måndag 4 maj 2020

FÖRSTA SÖNDAGEN I MAJ

I förra inlägget skrev jag om hur härlig lördagen hade varit, men jag skrev inget om söndagen. Anledningen var att jag skrev inlägget på förmiddagen igår - och då var det grått och trist och man hade ingen lust alls att gå ut i trädgården. Och i växthuset var ju allt klart.....

Självsådda penséer i "stenrabatten" utanför entrén!

SMHI varnade på lokalradion att det kunde nog bli regn - och åska(!?) - på eftermiddagen, så man såg ju inte fram mot den heller. Men det blev det naturligtvis inte alls, SMHI har alltid fel. 
Den här gången dock allt åt rätt håll, det blev jättefint väder.
Så vi ut på varsin  åkgräsklippare och det kändes verkligen skönt att få det fixat! Dom jäkla tusenskönorna (Bellis) höll ju på att ta över hela gräsmattan!!

Efter gräsklippningen!
Rolle tog "yttertomten" och bakom/bredvid garage och bod. Jag tog "innertomten", både fram- och baksida samt gaveln. Det tog faktiskt ett par timmar trots att vi varken tog "parken" eller diket utmed vägen - inte heller några kanter. Så i morgon kan vi ägna oss åt det.....

Här klippte alltså jag!

Egentligen så hade jag tänkt att klippa ner några rosbuskar och ansa en klängros ute i parken, men som vanligt när man ska göra nåt trädgårdsjobb så tar det minst dubbelt så lång tid som man räknat med, ibland t.o.m. 2-3 gånger. Idag trodde jag att man kunde bli klar på en timme, men när man måste klippa 2-3 gånger på varje ställe för att få bort all bellis då tar det tid.Och det värsta är att man åker på att göra det igen ganska snart.....

Framför "ruinen"!

Lökväxterna frodas i "parken"!

Ute i "parken" har vi alltså inte klippt ännu, men gräset växer rätt sakta där. Anledningen är att det är dålig och mycket torr jord. Fast för lökväxterna är det ju perfekt och jag har aldrig sett så mycket pärlhyacint hos oss nån gång tidigare. Dom är alltså inte satta utan har spritt sig dit själva.....


Ormen på grusbädden är inte äkta utan en av gummi!

Inne i växthuset ser det nu riktigt bra ut - och det är endast en dahlia som fortfarande står i en plastpåse för förgroning - dom andra är planterade i stora krukor. Alla har också fått klätterpinnar så man kan binda upp dom, en del blir ju ganska höga och blir då mycket känsliga för vind. Sen har en del stora tunga blommor också.....
Ja, jo, jag vet - det blåser inte i växthuset - men dom ska så småningom placeras ute någonstans!

Idag när jag klippte gräset blev det så varmt att jag blev tvungen att ta av mig jackan - och den la jag i växthuset. Och glömde.....

Jag har ju haft en del funderingar på vad jag ska ha i växthuset. Alltså förutom dom växter jag redan har. Det ska vara snygga växter, inget ätbart. Fast det gör inget om dom både är snygga och går att äta, som dom två limebuskar jag har - och vindruvorna! Men eftersom jag inte varit till min 
hovleverantör Jonas i När i år, så har det bara blivit två pelargoner från ICA. Snart måste jag nog åka dit trots karantänen.....

Till höger om växthuset - sett inifrån!
Så här bra blev det efter kraftig utgallring och ansning av dom fyra klängrosorna på min "folly".
Den gulbladiga busken är en dvärgschersmin som jag fick av Karin i Skara. Vi var där första gången på min 60-årsdag - alltså för 15 år sen - för att titta på hennes fantastiska trädgård och då fick jag två födelsedagspresenter. 


Till vänster om växthuset - sett inifrån! Alunrrot under den vackra forsytian som har 
nu har börjat fälla blommor!




 Varje dag nu så blir det fler och fler tulpaner som slår ut - vilket jag tycker är underbart. Det är nåt speciellt med tulpaner, men jag önskar att alla tulpaner jag satt under åren hade fått växa kvar. 



Nu när jag gått runt och tittat har jag sett att nästan alla tulpaner är borta, förutom dom som växer i pallkragarna. Antingen är det så att lökarna ätits upp, att dom inte trivs på sina växtplatser, att det är namnsorter som går ut lätt, eller att det varit för blött för dom.....!?


Nåt annat som börjat blomma just nu är dom vackra vilda orkidéerna S:t Pers Nycklar. Vi har en liten grupp som växer i diket utanför så man måste vara extra försiktig när man klipper. Skulle vara hemskt om man (läs Rolle) av någon outgrundlig anledning körde över dom.....


Nu börjar det närma sig mitt jubileumsinlägg, alltså det femtonhundrade. Yes, hela 1500 kommer det bli om fem inlägg. Helt otroligt.....och det måste naturligtvis firas på något sätt!

Hur vet jag inte ännu, men det löser sig nog!


SUSIE


3 kommentarer:

Helena sa...

Åh tänk att ni har så många fina orkidéer alldeles utanför trädgården! Vilken lycka :)
Ja bäst du passar din ´han den ende´så han inte råkar klippa bort dem ibland är de sååå snabba tjoff bara fniss KRAM från mig!

Unknown sa...

Fina bilder men varför får vi inte se bilder på dig och Rolle på varsin gräsklippare. / Uffe

Anni sa...

Här har det både askan och haglat idag. FY!
Tänk att du vill ha bort dina Bellis och jag vill att mina ska föröka sig. Blir glad av alla blommor i "gräs"mattan. Klövern får stå länge innan jag klipper den, viktig växt för bin och humlor.
Men sådär fina orkidéer har jag inte. Lyckost dig!