söndag 3 maj 2020

EN HÄRLIG DAG

Gårdagen var jätteskön, fast kanske lite väl kylig. Vi kunde inte sitta på altanen och äta middag, utan fick som vanligt äta inne. Och det är ju lite trist.....

Förutom att vara kallt så regnade det också på morgonen, så det där med att klippa gräset skulle få vänta. Det började bli alldeles vitt av all Bellis (tusensköna) så det var hög tid. Tyvärr började det regna på eftermiddagen också, alltså väntar det fortfarande!


Men vi fick faktiskt en hel del annat gjort. Vi - alltså jag med stor hjälp av min gubbe (ärligt talat var det han som jobbade hårdast) - kunde äntligen ansa och binda upp klängrosorna i folllyn. Dom hängde ut så man inte kunde köra runt den med gräsklipparen utan att vara rädd för att få en massa grenar med hemska stora taggar i ansiktet. 
Det som var lite speciellt i år är att bladen på tre av dom (jag har fyra klängrosor där, en vid varje stolpe) har suttit kvar över hela vintern!? Helt otroligt, har aldrig varit med om det tidigare!


Sen var jag också i växthuset och gjorde klart med alla dahlior därinne (det är fortfarande 1 av 8 som inte tagit sig) samt flyttade faktiskt ut en växt (den som syns i krukan på bilden nedan). 
Snart är det också dags för den stora hängpelargonen som ska hängas på altanväggen, men jag vågar inte riktigt hänga ut den ännu. Det är otroligt kallt på nätterna, så även om det blir varmt mot väggen och den hänger under takutsprånget så kan den stackarn frysa.


Tänkte sen ta lite bilder på vad vi gjort och vad som börjat blomma, men då började det regna så vi gick in. Innan dess hade jag dock hjälpligt tagit bort den jord som hamnat på golvet efter mina planteringar. Men Rolle tyckte inte det var tillräckligt snyggt, så han skakade mattorna och dammsög.
Det gjorde att vi lite senare kunde gå ut där och njuta med ett glas vin innan maten. Vi kände att det var vi verkligen värda.....


Än blommar forsytian, det får man nog tacka det kyliga vädret för, men snart är den nog överblommad. Dessutom kommer nog tulpanblommorna stå sig extra länge i år, så inget dåligt som inte för nåt gott med sig!



Lördagskvällens middag blev underbart god. Det var nåt som min gubbe längtat efter och tjatat om i flera dagar. Nåt väldigt enkelt och simpelt, så det passade bra en kväll när man kört lite hårt och inte hade nån större lust att stå vid spisen; Janssons Frestelse!
Den hade jag gjort klar redan på förmiddagen och sen ställde jag in den i ugnen innan vi gick ut till växthuset med varsitt glas vin till oss och en "tuggis" till Santos.


Jag gör den inte med ansjovis, utan med matjesill för Rolle gillar inte när den blir för salt eller för "ansjovisk" - och jag måste hålla med honom; Den blev helt otroligt god - fast vin passar ju inte till. Men det gjorde inget, vi hade ju fixat den lilla detaljen i växthuset innan!


SUSIE



5 kommentarer:

chica sa...

Maravilhoso dia e maravilhosas fotos! Tudo de bom! beijos, chica

Ingrid sa...

Jag gjorde också Jansson igår och har ätit det till lunch i dag också. Jag använder ansjovis och löken ska brynas och få småputtra lite innan man har i den. Det var väldigt gott!
Dahliorna har har jag totalt glömt bort. Tack för påminnelsen. Jag var och tittade på rötterna nu och det ser ut att vara liv i dem i alla fall. Det får bli ett ämne för morgondagens övningar.
Ha en skön söndag!
Kram, Ingrid

Ölandsvindar sa...

Ja, nu blev jag sugen på en Jansson! Får bli nästa gång vi veckohandlar eller 10-dagarshandlar. Vi försöker undvika att handla alltför ofta i dessa tider. Ska prova Ingrids metod att steka på löken lite. Länge sedan vi öppnade en flaska vin (kanske borde göra det snart) men i stället har vi en flaska Limoncello, en gåva från grannar som var till Italien förra hösten. Mysigt med ett litet glas, väl kylt, på kvällskvisten. Och också en anledning att använda några gamla, i mina ögon, jättesöta glas, snaps- eller likörglas, jag vet inte. IO dag har vi verkligen kämpat med att flytta en stor myrstack som hamnat på fel ställe och återställa det grävda hålet. Tog hela förmiddagen.
Ha det bra på den andra ön /Kerstin

Karoleen sa...

Nej, vin med Janssons kan jag nog hålla med om känns lite udda =) Men härligt att kunna sitta ute i växthuset med ett glas och tuggis, kan tänka mig att Santo tyckte det var mysigt!

Vilka vackra tulpaner du har! Oj vad ni har jobbat, det är skönt att jobba men ännu skönare när det är klart =) Vi har rensat stora garaget hela helgen, eller vi började i torsdags efter jobbet och åkte med första lasset till tippen sen blev det ytterligare 3 stycken, därav 2 med storsläpet... Så mycket skit kvar från förra ägaren, som kunde vara "bra att ha" men man inser 5 år senare är "super-duper-dåligt-att-ha".... Men det är skönt nu, iofs är vi inte riktigt klara men det kommer vi att bli, snart så =)

Kram

Carina sa...

Jansson är gott! Härligt att ni fick fixat en del saker trots allt. Det är inte alltid som dahliaknölarna tar sig men oavsett det så är det bara att vänta. De förvånar ibland.

Ha det gott! Carina