onsdag 12 januari 2022

NÄRA KRASCH

Precis som jag misstänkte, inte 17 avverkades det några träd nära vår tomt inne i kohagen härom dagen. Åh, nej, det hade väl varit alldeles för bra! 

Än så länge har jag faktiskt några röda saker kvar; Azalean jag fick av Rolle samt 3-4 röda servetter...men det är allt!

Istället sågades det ner några få enstaka träd en bra bit bort. Ska kanske användas till ved så småningom. Alltså får man fortsätta att oroa sig över nerblåsta stora grenar och träd med rotvältor på eller nära vårt gunnebostängsel - eller ännu värre. Träd nerfallna på huset! Inte kul, men det är bara att acceptera; Det blir förmodligen ingen trädavverkning i kohagen dom närmaste åren! 


Dom två vita hyacinterna fick jag också - men bara för en vecka sen. Men dom är helt OK,
jag älskar doften...

Vi som bor på "Gotlands snöigaste tomt" har fortfarande massor av snö kvar. Och det är fruktansvärt halt. I förrgår var Rolle till Hemse och handlade och efter en kurva på vägen hem så mötte han ett arbetsfordon modell stor traktor. På lyften fram hängde en personbil - på tvären! Täckte alltså precis hela vägbredden!!


Det är nästan ingen snö fältet på andra sidan vägen, men på vår tomt är det massor...

Eftersom det var otroligt halt så körde Rolle extra försiktigt och vi har fräscha dubbade däck på bilen, så han kunde stanna. Men "traktorn" kunde tydligen inte det, den vägde ju en hel del, så Rolle såg den sakta komma glidande mot sig. Hjälp! Men då höjdes lyften fram så att vår bil kunde komma undan med några centimeter till godo. Puh! Det var nära att vi hade fått bilen - och kanske t.o.m. Rolle tillknycklad..... 


Nä, nu får det vara nog med röda dekorationer. Iaf till säsongen med mat på altanen sätter in, för där har jag ju rött.....

Så nu innan isen smält bort i värmen (det är +3) så håller vi oss hemma. Inga "utflykter" förrän tidigast i morgon då det tydligen ska bli uppåt +10 grader. Så idag ska jag gå igenom frysen och se vad man kan hitta för gott till middag. I förrgår var det rimmat fläsk och bruna bönor (jättegott) och igår gjorde jag en stark kycklingrätt med bl.a. kokosmjölk och soltorkade tomater. Rolle tyckte det var underbart gott och bad mig skriva ner receptet.....


Ett skott av palettbladet har dött, men det andra ska jag försöka få att överleva!

Till saken hör att Rolle i alla år envisats med att han är allergisk mot kokos och att han inte gillar soltorkade tomater. Men den här gången talade jag inte om vad det var jag haft i rätten - och då var det helt plötsligt jättegott! Så nu har jag hjälpligt skrivit ner receptet så han kanske kan få det nån mer gång. För det där med "allergi" var nog bara det att han inte gillar smaken och konsistensen på kokosflingor -  men kokosmjölk gick alltså alldeles utmärkt...och inte fick han nån allergisk reaktion inte!!


Kan var svårt att se (bilden tagen inifrån) men det är en stor kruka med
Agapanthus och en halvstor kruka med rödbladiga alunrot
som jag lämnade ute på altanen i höstas.
Har visserligen vattnat dom ibland, men dom
gillade inte kylan som var i nov/dec.....

SUSIE

2 kommentarer:

Bosse Lidén sa...

Aha. Nu får Rolle byta taktik i framtiden.
Usch. Det kunde gått illa. Tur både gubbe och bil kom undan olyckan.
Lila är en färg jag är väldigt förtjust i. Snyggt hos dig.
Jag ser fram emot imorgon. Kanske går det till och med att cykla.
Kram från norr

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Nej men hu ... vilken enorm tur att det gick bra för Rolle och bilen, framför allt Rolle då.
Gillar din lila lampa och fatet. Och buketten ...
Det var som du trodde, ingen avverkning hos er. Nu ska det bli blåsigt imorgon, hoppas alla träden står kvar.
Och jag förstår att dom kvarlämnade växterna inte gillade kylan i november och december.

Kram Anita