söndag 5 april 2020

VÅRJOBB...

...eller det kanske ska stå VÅRT JOBB. Alltså mitt och Rolles, för han får hjälpa mig mycket i år! 


Efter gårdagens jobb; Finrensa och fylla pallkragarna med jord.
Men vilken härlig helg det har varit - och är! Och det trots det läget med coronasmittan, men jag orkar inte bry mig så mycket längre!!
Det är inte det att jag inte följer råd och förhållningsorder. Tvärtom - som 70+are har man naturligtvis satt sig i karantän själv, utan det att jag orkar inte längre lyssna på allt som sägs på TV och i radio. Det är som om det inte händer annat i världen att rapportera om!?

I dom sektioner jag satte en massa vårlök i höstas har det börjat blomma.

Men eftersom våren är här och trädgårdshobbyn därmed kommit igång, så tar den biten över livet helt. Och det är faktiskt himla skönt just nu, det gör inte oss nåt att vi måste vara hemma.
Sen är det också så att om man jobbar hårt i trädgården/växthuset så är man helt slut på kvällarna, så då passar det perfekt att bara sitta där i TV-soffan och glo på nåt fånigt TV-program.

Även i dom som jag har perenner kvar i, har det börjat växa. Här är det en rosenpion som kommit upp ett par decimeter.

Rolle har t.o.m. accepterat att jag glor på Robinson (som jag älskar) utan att komma med nån syrlig  kommentar (fniss) och att jag ibland - om det inte finns nåt annat lättsamt - halkar in på TV3 och deras otroligt hemska "Paradise Hotel".

Vår stora forsytia har börjat slå ut, iaf på den sidan mot växthuset.
Kolla in vart Santos glor mot. Bortåt vägen naturligtvis.....

Jag visste inte att det finns ungdomar som är så otroligt  obildade och kändiskåta nu för tiden.....Får dom inte lära sig NÅGONTING i skolan längre!? Fast det är ett väldigt bra program om man gillar intriger - det gör jag - gillar att gnälla på TV-program istället för att stänga av - för det gör jag inte - samt reta sig på deltagarna - vilket jag alltså gör.....
Till vänster syns en del av dom två växterna med så mycket bladlöss just nu; Bägarranka (Mandeville).


När jag var i växthuset, alltså tidigare idag, så var Santos med hela tiden. Fast han sitter utanför och glor bortåt vägen som vanligt. Tjejerna kan ju komma förbi!
Men nu när det är dags för eftermiddagsturen med husse, då kommer han och gnäller ändå. Alltså trots att han varit ute så länge med mig. Men det är klart, det var ju ingen prommis precis…..

"Rolles" pelargon i förgrunden på det lilla bordet. Alltså, han fick välja vilken pelargon jag skulle köpa hos Jonas i När 
förra våren.
Santos fick ju en spruta (implantat) med kemisk kastrering för ett tag sen. Det tar naturligtvis lite tid innan det hela börjar fungera, men han är inte alls lika skrikig längre. Jag tror faktiskt inte jag har hört honom yla en enda gång sen dess...men gnäller och vill ut vill han fortfarande. Men han gnäller inte på långa vägar lika mycket och lika ofta, vilket känns underbart skönt!


Jag fick ett tips om att jag skulle ställa mina påsar med dom förodlade dahliorna i en brödback, vilket nu är gjort. Sen kan jag utan större problem flytta backen dit där jag vill ha den precis då. Och eftersom jag gillar att möblera om där inne i växthuset, så var det ett mycket bra tips.

Dom inplastade lapparna häftade jag fast på påsarna. Nu kan man inte ta fel.....fast man kan ju ha fått fel dahlia förstås!

Så när jag idag jobbade med påsarna - jag satt på inplastade lappar med alla detaljer om just den dahliasorten - så kunde jag lätt lyfta upp backen på mitt lilla bord framför stolarna. Väldans bra, så det tipset tackar jag för!

SUSIE


4 kommentarer:

Ingrid sa...

Ja, vilka härliga dagar det varit och morgondagen ser också lovande.
Du har mycket jobb i trädgården, det förstår jag och jag är ganska tacksam över att jag slipper.
Ha en fin fortsättning på söndagen!
Kram, Ingrid

Märtha sa...

Och Micke i Robinson är så tyst, så tyst... När han och jag träffas babblar vi i munnen på varandra! En härlig typ och fantastisk kock!

Susie på Stjärnarve... sa...

Som svar till Märtha: Du skriver om Micke i Robinson, att han pratar och syns så lite. Mycket smart antagligen, jag tror inte att nån vill rösta ut honom. Jämför med en del andra av herrarna..... Dessutom så är han trevlig och inte att förglömma, lagar god mat på det lilla dom har - så han ligger nog riktigt bra till.
Susie

tanthuset.blogg.se sa...

Underbart inlägg <3 Ja, det brukar det ju alltid vara hos dig förstås :)
Här är en till som är urbota less på att lyssna på nyheterna, händer det verkligen inget annat i världen än detta elände??
Hoppas nu att solen skiner på dig hela dagen och många dagar framöver <3