söndag 23 januari 2022

VÄXTHUSJOBB

I fredags gjorde jag inte mycket, trots hyfsat väder. Istället så sov jag till 10.30 - och faktiskt till 11.00 idag!
Det berodde på att jag nästan inte sover nåt alls på nätterna på grund av att jag får så ont i ryggen/benet när jag ligger. Alltså om jag inte tar en sömntablett - vilket jag försöker undvika (har ju jobbat på apotek en gång i tiden, så jag är väldans försiktig). Tar en halv tablett högst 3 gånger i veckan. Somnar först framåt 6-7 tiden på morgonen. Har varit inne på om jag skulle börja försöka sova sittandes..... *fniss* 
Här i parken är det fortfarande snö kvar trots att det har varit plusgrader i flera dar.....

I lördags var vi dock ute och började beskära vinstockarna i växthuset - men orkade bara med hälften. Det var ett jäkla jobb, eftersom rankorna slingrade sig upp till taket på spaljén och jag är höjdrädd och min käre gubbe väldigt vinglig. Vi fick till hälften, sen var 2 stora lövkorgar proppfulla och Rolle bar iväg dom till vår "öppna kompost" - alltså vårt långa dike i parken. 

Hälften gjort.....

Sen gav vi upp för vi hade haft elavbrott i 5 timmar, så det var inte speciellt varmt. Termometern visade dock att värmen bara hade gått ner till + 0,1 grad när inte värmefläktarna funkade - snacka om tur. Inga växter har alltså tagit skada! 😄

Nu har jag 7 mogna limefrukter kvar på det lilla trädet. Undrar vad jag
ska hitta på att göra med dom!?

Efter jobbet i växthuset igår så parkerade jag mig framför TV´n, lindade in mig i min värmefilt och så glodde jag på människor som verkligen kan röra sig; skidåkare och skidskyttar! Klämde in lite rally mellan också. Gissa om jag är avundsjuk!! Frös gjorde jag trots att vi har mellan 22-24 grader inne, ett typiskt tecken på att jag är trött - alltså så orkade jag inte sitta där och glo utan stängde ögonlocken och passade på att sova en timme. Underbart skönt.....

Nu längtar man efter grön växtlighet.....

Under tiden passade Rolle på att åka iväg och uträtta lite ärenden och sen när han kom hem så sov han också nån timme. Han äter ju den här nya medicinen mot prostatacancer som gör att han blir enormt hungrig och väldans trött. Men det viktiga är, medicinen fungerar perfekt! Han hade 0,0 i PSA-värde förra veckan, så vansinnigt skönt och bra.... (När han började med PSA-prov och cancern upptäcktes hade han 170!)

Idag gick jag en liten runda på tomten för att kolla läget.....

Vi var alltså ute i växthuset i lördags och fick då bort ungefär hälften av vindruvsrankorna. Idag skulle vi ta resten. Rolle fortsatte med att klippa ner rankor och stammar och jag klippte dom till mer hanterbara bitar. Rolle gick sen iväg med lövkorgarna till vår öppna kompost (diket i parken) och under tiden klippte jag ner lite krukade växter. Bl.a. en hängpelargon som sitter i en stor kruka på spaljén och som var inslingrad av vindruvsrankor. 

Den här pelargonen älskar jag - beror på dom otroligt vackra bladen. Men vet inte vad den heter.....

På hängpelargonen fick jag klippa bort 5-6 rankor som var 50-80 cm långa och hade massor med blomknopp för att komma åt vindruvornas rankor.  Inte så kul, men vi skulle alltså försöka klippa ner resten på vinstockarna. Hade tänkt få dom ungefär 70-100 cm höga, till skillnad från dom 3-4 meter långa rankorna och var inställd på ett par timmars jobb, men det gick faktiskt lite fortare.....

Den vänstra som har svarta druvor är nu helt klar - den högra som bara skymtas
ska jag finklippa i morgon.....

När Rolle efter att ha fått ner dom kraftigaste grenarna och flesta av rankorna tröttnade han helt och gick in. Men jag stannade jag kvar och började klippa småskotten och rensa upp. Alltså "finklippa", men jag orkade bara ta en av stockarna, den som var mest ris på. Så i morgon vet jag vad jag har att  göra. Sen får Rolle ta hand om skräp samt sopa upp allt från golvet - och om jag har tur kanske han dammsuger också!?


SUSIE


1 kommentar:

Ingrid sa...

Det låter jättejobbigt att inte få sova p g a värk. Hoppas att du kan få någon hjälp med det. Ett besök hos en naprapat kanske?
Glad måndag!
Kram, Ingrid