torsdag 4 november 2021

ETT PAR UNDERBARA DAGAR!

Efter problemen med tvättmaskin så känns det otroligt skönt att kunna skriva att igår, då hade jag jättetrevligt! 

Rolle åkte hemifrån strax före tio, han skulle till tandläkaren som har sin mottagning på andra sidan ön i Gammelgarns gamla skollokaler. Där tar Jan och hans skötare Norbert hand om en på absolut bästa sätt. På mottagningen finns allt det senaste som behövs och dom är supertrevliga - och har faktiskt gjort att min tandläkarskräck försvunnit helt. Rolle är faktiskt lika nöjd han..... 

Klockan 11 kom min väninna och frissa samt hennes hund. Så redan innan lunch blev jag av med alla irriterande långa testar. En tråkig sak är att lockigheten som jag hade när håret först växte ut efter cellgiftsbehandlingen, den har försvunnit helt. Däremot är håret fortfarande riktigt kraftigt och jag har massor. Det får man vara riktigt tacksam för.....


Margeurite och Tjeck.

Sen var det dags för lunch och jag bjöd på laxpudding, men jag hade gjort en liten tavla. På kvällen innan så gjorde jag en efterrätt -  Key Lime Pay. Vi äter nästan aldrig efterrätt, men nu skulle det vara en lite festligare lunch - vi hade ju en gäst! Alltså ville jag göra den här pajen som jag aldrig ätit tidigare trots 4 besök i USA. Men aldrig i Florida där den anses vara deras lokala "nationalrätt". Dessutom hade jag en massa lime kvar i växthuset. 

Tavlan jag gjorde var att jag glatt tog fem äggulor till pajen och tänkte inte på att jag måste ha ägg till laxpuddingens äggstanning. Jag hade dock 3 ägg kvar, så istället för att göra den jättestora laxlådan jag tänkt så gjorde jag 3 små.....


Så här blev laxpuddingen.....

Tjeck fick dock ingen laxpudding, han fick vatten samt 2 bitar kycklingfilé (i rödvinssås) som var kvar sen middagen i förrgår. Han tyckte det var jättegott och satt sig sen vid min receptsamling och glodde, som om han ville påpeka lite fint att det kunde vara gott med mer rester.....


Tjeck

Jag var lite orolig att det inte skulle vara tillräckligt med mat i dom har tre små gratängformarna, men dom var helt perfekta. Det gick i precis 6 potatisar, 1 frp kallrökt lax samt 3 ägg & 3 dl mjölk och massor med dill. Kunde inte blivit bättre!

Rolle kom hem från tandis precis när vi skulle börja äta och både han och Margeurite var mycket nöjda med laxpuddingen.....och mätta det blev vi! Vi åt ju dessutom lite Key Lime Pay till efterrätt och den var riktigt god - t.o.m. Rolle gillade den. Och detta trots att han innan sagt att den skulle han inte äta av. Han vill aldrig ha såna här desserter, utan bara kräm & mjölk eller äppelkaka gjord på sockerkaka med äpplen i. Pajen var precis som puddingen också väldans mäktig, vilket jag får tänka på nästa gång jag bjuder på den.....


Margeurite nöjd och glad vid åsynen av laxpuddingen.

Idag vaknade vi till en helt igendimmad natur. Dimman försvann inte förrän vid tio-tiden, men då blev det ett strålande väder. Så vi tog en sväng med bilen för att uträtta några ärenden. Bl.a. åkte vi och köpte ägg hos bonden! *fniss* Rolle hade kunnat åkte själv, men han tyckte att jag skulle följa med när det var en sån här trevlig höstdag.

Vi fick meddelande om att tvättmaskin ska anlända imorgon mellan 08.00 och 15.00 - sen ska den bara packas upp, bäras in på plats och kopplas in...men det ordnar säkert min duktige gubbe Rolle med bärhjälp av Johan! S i helgen ska jag tvätta och tvätta och tvätta.....


Världens snällaste och mest väluppfostrade hund, den tjeckiska vallhunden Tjeck!

På lördag ska Margeurite och jag besöka handelsträdgården Lyrotz i Lye på höstmarknaden och där ska vi inhandla några "roliga" gräs. Ja, risken är väl stor att det kanske blir lite annat också.....

SUSIE


Inga kommentarer: