måndag 3 januari 2022

MISSLYCKAD NYÅRSAFTON

Eftersom nyårshelgen är över så har jag endast hoppet kvar att trettondagshelgen ska bli roligare. I alla fall så kommer en väninna och hennes hund hit och äter lunch - och det brukar vara mycket trevligt!


Ärligt talat så har jag aldrig varit med om en tråkigare nyårsafton. Det började egentligen redan några dagar innan med att jag fick "gallstenskänning". Till saken hör att för en 10-15 år sen så hade jag ofta gallstensproblem. En gång låg jag i fyra dygn (över en hel midsommar) nerbäddad i ett mörkt rum. Jag var hemskt dålig, hade förutom fruktansvärd smärta också huvudvärk och tålde varken ljus eller ljud. Dom starka smärtstillande stolpiller jag fått tålde jag tydligen inte, så ovanpå allt annat kräktes jag också. Har senare fått reda på att man kan få kramp i gallgångarna av morfin.....



Men gallproblem var många år sen jag hade, så när jag efter annandagslunchen fick en gallkänning blev jag både förvånad - men också lite orolig. Anledningen till känningen var förmodligen att vi hade gjort oss av med den del matrester till lunch. Rolle fick välja; Janssons eller kall- & varmrökt lax? Han valde Janssons så det var bara för mig att äta upp laxen. Det var visserligen inte så mycket, men jag åt enbart en halv hård macka till, inget annat. Vilket tydligen inte var så bra. Lax är ju så otroligt fett.....



Det är ju tur i oturen att jag redan innan det här hade tröttnat på lax eftersom vi har ätit det rätt ofta sista åren. Nu kommer jag inte ha det på "menyn" på mycket länge. Men tillbaka till nyårsafton. Gallan hade lugnat ner sig så jag kände mig halvbra. Vi skulle dock vara ensamma på grund av pandemin, så det enda vi kunde roa oss med var god mat och dryck..... 




Vi började lite försiktigt på eftermiddagen med ett glas glögg - trots att jag kom på att det kanske inte var det vettigaste med sån kryddad dryck för mig. Men det gick bra, jag reagerade inte alls. Och den här glöggen var faktiskt riktigt god. Smakade som glögg smakade förr!
Sen blev det dags för nyårssupén. Vi började med en liten god grönsallad och så kom vi till huvudrätten; En speciell råraka med "skotsk krabbröra" på. Det speciella med rårakan var att det förutom potatis även var riven fänkål, äggulor samt mjöl i den. 




Det speciella med den "skotska krabbröran" är att jag gjorde den förr när det fanns Chatka-krabba på burk att köpa. Tyvärr är det nåt som tydligen försvunnit helt ur sortimentet hos affärerna. Sista gångerna köpte jag det i Högdalens Fiskaffär i Stockholm (alltså över 20 år sen) och därefter en gång här på Gotland på ICA i Klintehamn - som tyvärr numera är nedlagd.

Jag har försökt göra den här krabbrätten med annan krabba, men då smakar den inte alls som den gjorde på plats i Skottland. Där åt vi den som förrätt i restaurangen på ett litet hotell. Vi blev så begeistrade att jag bad att få receptet av vår servitör/hotellägare - som hade full skotsk mundering på sig med kilt och allt när han serverade. Ett litet härligt hotell som låg på Mull of Kintyre ganska nära stället där Paul McCartney bor i sin herrgård.....



Det visade sig att förutom krabba så var det finhackad mandel, finhackad lök och lite majonnäs. Låter kanske inte så gott, men det var det. Vi älskar rätten! Och alla jag under åren bjudit på röran håller med om att den är otroligt god. Men det måste vara Chatka! Så för c:a 10-12 år sen så kollade jag på nätet för att se om det inte gick att få tag på den någonstans. Och det gjorde det, men priset var otroligt högt. Gick på c:a 550:- för en burk. 
I år tänkte jag att vi skulle kunna unna oss en burk krabba ändå, när allt annat var så jäkla trist. Så redan i början på december - när vi var insnöade - kollade jag runt och visst, den fanns på ett par ställen och gick att få hemskickat. Men inte till Gotland.....!? 



Alltså letade jag förtvivlat vidare och hittade krabban på en engelsk site som jag handlat annat ifrån tidigare. Då skulle det tyvärr genast bli en massa krångel eftersom dom inte längre är med i EU. Men "nöden har ingen lag" alltså beställde jag därifrån. Jag fick svaret att vi inte skulle få krabban förrän 3 januari 2022! Lite sent för nyår alltså. Det som däremot var mycket positivt var att för 450:- så fick vi hela 3 burkar.....



Jag hade dock hoppet uppe att vi kanske skulle kunna få burkarna lite tidigare. Dom brukar vara snabba på att leverera från England - och mycket riktigt burkarna kom till min stora glädje t.o.m. innan julafton. Det visade sig dock att krabban var producerad och skickad från Spanien. Etiketterna ser dock rätt ut med Chatkas logo. 

Men jag sparade första öppnandet av en burk till nyårsafton - och blev jag enormt besviken. För det var c:a 60% vätska, alltså otroligt dåligt med krabba. Inga fina stora bitar och dessutom smakade det inte exakt som Chatka ska smaka! Men jag gjorde en röra och stekte sen rårakorna och så lade jag på krabbröra och dekorerade fint. Det hela var gott, men inte alls som med "äkta" Chatka.....



Till det här serverade Rolle ett vitt vin av en sort som jag tidigare gillade. Men på nyårsafton så tyckte jag det bara var surt, inget gott alls. Som tur var hade han bara köpt en liten flaska. Jag hade dock ett par glas kvar sen julen av mitt favoritrosévin, Collavery, vilket var mycket godare till. 

Som tur var hade jag gjort ordentligt med mat så Rolle fick fyra rårakor som blev riktigt bra. Den sista fick han dock ha ICA´s Skagenröra på och han sa att; -"Det var lika gott som den krabbröran"! Nu har jag alltså två burkar med krabba till och jag hoppas - och håller alla fingrar och tår - på att dom inte ska vara lika tomma. Har nämligen råkat ut för samma missöde med en burk äkta Chatka en gång tidigare. Men jag är ganska luttrad och misstänker att dom kommer se likadana ut.....



Det blev inte heller nån skumpa vid tolvsnåret för då sov min käre gubbe sen flera timmar. Så den flaskan står orörd kvar i kylskåpet. Rolle har ju fått ny medicin vilken gör honom enormt trött, men det gjorde inte så mycket att hans snarkningar kompade grannarnas vackra och långa fyrverkeri. Det viktigaste är att medicinen funkar. Jag var också ganska trött så jag stöp i säng. Men det var ju totalt misslyckat att klä upp sig för "nyårsfirande" med god mat och god dricka - för snacka om en trist kväll.....


        SUSIE

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Det var ju tråkigt att nyårsafton blev så misslyckad. Jag hoppas verkligen att trettonhelgen blir bättre.
Ha en god fortsättning på 2022!
Kram, Ingrid

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Det var ju tråkigt att nyårsaftonen inte blev lyckad. Men skönt att du mår bättre i gallan nu i varje fall. Du får se fram mot trettonhelgen och hoppas den blir bättre vilket den säkert blir när ni får besök och dessutom får du ju gosa med en hund.

Kram Anita

Paula Merio sa...

Men attans vilken otur! Besvikelsen blir ju så mycket större när man som du ansträngt sig extra på alla vis! Tyvärr är det inte helt ovanligt att det kan bli så, det beror nog på att man satt förväntningarna extra höga! Men jag är djupt imponerad över all möda du lade ner på att få till en perfekt rätt, o beklagar att det inte blev ett lyckat resultat. Av alla ingredienser du räknar upp nämnde du fänkål och det brukar faktiskt (liksom kummin) vara bra om man har lätt för att få gaser i magen. Jag kryddar t.ex mina kålrätter med endera kryddan för att inte få magproblem för jag älskar kål.
Trevlig helg från pörtet