den klippte väldans fult och konstigt. Såg faktiskt ut som om vissa ställen var snaggade. Men jag gillar att klippa riktigt kort på våren så att inte ogräset (bellis/tusensköna) får en chans, alltså är den inställd på det absolut lägsta. Så jag funderade inte så mycket på det - då! 


När nästan allt på framsidan var klippt så hade jag bara en liten bit kvar som jag måste svänga runt för att klippa. Då kände jag direkt att det var nåt som var riktigt fel, stannade och klev av. Det visade sig vara punka på ett framdäck - och inte bara det, när jag hade svängt runt flera gånger så hade nästan däcket krängts av. Så det var bara att ropa på teknikern i familjen och be om hjälp..... 


Rolle kollade noga att det inte bara var nåt fel på ventilen, men tyvärr så var det inte det. Då hade han själv kunnat laga den! Så vi gasade in till Hemse och däckverkstan´ men såg förmodligen mycket snopna ut när vi upptäckte att dom stänger klockan två på fredagar - och klockan var tolv minuter över. Alltså blev det inte klippt nåt mer för mig i helgen! Rolle däremot han tog in sin åkgräsklippare och klippte klart baksidan och sen började han klippa diket. Det är det tyngsta jobbet, så han tog bara biten från infarten till vår lilla övergång för stigen, det räckte tyckte han.

Vinlådan planterad med 5 st Flitiga Lisa med dubbla illröda blommor.

Jag hade sovit dåligt på natten, hade haft ont, så Rolle åkte själv vidare till Klintehamn för att hämta ut lite paket. Så jag la mig på soffan och slog på TV´n (brukar sova gott då), men det blev ingen bild. Istället var det en svart ruta där det stod att det inte fanns några kanaler inprogrammerade.....!? Vi har ju egen parabol och det har hänt att boxen till den krånglat, men den fungerade så det var tydligen TV´n som krånglade. Och vi som skulle se en massa bil- och MC-race i helgen!

Hade ju köpt 6 st Lisor så det räckte till en på den lilla hurtsen där jag har mina pooltillbehör.

Jag testade en massa inställningar och försökte på alla sätt och vis att få in några kanaler. Till slut fick jag iaf in 1,2 och 4 på det vanliga fasta nätet, men det var allt. Så kom Rolle hem och frågade mig direkt; "Har du ryckt ur kontakten och satt tillbaka den efter nån minut!?" Det hade jag naturligtvis inte, men när han gjort det fungerade allt som vanligt igen..... 

😕

Detta här var alltså dom tre dåliga saker som hände i fredags - och jag som aldrig tidigare trott på  skrock är nu nästan böjd att hålla med om att det är nåt speciellt med fredagar den 13:e! 

Vädret hade blivit lite grått, så när Rolle tyckte att jag skulle ta lite bilder på nåt som iaf inte våra vänner i Stockholm sett tidigare så var det inte lika lätt som om det varit strålande sol. Men vi hittade ett ställe alldeles i närheten av Eksta K:a där vi vet att det alltid är massor av vildtulpaner. Och även om dom inte var helt utslagna på grund av brist på sol så var dom vackra ändå. 

Jag undrar faktiskt om det inte är det extra många vildtupaner i år. Dom finns överallt! Och det är helt klart extra många vitsippor!!


När vi flyttade hit så skulle jag första våren åka till handelsträdgården i Stånga för att handla lite växter. Men överallt så såg jag en massa gula blommor, maskrosor förstås tänkte jag först. Men dom hade en annan nyans av gult. Men jag hade inte en aning om vad det var! 
Så när jag kom till handelsträdgården så frågade jag den första jag träffade på. Det var en nyinflyttad tjej från Stockholm som tittade på mig med stora ögon, hon hade inte heller en aning! Hon var tvungen att gå till sin chef och fråga och chefen började skratta; Det var ju ett ogräs, vanliga vildtulpaner!! 
Så vi var två f.d. stockholmare som förmodligen såg lite dumma ut.....

Vackra, även om dom inte står i sol och är helt utslagna!

Både i lördags och igår var det återigen kanonväder, solen strålade och det var 18-19 grader även om det blåste lite. Vi gjorde lite nytta i både trädgården och i växthuset, men varvade det med att vila framför TV´n. I den såg vi en massa träning, kval och bilracet Indycar där vi har två svenskar som deltar - och som det gick hyfsat för. Den ena kom 4 och den andra 6, och med tanke på att det gick väldigt dåligt i början som var det otroligt bra kört!


Så ringde Moltons matte och frågade om vi ville komma över en sväng på eftermiddagen igår och se hur den lilla sötnosen har det hemma. Dom hade flyttat till det här huset i mars och redan fyllt det med en massa djur! Förutom hunden Molton hade dom även 2 fina katter, en kanin (alla tre gick bra med Molton), 3 dvärggetter och 3 akvarium.....


Vi hade bestämt innan att vara där max en timme, man vet ju hur snabbt tiden kan gå när man kommer i snacktagen. Vi skulle dessutom åka och handla och sen hem och laga mat och så se ett inspelat MC-race innan Nascar-racet började på kvällen. Men jag tror att det blev 1,5 timme, för det är svårt att slita sig när man har så mycket att snacka om. 
Molton blev riktigt glad när han såg oss och kom springande och fick klappar och kramar och gav oss en massa hundpussar. Nu kommer han hit i morgon bitti, ska bli så mysigt..... 

Det är gott med kohorn.....

SUSIE



3 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag tycker att allting blommar väldigt rikligt i år, naturen klarar sig tydligen ganska bra utan vatten och värme.
Jag tänkte aldrig på att det var fredagen den 13:de, men här flöt allt på i alla fall trots det illavarslande datumet.
Så trevligt att ni fick hälsa på hos Moltons familj.
Ha en fin fortsättning på veckan!
Kram, Ingrid

Marit sa...

Så fint det blomstrer hos deg nå. Villtulipaner er så søte.
Godt at tv ble i orden igjen! :)

Klem, Marit

Maribel sa...

Hej Susie!
Har aldrig sett vildtulpaner ute i naturen, vilken syn. Det är ju massor av dem. Vi har haft väldigt många vitsippor i år, det är fortfarande alldeles vitt i den lilla skogen som jag brukar gå förbi.
Härligt att få besöka Molton och se hur han har det.
Ha det gott /Kram Marika