söndag 7 februari 2021

NÄRMARE VÅREN, LJUSARE MEN SNÖ

 Som synes har jag bytt headern ovan mot en trevligare utan snö. Men...den är också från februari, men 2019 då det var barmark. Mycket trevligt, gillar inte det vita lappmöglet!

Just nu har vi alltså fullt med snö och mer verkar det komma varje dag. Även om solen skiner lite så kommer det rätt var det är massor med moln fulla med snö. Ibland är det som en vit vägg utanför fönstren. Idag fanns det inte ett moln på himmelen, så jag trodde vi ska klara oss. Men kallt, det är det.....

Frostig trädgård i februari 2018 då det också var barmark.

Igår morse var det -10 när man gick upp, senare så blev det lite "varmare" och gick upp till -4. Idag var det bara -7, så jag hoppades att det skulle blir runt nollan framåt eftermiddagen. Fast egentligen gör det mig inte nåt hur kallt eller varmt det är, jag kommer inte att gå ut förrän i morgon när jag som vanligt ska till VC.



Santos, vår älskade lilla Podengo Portoguise Peqeno champion, som vi tyvärr var tvungna att ta bort 13 september 2020. Saknaden är oerhörd.....

Igår morse när jag satt här på kontoret framför datorn så tyckte jag det lät lite speciellt utanför. Alltså var jag tvungen att öppna kontorsdörren på baksidan och kika ut och då fick jag till min - men kanske framför allt Rolles glädje - se en traktor som plogade snö på vår infart och parkering. Det var dom jättesnälla grannarna Johan och Karro (vår avlidne hustomte & vän Eriks son och hans fru) som tyckte synd om oss. Rolle hade visserligen varit ute dagen innan och kört med snöslungan samt skottat ingången, men det var ett mycket tungt jobb och han har numera lite knepigt med balansen. Alltså var all snö inte borta. Nu behövde han bara skotta ingången samt lite framför dörrarna till garaget. Han var enormt  tacksam. 

Förra årets favoritdahlia; Totally Tangerine (anemon), som jag tyvärr inte sparade - den står
faktiskt kvar ute fortfarande..... Och inte gick det att köpa nån ny, dom var slut!

Gårdagen spenderade jag som vanligt framför TV´n där jag tittade på längdskidtävlingar under dagen. Rolle hade nog helst sett att jag åkte med honom när han skulle uträtta ett ärende, men jag är fortfarande inte hundra. Alltså låg jag där i soffan inlindad i en filt och det slutade med att jag somnade. Hade sovit extremt dåligt på natten, försöker vänja mig av med att ta en halv sömntablett varje natt. Vilket naturligtvis resulterade i att jag knappt sov en timme ens.....


Danny

På kvällen tänkte jag titta på mellon och min väninna Christina i Gustavsberg och jag kom överens om att vi skulle sätta betyg mellan 1-5 och sen se på kul hur vi hade röstat. Nu har varken hon eller jag tittat på flera år - nåt år efter det dom började med flera uttagningstävlingar - men det fanns inte mycket annat att glo på, så vi tänkte göra ett försök. Men fy 17 vilka trista låtar det var! En enda kunde vi acceptera, den fick fler poäng än ett enda av oss och det var Danny Saucedos låt. Alla dom andra var antingen dötråkiga, omoderna (Hur kan en dansbandslåt gå vidare till en melodifestivalfinal!?) eller totalt omelodiösa. Speciellt den som "Lillasyster" framförde. Jag gillar bra hårdrock, men den var fruktansvärd.....


Nascar-race

Efter mellon visades dock en bra engelsk thriller, så jag fick njuta lite i alla fall. Och på tisdag natt visas äntligen det första racet från USA. Nascar startar då med nåt som heter "the clash" som är en tävling från Daytona mellan tidigare vinnare och dom mest vinstrika förra säsongen. Går tyvärr klockan ett på natten, men man har ju inspelningsmöjligheter som tur är. Alltså blir onsdagens TV en riktig höjdare, och efter den här inledande tävlingen så är det sen Nascar-tävlingar varje söndag - och ovanpå det dröjer det inte länge förrän Formula One sätter igång. Underbart! 

Sen är det dessutom snart vår!!


Formula One-race

SUSIE

7 kommentarer:

Ingrid sa...

Vilka bussiga grannar som hjälpt er med snöplogning. När det blir så här mycket snö behövs det nästan lite rejäla doningar. Det blir lättare att hålla efter sen när det kommer mera.
Jag såg också på Mello och gillade faktiskt Paul Rey.
Hoppas att det går bra för dig på vc i dag.
Kram, Ingrid

Anonym sa...

Härligt med hjälpsamma grannar! Jag såg meelon för första gången på säkert 10 år eller mer, men smaken är som baken... Den ENDA låt jag gillade och som jag tyckte stacka ut var Lillasysters!!! De andra var bara för mesiga!
Hoppas att allt bara blir bättre för dig nu! / Siv

Bosse Lidén sa...

Jag längtar också till våren. Mer och mer.
Var har du tagit den fina headern. Vid havet listade jag ut själv.
Tidigare röstade vi alltid om låtarna. På min ungdomstid satsade vi även en slant var. Paul Rey var en låt som växte och växte. Helt klart min enda favorit.
Då har du något att se fram emot som låter och har fyra hjul/däck. Jag ser fram emot imorgon. Då handlar det om VM, gevär och skidor. Tur det finns många olika möjligheter att se program i efterhand och en bit i taget om man föredrar det.
Förstår att ni uppskattade geisten av grannarna. Den får de gärna upprepa tycker jag.
Kram, Bosse
Kram

Rosor och ruiner sa...

Så olika man kan vara, och det är väl tur det! Jag älskar snön, och kan förundra mig över att det finns dem som inte gillar det! ;)

Ha det gott!
Kram Gunilla

Paula sa...

Vilken vinterhatare du är ! Fniss...lika mycket som jag ogillar värme skulle jag tro. Ja nu menar jag äcklig svettvärme, över 25 grader,då mår jag pyton! Alla är vi olika!Jag vägrar mellon men ändå gjorde även jag ett litet undantag. Jag knäppte på tvn i vardagsrummet, gick in i sovrummet och målade men hörde ju ändå låtarna. Och när Danny till sist skulle uppträda då lyfte jag på rumpan. Jag ville se hans scenshow, o den var som vanligt ypperlig. Jämfört med Arvingarnas gamla invanda tvåstegsdans var det ju som natt och dag. Men håller med dig, inget att hänga i julgran! Dessutom är inte LenaPH någon favorit. Jag är fast i Alla-mot-alla-träsket, trots att det är skränigt och högljutt och hade jättesvårt i början. Men frågorna är tusen gånger roligare än i På spåret, och deltagarna mycket mer varierande. Och ingenting kan jag, som vanligt, men det gör ack ingenting.
Många styrkekramar, härligt att ni har fina hjälpsamma grannar, guld värt

Lena i Wales sa...

Det verkar som många är trötta på alla snö, över hela landet.
Så snälla grannar, det är sådana man verkligen behöver. Hjälpa varandra.
Jag följer inte mello, men vet att många tycker om det.
Ha det bra!

boy sa...

I think this article is useful to everyone.
ซื้อหวยรัฐบาล ออนไลน์