måndag 1 februari 2021

TV-PROGRAM & SUSHI

 Snart är det dags för kvällens bästa teveprogram; Farmen! Ja, jo, jag vet att vi inte längre är så många som är förtjusta, men jag missar aldrig ett avsnitt. Fast å andra sidan är jag barnsligt förtjust i alla såna här dokusåpor!!

Och det är till min gubbes förtret. Han kan inte förstå hur jag kan titta på såna här förnedringsprogram som han kallar dom. Farmen och Robinson, ett annat favoritprogram, tycker han är ganska oskyldiga, men såna där som Hollywoodfruar och liknande blir han väldigt irriterad på. Han tycker bara att dom skriker åt varandra och snackar skit om varandra bakom ryggarna. Och där har han faktiskt ganska rätt, men ibland gillar jag att se t.o.m. sånt. Det är väl nåt fel på mig.....

Igår var det ju lördag och dagen spenderades i TV-soffan, men framåt eftermiddagen började jag med att göra klart riset till sushin jag tänkte göra. Det är inte bara att koka lite ris inte, nej då. Det är ganska avancerat om man vill att det ska smaka rätt om risbollarna... Först ska man skölja riset LÄNGE under rinnande vatten. Sen ska det rinna av i en sil i 20 minuter. Därefter kokar man det på ganska låg värme i 15 och så ställer man kastrullen bredvid plattan i 20 utan att lyfta på locket. Dessutom ska man använda sushiris eller - lika gärna - vanligt grötris. Vilket var vad jag använde.



Under tiden kokar man ihop lite risvinäger med socker och salt. När riset är klart så lägger man upp det i en glasskål och så luftar man det med en gaffel och till sist häller man på vinägerblandningen. Först därefter kan man forma sina små  "ägg"..... 
Egentligen var det löjligt att följa det avancerade receptet på ris eftersom jag tänkte göra sushi med "svensk" smak. På dom två olika sorterna la jag på halstrad lax med wasabi på den ena och hummer med wasabimajonnäs på den andra. 





Jag gick en kurs här på ön hos en japanska för c:a tio år sen, men jag har inte gjort sushi mer än 2-3 gånger sen dess. Min gubbe gillar nämligen inte rå fisk. Men den japanska lärarinnan visade en massa recept för "icke sushi-fanatiker" så det var det jag skulle göra - och Rolle tyckte det var riktigt gott faktiskt! När vi ätit upp våra sex bitar som skulle vara förrätt, var vi så mätta att vi väntade en och halv timme innan det var dags för huvudrätten. Rolle fick stekt lax och kokt potatis, själv åt jag upp resten av hummern. Smaskens! 



Som du förstår av ovanstående text så skrev jag det igår, söndagen den 31 januari, men jag kom aldrig så långt att jag kunde lägga ut det. Det kom en del telefonsamtal emellan. 

Idag är det måndag igen och bittert kallt ute, hela -7 grader. Men...trots det måste vi iväg om några timmar för jag ska till VC med mitt läckande bröst. Jag har också fått kallelse till mammografi den 16, på nåt sätt ska dom se varför bröstets op.sår inte läker. Ja, ja - det är bara att acceptera. Men nån kallelse till vaccinering för corona det har varken Rolle eller jag fått, vi som verkligen ligger i riskzonen.....!?

SUSIE

5 kommentarer:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Det som är så bra är ju att man får titta på de tv-program man vill :)
Skönt att läsa att du är igång igen. Bara att lägga ner så mycket tid på riset och jag måste säga att tallriken med suchibitarna såg oerhört läcker ut.
Du får lägga på ytterligare 10 minusgrader för att få vår morgontemperatur ... minus 17,5! Men vindstilla och torr luft gjorde ändå att morgonpromenaden var skön. Föredrar faktiskt minusgrader och blå himmel framför den tunga grå filten som låg över oss i månader (kändes det som).
Konstigt att ni inte fått kallelse ännu. Kanske du kan kolla när du är på VC idag? Hoppas att det går bra med omläggningen och att ditt sår kommer att läka snart.

Kram Anita

Thalassa sa...

Jag skulle kunna kopiera Anitas inlägg ovan ... Vi har nog levt i samma novembergrå filt i evigheter. Nu har vi minus 15, blå himmel och fluffig vit snö. Mycket vackert!
Det låter ju verkligen som om det går framåt med ditt tillfrisknande. Så skönt!
Betr TV-program är jag helt inne på din mans linje. Står dessutom inte ut med att titta på kanaler med reklamavbrott. Tack och lov har det ju varit - och är - mycket skidåkning på TV och vi har följt nagelbitande handbollsmatcher.
Håller tummarna för att det löser sig med ditt läckage! Sköt om dig!

Ingrid sa...

Det måste vara tankeöverföring Susie!
Igår eftermiddag satt jag och funderade på om jag skulle beställa en portion sushi från fiskaffären i Hemse. Min "granne ovanpå" säger att deras är så god. Jag har aldrig provat sushi och tänkte att jag måste göra det någon gång.
Hoppas att ni snart får er vaccination. Det hänger tydligen helt och hållet på tillgången på vaccin. Jag ska få min andra spruta den 22/2.
Ha en glad måndag!
Kram, Ingrid

Lena i Wales sa...

Oh, vad gott det ser ut med sushi. Längesedan jag åt.
Jag tror att jag sett Farmen en gång, tyvärr inget för mig. Tur att vi alla har olika smaker.
Vaccineringen verkar gå långsamt i Sverige. Har inte följt med helt, men sett lite på svensk TV.
Sköt om dig!

Paula sa...

Jösses vilka tallrikar med godsaker! Jag har aldrig tillagat sushi hemma, det blir inte av när man bor ensam. tyvärr är det sex mil till närmaste sushirestaurang. Så jag får hålla till godo med rökt lax, både varm- och kallrökt när det finns tillgång i affären.
Fortfarande inget besked om vaccinering? Nu har man ju ändrat så alla 65+ ska få vaccin å det snaraste, men det är tillgången som spökar, och dessutom ska inte vi äldre ha AstraZenecas vaccin för det biter inte på oss! Är det inte typiskt så säg...
Hoppas nu allt ordnar upp sig, både för er två och för oss andra. Jag vet inte ens hur jag ska ta mig till vaccinationsplatsen, om det blir på vårdcentralen så är det bussresa på 4 mil...hur bra är det? att kasta in oss äldre på en allmän buss...jaja vi får vänta och se.
Trevlig helg önskar jag er och nu ska jag läsa vidare!