söndag 22 augusti 2021

TIDIG HÖST!?

Här hemma hade det kommit den otroliga mängden av 1 mm (!) med regn när vi var i Visby i onsdags så vattnandet innan vi åkte hade jag inte gjort förgäves. 

"Bollkryss" - ett hösttecken!?

Sen har det regnat varje dag - eller natt - så på det hela taget har det varit en bekväm och skön vecka, även om det är onormalt kallt..... 

Ett hösttecken under smällspirean.....det är alltså perennblad
som ändrat färg.

Eftersom jag fått så positiva besked av läkaren tyckte vi därför att vi skulle fira med en extra god middag. Alltså köpte vi i fredags färska kräftor till mig och räkor till Rolle - som jag sen gjorde Scampi Indiana på, det är hans favoriträtt. Men nåt vin blev det inte. Inte heller nån osmaklig ananas- eller jordgubbsdaiquire. Inte ens nåt bad i poolen för det var bara 18 grader i luften och nästan ingen sol alls.

Här ser det inte så mycket höst ut.

Men igår var det riktigt skönt, hela 24 grader och soligt, så innan vår mexikanska middag tog vi oss ett långt dopp. Grilla gjorde vi inte - trots att vi nu har nypåfylld gas. Vi åt inne för det var inte så varmt längre, hade blivit lite kyligt. När vi sen satt vid middagsbordet så började det regna. Och efter en stund så bara vräkte det ned. På en kvart kom det 11 mm! Skönt att vi hann att bada innan den här gången. Så att vattna någon annanstans än i växthuset har inte varit aktuellt.

Rosenflockeln i "långrabatten" blommar fint - trots den dåliga höjden.

 Istället har jag "roat mig" med att klippa gräset överallt med Rolles gräsklippare. Han har sen kantklippt för det grejar jag inte med hans åkgräsklippare. Har fortfarande inte fått min åkgräsklippare från verkstan. Det saknades delar som skulle bytas, så innan mekanikern får hem det så får jag hållas med Rolles "vildhäst" .....

Dahlian på "lilla altanen" har tagit sig riktigt bra.

Eftersom det kommit så mycket regn sista tiden fick faktiskt Rolle tömma poolen på lite vatten igår. Risken är annars att det hade börjat rinna över. I och för sig ingen katastrof eftersom poolen ligger på altanen, men kan man åtgärda det innan är det ju bra. Efter lunch och våra småjobb så bestämde vi oss för att göra en liten utflykt.

Växthuset, där det växer så det knakar både i och utanför.

Vi tog oss på småvägar till Ronehamn och kollade om nåt nytt hade hänt där. Konstigt nog var det nästan tomt på folk. På campingen som ligger precis vid havet fanns det väl kanske ett 15-20 husbilar & husvagnar, men alla var inte ockuperade. Jag tror att dom som bor i Visby t.ex. ställer upp sina sina husvagnar och har dom som sommarboende. Men nu har det ju varit höst hela augusti.....

Den största delen av det vi kallar "poolrabatten".

Idag - söndag - så har vi tittat på kvalet till ett bilrace; Indycar med två svenskar. Min favorit Marcus och så Felix. Det gick bra för Marcus som kvalade in som sexa, Han har tidigare vunnit två race i år, så nu börjar man få lite krav. Kvalet gick igår kväll klockan 23 men vi spelade in det för att se det på morgonen idag istället. 

Lite ommöblering på altanen...alltså med blomkrukorna!

Nu har vi ätit lunch, grönsaker för mig och Rolle fick rester; Enchiladas från den mexikanska middagen igår samt sallad. Jag har också hunnit att vattna i växthuset samt på altanen och ska nu ut och vattna krukorna på framsidan. 

Att den här fina pelargonen flyttats ner från altanen beror på att den fäller enormt med blomblad. Hela golvet blir rött, men här gör det inget!

Nu är vi alltså redo för Indycar-racet som gick i natt, men som skulle gå i repris klockan 17.00. Men helt plötsligt så finns det inte med längre på tablån hos Viasat. Antingen har TV-tidningen fel, eller så har Viasat klantat till det. Här hänt förr! Men det blir iaf Nascar vid åttatiden och det håller på över midnatt. 

Den brokbladiga frilandshibiskusen med vinröda blommor - som aldrig verkar slå ut!

Så det blir trots allt en riktigt härlig söndagskväll.....

SUSIE


1 kommentar:

Ingrid sa...

Vist har det blivit väldigt höstlikt! Jag är lite besviken på augusti faktisk och det lär väl inte bli bättre när vi kommer in i september.
Du har så fint och välskött i trädgården så det är en ren fröjd att se.
Glad måndag!
Kram, Ingrid