fredag 28 augusti 2020

FREDAGSFRÅGOR

Idag ska jag - som alltså av olika anledningar inte kan göra någonting - sitta framför TV´n och glo på Formula One-träningarna. Den första börjar klockan elva och till dess hoppas jag Rolle hunnit hem. Han är i Hemse och handlar mat.

Den här biten av stenslänten på baksidan rensade Rolle igår. Man ser knappt stenarna längre, hela slänten är övervuxen av murgröna - som jag har satt. Som du kanske förstår är marken bakom inte vår (det är den vi kallar kohagen för det går kvigor i den), då skulle det döda trädet tagits bort. Från början var det 3 träd, men dom andra har fallit ner under årens lopp!

Men inte nog med det, han måste hinna hem så att han kan gå sin dagliga långprommis med Santos och äta lunch innan träningen börjar. Om inte så blir han väldigt grinig, får blodsockerfall och är inte kul att ha att göra med. Han måste alltså äta lunch vid elva, så nu innan jag lägger ut det här och han kommer hem så ska jag fixa till nåt ätbart. Det får bli filmjölk och en macka förmodligen...

********************************

Nu är poolen tömd och Rolle ska ta bort alla verktyg samt vintertäcka den. Känns otroligt trist!

Nu har vi ätit lunch och sett F1-träningen. Rolle fick alltså fil och en macka, själv åt jag en macka med ost och en stor klase vindruvor samt 2 körsbärstomater. Tycker det är extremt tidigt med lunch kl 11, så man får mer eller mindre tvinga i sig nåt för att hålla Rolle sällskap. Men eftersom han får medicin för att hålla sin prostatacancer i schack (var nere på 0 i förrgår - yes) som han får en otrolig aptit av så får man göra det bästa av situationen; Alltså blir det tidig lunch...

Santos som älskar sol gick direkt ut och la sig på altanen - i 5 minuter, sen började det regna!

På grund av den tidiga lunchen så blir det också en vansinnigt tidig middag. Redan halv 4 börjar Rolle titta uppfodrande på mig, det är time att börja med maten. Det är faktiskt det enda jag gör nu för tiden, så han skalar och sätter på potatisen själv (för potatis ska han ha till allt). 

Det är lite risigt i mitt växthus, men än så länge ser det inte alltför skräpigt ut. Det blommar också en del därinne, bl.a. Alströmerian nedan.



Men det var ju det här med Elisas Fredagsfrågor. Det blir svårare och svårare för mig att svara på dom - jag gör ju ingenting och har dessutom inget kul att se fram mot precis, tvärtom! Men här följer den här veckans i alla fall:


  1. Vad ser du fram emot i höst?  Ingenting...
  2. När kommer höstkläderna fram?  När jag börjar frysa, alltså kan det bli precis när som helst - jag fryser redan!
  3. När är det på riktigt höst?  Kanske i slutet på oktober eller i början på november.
  4. Gör du något under hösten du inte gör någon annan säsong?  Ser normalt fram mot julen...
  5. Vad tar du med dig från sommaren?  Att det har varit en helt bortkastad sommar i mitt liv TROTS det härliga och varma vädret.
Bredvid växthuset har jag en liten stenrabatt där det växer massor. Bl.a. silverhavre som spritt sig ut i gräset framför den jättestora ruggen, så där klipper vi av spröten med gräsklipparen. Men även en pelarguldbok som inte ville växa någon annanstans och till höger en bollformad Forsythia.

Här ser man hur stor den "lilla" fjärilsbusken som bara skulle bli 100-120 cm har blivit. Det är alltså den i mitten på bilden nedan.

Längst fram är det en japansk bambu (mycket invasiv), sen längst till vänster en svartstammig bambu, en Miscanthus och till höger först en CD-dekoration, en gulbladig rönnsumak och bakom den en buske vars namn jag just nu tappade bort.


Jag är väldans förtjust i fjärilsbuskar. Jag satte flera vanliga lilablommande i långrabatten, men dom dog för mig. Däremot så började ett litet skott växa bland gruset och stenarna bakom garaget där den så småningom växte upp till att bli 4-5 meter hög, trots att jag beskar den varje år. Men så för 3-4 år sen så dog den helt. Det är konstigt med växter ibland!


Man ser fortfarande hur torrt det har varit trots att det har kommit först 12,5 mm och sen 12 mm dom senaste dagarna.  Det finns inga blommor i pallkragarna eller i långrabatten. Och längst bort ser man att ett litet träd, en Acer negundo `atropurpureum´, har fått sin höstfärg. Dessutom har just det trädet fällt en massa löv också...


Santos tycker det var skönt med lite sol nu efter regnet. Härom dagen kom det ju några åsksmällar  precis när Rolle var ute med honom och gissa om han vände och sprang hem.  Han är riktigt skotträdd faktiskt. Men han var ju kopplad så det var bara för Rolle att hänga på. Sen ville han inte ens ligga i soffan utan gömde sig under bordet...


I "parken" som Rolle klippte gräset i för några dagar sen, ser det rätt bra ut. Men där har vi inga rabatter så det kan inte se bättre eller sämre ut. En fördel med bara buskar och träd!


Avslutar dagens inlägg med en bild på min blå frilandshibiskusbuske som växer i min "rosenfolly". Nu har blommorna börjat slå ut ordentligt!

TREVLIG HELG

Susie

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Tråkigt att du fick en så dålig sommar och det är ju inte bara pandemin som har ställt till det för er. Det gäller minsann att försöka hålla modet uppe när hälsan sviker.
I helgen ska det visst bli mera regn och det behövs efter den här torra och varma augustimånaden.
Kram, Ingrid

tanthuset.blogg.se sa...

Ja nog blev det en trist sommar för dig :(
När du skriver att nåt sprider sig som ogräs så tänker jag....oj, det där skulle inte ens klara sig här uppe! Tänk sån skillnad det kan vara! Din hibiskus är fantastiskt vacker, underbar färg på den <3 Ha det nu så gott du kan vännen, kram!

Lena i Wales sa...

Ja, vilken tråkig sommar det blev för dig. Så mycket problem med hälsan.
Jag tycker att ditt uterum ser fint ut.
Vilken hibiskus du har och så blå.
Gillar din Alströmeria och fjärilsbuskar. Vackra. Jag har båda sorterna här i min trädgård också.
Sköt om dig!