måndag 22 november 2021

LJUSROCKAD

 Ja, jag vet! Det är mitt fel att vi har fått vinter till Gotland!!   Jag skrev igår att nån vinter inte var i sikte - och det skulle jag naturligtvis aldrig ha gjort. För vad vaknade man till i morse!?

 När vi vid sju-tiden släppte upp rullgardinen så var det helt vitt utanför. Och termometern visade minusgrader. Hemskt! Inte alls vad jag hade önskat eller hoppats på. Jag - och min käre gubbe - vill ha en grön vinter!


Men vädret är ju faktiskt inget man kan påverka (som tur är), så det är bara att acceptera att det har blivit vinter. Men på onsdag/torsdag ska det blir lite varmare igen - enligt SMHI.  Tyvärr hann vi inte sätta upp alla ljusnät/ljusslingor ute när det fortfarande var höstväder. Det stora nätet som vi flyttade från den förväxta forsytiabusken till växthuset och som visade sig ha massor av ljus som inte fungerade, det nätet ska vi ersätta med ett nytt - som ska inköpas på onsdag i Visby!




 Rolle skall nämligen till sjukhuset och röntgas och vi tänkte absolut inte åka upp dit några dagar tidigare - och det får vi lida för nu! Sen oroar jag mig för att det nät som jag sett ut (på internet) ska vara slut. Växthuset är 4,65 m långt och höjden på nätet ska vara c:a 2 m. Och det finns naturligtvis inte ett nät i exakt mått, men det finns ett på Rusta som är 4 m x 2 m och det skulle passa riktigt bra. Men med den (o)tur vi haft med maskiner, eltillbehör och d:o i år så skulle inte förvåna mig om vi inte får tag på nåt passande nät.....




Jag vill inte ens tänka på vad vi ska göra då. När idén med att flytta det stora nätet till växthuset kom från Rolle så blev jag jätteglad. Och vi hängde upp det gamla nätet och det blev riktigt fint - om det inte hade varit för dom två grupperna med trasiga lampor. I busken syntes det inte, men på en plan yta där man hänger nätet utspänt - där syns det naturligtvis jättetydligt!




Vi brukar ha en slinga runt den stora plåtkrukan vid ingången, den som nu är ersatt med den nya svarta krukan. Så på framsidan tänkte vi istället ha det här nätet upphängt på spaljén mitt emot entrén. Där kommer det inte synas att det är finns trasiga lampor. Sen tar vi slingan vi brukar ha på framsidan och sätter på räcket på baksidan. Jag skippar sen den slinga jag brukar dra till den lilla trekantiga piedestalen på baksidan (syns i mitten på bilden) som man ändå bara ser inifrån vardagsrummet - och där har vi ju granen!


Ovanpå det här så brukar jag dessutom ha en stor krans med en liten ljusslinga i mellan verkstadsdörrarna. På så sätt har vi ljus på alla sidor av huset, men hur det blir exakt får vi se först när vi inhandlat det stora nät vi behöver. Men det är det här rubriken syftar på; Det blir en rockad av ljusslingor och nät i år! 




Jag gillar egentligen inte cello, men just dom här grabbarna tycker jag har tagit cellospel till en helt annan nivå.....



SUSIE

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Oj så mycket snö ni fått! Tur för oss att vi slapp så lindrigt undan.
Kram, Ingrid

Hanneles bokparadis sa...

ingen snö, men minus på natten, halt...