måndag 15 februari 2021

UPPSKRÄMD

 Vi var tidigare "kvällsmänniskor" och la oss aldrig före tolv/ett, men min käre gubbe har börjat med att både lägga sig och gå upp extra tidigt! Själv försöker jag envist hålla kvar vid att det är mysigt att vara uppe sent och sen sova till åtminstone 08.30. Jag lyckas för det mesta!

I lördags kväll så kröp Rolle i säng redan vid 21.30 (han brukar sen ligga och läsa en timme) medan jag satt kvar framför TV´n. Jag hade sett kvällens mello (som jag tyckte var ännu sämre än förra veckans), Rolle hade då suttit i musikrummet och lyssnat på "bra musik". Sen ville jag avsluta kvällen med att se den engelska thrillern som började klockan tio på 1:an. När den var klar hade jag också några program inspelade som jag började beta av, men mitt i tittandet så tyckte jag mig både se och höra nåt ute på den mörka altanen. Vi har 3 stora och låga fönster ut mot den samt också en glasad dörr. Jag funderade en stund vad det kunde vara men trodde att jag inbillat mig och händelserna på TV´n (Engelsk matlagningstävling) tog hela min uppmärksamhet i anspråk.

Efter c:a 10 min så hördes dock ett tydligt brak och när jag reste mig för att kolla vad som hände utanför så såg jag en massa snö på fönstret bredvid altandörren. Var det nån som gick på tomten på baksidan och kastade snöboll mot fönstren!? Jag tände altanbelysningen men såg ingenting, jag vågade dock inte öppna altandörren och kika ut. Så tuff är jag inte längre när vi inte har nån hund!!              Rolle sov djupt och när han gör det är han nästan omöjlig att väcka, så att göra det var inget bra alternativ - men rädd var jag - och vad skulle jag säga till honom.....!?   Han skulle dessutom antagligen bli sur att jag väckte honom helt i onödan. Några minuter senare kom ytterligare dunsar mot fönstren och jag förstod att det inte var nån människa som jävlades utan ett djur som försökte ta sig in.....förmodligen en fågel!



I vardagsrummet hade jag 5 värmeljus på bordet som fladdrade vackert, kunde det vara ljuset från dom som triggade fågeln. För det har aldrig hänt tidigare att nån försökt flyga in på natten? Alltså var det bara att börja släcka ljusen, men innan jag hann bli klar så hördes en jätteduns från det bortre fönstret. Den var så kraftig att jag började oroa mig för att fågeln (om det nu var en sån) skulle flyga rätt igenom. Alltså stängde jag av TV´n, släckte alla värmeljus och all övrig belysning och gick och la mig.         Men jag låg länge med sänglampan på och lyssnade efter ljud utifrån innan jag somnade - med hjälp av en halv sömntablett!!


I morse berättade jag för Rolle vad som hänt och han gick ut på altanen och kollade. Och mycket riktigt, där fanns spår av en fågel i snön både på altanen nedanför fönstren samt på marken vid altanens kortsida. Där gick spåret in under altanen, alltså misstänker vi att det var en koltrast som ville ha det lite varmare och ljusare.  För under altanen där bor dom, det vet vi.....


Förstår inte att min favoritfågel ska behöva skrämma mig så där!?

SUSIE

5 kommentarer:

Ingrid sa...

Vilken dramatik!
Så konstigt ändå att den var ute i mörkret? Det gör väl inga fåglar annat än ugglor och uvar. Mysko!!
Hoppas att du fått njuta av det vackra måndagsvädret!
Kram, Ingrid

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Men ... förstår att du blev rädd. Men jag tycker också det är konstigt att en koltrast var ute i mörkret. Nästan så man misstänker att den var jagad av något rovdjur. Hoppas den klarade sig i varje fall och att du får en mycket lugnare kväll ikväll.

Kram Anita

Thalassa sa...

Hu, lite läskiga inslag i din lugna TV-kväll! Jag tycker också mycket om koltrasten, och vi har rätt gott om dem på och omkring fågelbord och matare. Kul att observera deras olika ”personligheter”. En som alltid står i utkanten, försiktigt, en annan som inte hinner äta själv för att han jagar bort alla andra hela tiden, några som blixtsnabbt pilar in och ut.
Ha det fint!

Lena i Wales sa...

Vilken thrillerkväll! Du behöver ingen TV, du har underhållning i alla fall.
Jag har alltid varit en kvällsmänniska och alltid trött på morgonen, men jag har faktiskt ändrat mig. Normalt går jag till sängs vid 21-eller 21.30-tiden. Läser eller tittar på något historiskt program på Youtube på paddan. Går upp allt mellan 6.30 till 8.30, beroende på hur jag sovit. Skönt att vara pensionär, man gör precis som man vill!
Sköt om dig!

Bosse Lidén sa...

Vilken dramatik. Du behöver ingen deckare på TV. Undra om jag hade vågat öppna.
Jag borde gjort som Rolle. Valt egen musik utan programledare. Nästa gång ska jag stå över.
Jag är också väldigt svag för en söt koltrast.
Kram