torsdag 22 april 2021

VILKA HÄRLIGA DAGAR...

 ...det har varit! Fast nu verkar vårvädret vara slut för den här gången. Vi hann lagom hem från Hemse VC igår när solen gick i moln och det började se lite grått ut. Och idag regnar det för fullt.  Gotland ska tydligen få både få regn och snö!?


Kolla in det blåa blommorna i rabatten bredvid trädgårdsmöblerna. Det är faktiskt riktigt blå scilla - och jag som
inte trodde vi hade några sådana utan bara dom tråkiga ljusa!



När man tittade på väderkartan på TV förrgår kväll så såg man att precis ovanför oss var det inritat snö, men här från oss och söderut så var det bara regn. Jag håller tummarna, jag vill ha regn - det är otroligt torrt - men snö. Nej tack! Nu har ju SMHI oftast fel när det gäller vädret hos oss, men jag hoppas verkligen att dom har rätt den här gången.....

Så lycklig när jag fick se dom här igår, hade inte en aning om att jag hade några riktigt blå. Dom verkar ha tagit
sig hit alldeles själva - för jag har inte planterat några! Det verkar också som om det är ett "vårlöksår" i år,
det blommar redan massor överallt.

 Som sagt, jag var till VC igår och fick mitt op.sår ompysslat och så fick både Rolle och jag vår 2:a vaccinationsspruta. Jippie, om 14 dagar kan vi umgås med dom av våra vänner som också har fått sina. Fast vi ska fortsätta vara försiktiga när vi är och handlar och när vi träffar andra som inte fått sina sprutor, man ska ju inte utmana ödet...


I pallkragarna har en del hyacinter börjat blomma - och fler är på gång.

Eftersom vädret varit så fantastiskt har vi hunnit med en massa i trädgården. Rolle har också börjat få ut lite trädgårdsmöbler, men altanmöblerna har han väntat med. Han måste göra klart golvet först, det måste laseras om på en del ställen. Han använde dock blås/sug-apparaten för att göra ordentligt rent. Han var riktigt lycklig när han märkte hur bra den var till att få bort barr och annat skräp som låg under kanten till fasaden!


Som synes växer det massor i pallkragarna!

Själv har jag mest ägnat mig åt att rensa bort det allra värsta. Finliret får man ta lite senare när alla rabatter (jag har många) fått sin första rensning. På baksidan har jag endast "murrabatten" kvar att rensa samt en enda klängros kvar att klippa. Jag tog dom andra i min "folly", för dom grenarna var så långa att dom hängde ut över gräsmattan på ett livsfarligt sätt. Har varit med om att köra förbi "follyn" på gräsklipparen och fastna i taggiga grenar och rivit sönder mig ordentligt. Inte kul!


Det är bara den stora klängrosen `Alchymist´ längst till vänster som är kvar att klippa.

Rabatten bredvid växthuset är också rensad hjälpligt av Rolle. Det är strandrågen - Leymus arenarius `Blue Dune´- som han klippt ner. Den hade tagit över halva rabatten, den vänstra delen - samt börjat växa i gräset utanför. På den sidan växer också en Mahonia `Cabaret´ som har tagigga blad och innanför den en liten guldalm - Ulmus x hollandica `Wredei´ - som inte trivdes på sitt förra ställe. Här har den iaf blivit hela 1 m hög.....fast det är bara en pinne! Men nu kanske den får lite ljus och luft och växer till sig - fast inte för mycket!!


Inne i växthuset både blommar och växer det. Bl.a. vinstockarna mot väggen som börjat blomma för fullt.

Forsythian och silverbenveden på höger sida - Euonymus fortunei var. radicans `Emerald Gaiety´-  trivs och växer helt otroligt. Så benveden har jag klippt - även den som växer nedanför gaveln till den lilla altanen  på framsidan - och forsythian hade fått ett tiotal rotskott som gick ända upp i kronan och måste tas bort. Men det är också gjort.....


Jag älskar den här gula forsythian med blå hyacinter under!

Varje gång på våren när jag ser alla gula påskliljor och forsythior så har jag väldans svårt att förstå dom som säger att dom inte gillar gulblommande växter i trädgården!? Varför? Det är ju underbart att få njuta av dom, speciellt nu på våren när man behöver nåt som piggar upp. Nej, fram för fler och mer  gult i trädgården.....

Notera dom små pinnarna till höger precis innan kerriabusken. Det är vad som återstår av syrenbuddlejan
jag klippte ner härom dagen. 


Här i rabatten nedanför poolen den lågväxande bambun Sasa veitchii nästan tagit över helt. Den är visserligen väldigt dekorativ med sina torra bladkanter, men oj, oj, oj vad den är invasiv. Det är bara sånt som har lika kraftig växtkraft eller är vedartat som överlever. Alla mina olika rudbeckior har t.ex. nästan helt och hållet kvävts.


Visst kan blad som är lite vissna vara vackra, men inte om nästan alla är vissna som på bambun i bakgrunden.

Här växer också en vanlig svartstammig bambu (Phyllostachys nigra) som har fått otroliga skador nu under den extremt torra våren. Halva är torr och fäller sina blad. Jag har en svartstammig till samt en gulstammig på framsidan i långrabatten och både ser ännu värre ut. Få se om dom klarar sig nu när det äntligen  kommer regn.....



Här nedanför altanen har jag en buxbom och bredvid den en vintergrön silverbuske (som är brokbladig) - Elaeagnus ebbingei `Limelight´ - som stått där sen 2013 men nu ser den jättetrist ut. Den verkar också fått torrskador.....men jag tror att den överlever i alla fall!

Sammetshortensian - som jag beskurit - i surjordslådan till vänster fick jag av min goda vän och f.d. granne Bibbi (som tyvärr inte lever) när jag fyllde 65 år. Den var så stor och behövde sur  (rhododendron-)jord att Rolle ställde dit ett par pallkragar. För några år sen hade dom börjat gå sönder så han klädde dom med kraftiga bräder. Och i den växer naturligtvis en silverbenved...


Ända hit fram gick den vägbank jag skrev om sist. Alltså nästan över halva tomten på baksidan. Murrabattens bredd visar hur bred vägen - som lades ner på 30-talet - var.

Påskliljorna är dom enda som överlevde borttagningen - med grävmaskin - av vägbanken på baksidan. Det var nästan bara dom som blommande på hela tomten, men det var hundratals av dom precis i kanten. Dom har stackarna överlevde och jag är faktiskt lite extra rädd om dom. Även Kerriabusken nedanför poolen fanns här tidigare och har överlevt. Och även om den är lite extra jobbig för man måste ta bort torra grenar varje år - mitt inne i busken - så blommar den med vackra små GULA blommor.....



Här i hörnan vid vattentappen är det i år MASSOR med violer men i rosenlådan har nästan alla rosorna dött, så jag har nu klippt ner dom ordentligt. Jorden i lådan har sjunkit åtminstone 2 dm (?) så det är inget konstigt. Hoppas att några tar sig iaf.... 

Och efter allt kul så måste jag sluta med nåt negativt! Igår morse upptäckte jag att jag hade otroligt ont i höger hand. På ovansidan är dom två mittre fingrarna lite stela och nedanför dom är jag ordentligt svullen. På insidan i handflatan har jag liksom en stor grop, för jag kan inte räta ut handen ordentligt. Men...jag vet vad det är. Jag har ju klippt en hel del grenar och fått ta i riktigt ordentligt ibland - och tydligen tål jag ingenting längre. Men det är förståeligt, har ju inte gjort nått ordentligt trädgårdsjobb på ett år snart! Men nu är man på gång igen!!

SUSIE

2 kommentarer:

Thalassa sa...

Här en till som älskar gula blommor - påskliljor och gullvivor hör till mina absolut favoriter. Och forsythia! Tyvärr har jag aldrig lyckats med forsythian. Den har klarat ett par år, sedan har den fört en tynande tillvaro för att snart dö. Jag tror aldrig jag sett så mycket forsythia som på Gotland. Vi har varit där kring valborg flera år och kört runt överallt, och verkligen slagits av dessa stora, gula solar på var och varannan tomt. Helt underbart!

Ingrid sa...

Det är en fröjd att se på alla vackra bilder från er trädgård.
Min mobil varnar för snö från kl 16.00 - vi får väl se hur det blir med det.
Ha en fin fortsättning på dagen!
Kram, Ingrid