onsdag 18 maj 2022

BERGPALM ELLER EN?

 Vi firade inte 17 maj Norges Nationaldag igår, istället jobbade jag på i trädgården och Rolle fixade lilla altanen samt klippte  gräset i en del av diket utanför. Fast vi åt en riktigt god middag.....

Eftersom vi hade dagishunden Molton här igår (och idag, samt i morgon - så kul) så fick Rolle gå in efter sina jobb och lägga sig att läsa en stund - med Molton på magen! *fniss* Men först fick han ta ut min åkgräsklippare så jag kunde klippa gräset i "förträdgården" och på "yttertomten" (det senare alltså bakom garage och trädgårdsbod). 

En plätt av gräsmattan som vi missat klippa - och vad växer då där? Jo, tusensköna
(Bellis) naturligtvis.....

För det första vill jag inte att Molton ska vara ute på tomten när jag klipper (är rädd om den lilla gullgrisen). Och även om just dom här områdena jag klippte igår är utanför inhägnaden, så gillar han inte när man är på utsidan av stängslet och han på insidan. Då letar han efter nåt ställe att krypa under gunnebostängslet. 

Bilden tagen genom matrumsfönstret sent igår kväll. Lärken med den uppväxta busken är på mitten.....

Det såg jag exempel på idag när jag satt på utsidan och klippte på en benvedsbuske som växt in den lilla uppstammade lärken. Det var fullt med lysande spretiga illgulgröna grenar långt upp i den mörka kronan. Har nog inte klippt den ordentligt på ett par år. Och då var jag ändå väldigt nära honom. Han satt direkt på andra sidan nätet.....

Det här är ett område som förr hade betande djur gåendes fritt i skogen.

På eftermiddagen igår så bestämde vi oss för att åka iväg och köpa sparris. Det var ju 17 maj och vi tyckte vi skulle festa till lite när ens "grannar" firar. På vägen hem från bonden där vi köper både potatis och sparris, så tog vi kustvägen istället för att åka samma väg hem. Helt plötsligen upptäckte vi en skylt om ett helt nytt naturreservat!? Och med hund i bilen som naturligtvis ville ta en liten skogsprommis så var vi ju tvungna att direkt kolla området.....

Det är kul med skogsprommisar, fast kul att komma tillbaka till bilen också.....

Det var så fint ordnat med nygrusad väg och liten parkering, samt bord med bänkar om man vill ha en liten fikapaus (gäller ju inte oss) eller äta en macka. Väl hemma igen så var Molton lite trött - och faktiskt vi med så innan jag gjorde iordning middagen så vilade vi en timme. Sen blev det färsk sparris med parmesan och romsås till förrätt och sen köttfärsbiffar med rödvinssås och färsk potatis. Jättegott.....

Det blev tre krukor med penséer här i hörnan istället för den röda Flitiga Lisan. Men jag ska nog flytta dom
i morgon igen.....

Vädret är fortfarande fint - fast vi saknar regn - så idag började jag flytta ut mer krukor ur växthuset till altanen. Alltså blev jag tvungen att möblera om lite. Ett "trädgårdsjobb" jag aldrig tröttnar på. Idag var vi hemma hela dagen, men i morgon måste vi åka iväg till Jonas i När och köpa lite växter. Då ska Molton få sig en liten prommis där. Penséerna fick flytta in under tak där det är alldeles för lite sol för andra blommande växter.....

Nöden har ingen lag - alltså blev det den stora fula krukan med penséer så länge.....

Här i hörnan bredvid soffan hade jag tidigare det lilla förrådsskåpet ståendes med nån stor växt på, men skåpet har jag ju nu flyttat. Anledningen är att vi har rullgardiner på utsidan av fönstren till vardagsrummet för att kunna dra ner om solen ligger på. Vi har sådana också inne, men dom är vita och mörklägger inte rummet tillräckligt. Dom här yttre är svarta. Och då vill jag inte ha nån möbel där som är i vägen.....

Bergpalm, Chamaedorea elegans

Istället för den här krukan med penséer ser jag framför mig en hög frodigt grön medelhavsväxt i en snygg kruka. Men den måste alltså kunna klara skugga. Ljust är det ju, så kanske nån typ av palm skulle funka? Eller ska jag våga mig på att ta fram den gulgröna enen som står i växthuset. Den köpte jag i Skåne när vi var på semester där för några år sen - och den börjar bli väldans stor.....

SUSIE

3 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Susie!
Ni har en jättestor gräsmatta att klippa, vår är inte stor och har blivit ful med kala fläckar. Försöker fixa till det med toppdressing och nya frön, men det verkar ta tid. Det fina soliga vädret fortsätter, men det var en kraftig blåst igår kväll. Tänker på vilken tur Molton hade som fick komma till er och upptäcka nya saker.
Ha det gott /Kram Marika

Rosor och ruiner sa...

Mysigt med lilla Molton som är hos er!
Tror det skulle bli väldans snyggt med en bergspalm där!

Trevlig helg!

maya elijah sa...

Hej vänner, det här är mitt vittnesbörd. Jag har varit gift i 5 år och vi bor tillsammans i 9 år. Vi skildes i fyra månader. Han vill lämna och vill inte rädda vårt äktenskap. Vi var ett fantastiskt par (åtminstone trodde jag på det) och grälade sällan. Några månader innan han lämnade hemmet var han så inaktiv och sov mycket. Jag insåg att han hade en känslomässig koppling till någon, och jag bekräftade att han var lockad av henne. Då sa han att han inte längre var kär i mig och att han inte kunde leva med mig. Jag bad, grät och så vidare i månader. Jag behöver verkligen hjälp och jag vill ha min man tillbaka. Jag surfar på internet när jag såg en kvinnas vittnesbörd om att Dr. Alaba var en underbar trollkarl som hjälpte till att bota fibroider, och hon kunde tvinga sitt eget barn att återfå sin lugn hemma. Hon skrev hans kontakt och jag kopierade honom, till en början misstänkte jag denna kontakt, men jag behöver verkligen en permanent lösning på mitt problem, så jag skickar ett meddelande som förklarade min situation, han sa till mig att se till att min man kommer tillbaka om jag har För att agera så när han påpekade för mig gjorde jag allt han berättade för mig, och den fjärde dagen fick jag en ursäkt från honom om att han inte visste vad som var fel med honom, den kvällen återvände han hem och bad för alla Hans synder och eftersom vår kärlek och äktenskap har blivit starkare, vill jag tacka den stora trollkarlen av trollformler Dr. Alaba för hans goda arbete och lycka i livet igen. Om du har samma familjeproblem eller andra problem, kontakta Dr. Alaba idag på: Dralaba3000@gmail.com eller kontakta honom på WhatsApp och Viber på detta nummer: +1 (425) 477- 2744 Kunna utföra alla trollformler som du tror att jag tror Jag är levande vittnesbörd .................