lördag 22 augusti 2020

"MÅNGA" BLOMMOR!?

 Egentligen ska man inte skriva på på bloggen när livet inte är så kul, men det är så att man kan behöva "skriva av sig lite" så man inte tröttar ut sina närmaste med gnäll; Alltså Rolle och Santos, vår hund!

I mitten växer min "lilla" fjärilsbuske som inte skulle bli högre än 100-120 cm. Den är nu tre meter!
Närbild på blommorna som går från orange till lila!

I morgon ska jag in till sjukhuset och opereras igen, 4:e gången. Det är det här med sårvätska i mitt opererade bröst som ställer till det. Nu har jag fått en vacuumpump och dess anslutning måste opereras och bytas 2 (!) gånger i veckan. Inte så kul, men vad gör man.....

Vilda blommor - alltså ogräs egentligen - det har man förstås. Just den här malvan är dock väldigt söt så den får växa kvar.....

Istället för att tjata om det så tänkte jag visa lite blommor från trädgården. Men det visade sig svårt eftersom det är extremt dåligt med blommor i år. Allt verkar ha torkat bort, eller kanske blommat över, eller ätits upp av insekter, eller.....

Om en liten stund så börjar kvällens race, Nascar från USA. Vi får väl se hur länge vi orkar sitta uppe och titta, vi måste ju upp ganska tidigt i morgon om vi ska vara på sjukan klockan 10.00. Får kanske spela in slutet på det långa racet och hoppas på att dom söver mig direkt så jag hinner kvickna till ordentligt innan Rolle får hämta mig på eftermiddagen.

Idag har jag faktiskt inte vattnat någonstans, Rolle skötte det istället - och så klippte han gräset. Eller rättare sagt klippte av alla höga ogrässtänglar, för gräset har inte börjat växa trots att vi faktiskt fick 6 mm med regn härom dagen. Men ogräset.....

Däremot så sprutade jag en av mina dahlior som står i en stor kruka på altanen. Dess blomknoppar har förmodligen ätits upp av tvestjärtar - trots att jag inte sett några. Ska bli spännande att se om det fungerar! Det är alltså inte den dahlia som syns på bilden ovan, den står vid ingången och är inte uppäten - än!


Dom här krukorna finns också vid ingången.  Jag är faktiskt riktigt nöjd med den lilla krukan i stålställningen med tre alunrot som jag grävde upp i trädgården när penséerna sagt upp sig.


Den här lilla stenen med en revsmörblomma hittade Rolle i trädgården idag. Det är inte hål rätt igenom, så den lever ett väldans magert liv.....

Jag avslutar dagens inlägg med den vackraste blomman just nu. Det är en enda blomma som slagit ut på min frilandshibiskusbuske i min folly. Men det är fler på gång.....

SUSIE




7 kommentarer:

chica sa...

Susie, fico triste que ainda estejas passando esses problemas todos. Desejo que tudo fique bem com a nova intervenção. Gostei muito das flores.
Que enfeitem teus dias! beijos, chica

Ingrid sa...

Mina dahlior äts också upp av några osynliga tvestjärtar. Jag har aldrig varit med om det förut. Tvestjärtar brukar man minsann se. Kan det vara vårtbitare som är i farten?
Kram, Ingrid

Maggan sa...

Inte roligt när sår inte läker hoppas att det börjar bli bättre för dig efter ingreppet.Frilands Hibiskus blomman är riktigt fin med sin blålila färg.Krya på dig.Ha det gott/Margareta

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Ja det vimlar av tvestjärtar i år. Har aldrig varit med om maken. Dom äter på allt. Blå frilandshibiskus har jag velat haft sedan jag såg en hel häck som blommade i blått i Pisa i Italien. Men det går inte i vår zon.
Just nu är klockan strax efter 10 och du befinner dig på sjukhuset. Hoppas allt går bra!

Kram Anita

Maribel sa...

Hej Susie!
Färgsprakande blomning hos dig. Underbar färg på Frilandshibiscusen. Hade stora problem med tvestjärtar på mina dahlior, förra året och det är likadant i år. De syns inte men de finns där. Äter upp knopparna och om någon lyckas blomma, så kryper de in i blomman. Sprutade med såpavatten förra året, med gott resultat och har gjort likadant i år. Några är värre drabbade än andra. Läste att du inte är kry, hoppas att allt ordnar sig till det bästa.
Stor Kram /Marika

tanthuset.blogg.se sa...

Men kära nån...nu får det väl ändå vara slut på eländet, det håller jag tummen för igen! Stort lycka till med operationen (idag??)
Även om du inte tycker att det blommar hos dig så finns där fantastiska växter i er trädgård, enligt mig ;) Men jag hoppas att nästa säsong blir bättre ändå, kram!

Marlise sa...

Hej Susie,
All,All the best. I keep my fingers crossed that you will survive everything Well.
Kram Marlise