tisdag 30 mars 2021

60 ÅR IDAG...

 ...är det sen Rolle och jag träffades, alltså en skärtorsdag den 30 mars. Det är inte klokt vad tiden gått, men bra har vi haft det. Fast det är klart att lite upp och ner har det naturligtvis varit ibland. Fast mellan oss två har det funkat under alla år, till mångas förvåning.

Eftersom det var skärtorsdag den 30 mars 1961 så har vi nästan alltid firat vår "träffdag" då. Vi glömmer nämligen lätt bort våra högtidsdagar (vi är likadana båda två), så när påsken börjar närma sig brukar det vara försent för att fira den 30:e. Men i år låg dom ju så nära varandra så då kom vi lätt ihåg att det är just idag som är den riktiga högtidsdagen.

Här ovan hade jag tänkt lägga in ett par bilder på oss från den tiden det gällde, men jag får inte scannern att fungera... Istället får ni nöja er med ett foto från juli 2019 när jag fyllde 73  och vi var på ett mexikanskt favoritställe, det fotot hade jag redan i datorn så det var lätt! *fniss*



Rolles bild är från november 2020 när han fyllde 80. Han poserar i sitt musikrum med en skiva av några av hans favoriter.

Tyvärr har jag inte tid längre att ägna mig åt det här med scannern, jag ska göra vår huvudrätt nu. Förrätten - som bestod av en våffla med kall sås som innehöll hårdkokt ägg, purjolök, majonnäs och turkisk yoghurt samt på det löjrom dekorerad med finhackad rödlök och dill - åt vi för 1,5 timme sen. Till det gick det åt en liten flaska med skumpa. Ett tecken på att jag håller på att bli frisk, har inte druckit vin på ett halvår minst!

 Nu blir det Cour de filet = råstekt potatis med oxfilé gratinerat i ugn. I vitlökssmör, trots att vi egentligen inte gillar det - men det måste man ha på annars smakar det ingenting. Så just i den här rätten är det gott. Vi har ju vant oss vid vitlöken eftersom vi äter den här rätten nästan varje högtidsdag. Sen blir det inget mer besök framför datorn, ska ägna mig åt min käre gubbe istället - vi ska bl.a. lyssna på lite bra musik!!



SUSIE





7 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Stort Grattis till så många år tillsammans! Vad underbart att kunna hålla kärleken vid liv i så många år!!
Kram Gunilla

Ingrid sa...

Stort grattis på 60-årsdagen!
Kram, Ingrid

Anonym sa...

GRATTIS!!!
Kram Boel

Märtha sa...

Grattis till en lång samvaro! Vi två här har bemärkelsedag idag, 31 mars för elva år sedan hade vi vår första träff - vi har träffats "på gamla dagar", så att säga. Fira en skön påsk och ta hand om varandra och er själva! Hälsningar från snön öster om Borgå!

chica sa...

Dia de festa! PARABÉNS pelos 60 anos juntos! beijos, tudo de bom,chica

Lena i Wales sa...

Grattis efterskott!
Vad skönt att du kan njuta av god dryck och god mat igen, det gläder mig!
Glad påsk!

Marlise sa...

Hej Susie
Grattis till 60 år och Glad påsk !
Kram Marlise