torsdag 16 april 2020

FINT VÄDER

Solen strålar från en härligt blå himmel och det är ganska varmt, men...denna förskräckliga blåst! Jag vägrar att gå ut och göra nåt eftersom det bara tar nån minut innan man är helt genomblåst och iskall - hur mycket man än tagit på sig!! 

Julrosorna har tydligen också tagit fel på årstid på grund av kylan och blommar helt otroligt just nu!
Du som läst dom senaste inläggen kanske såg att vi lyckats få upp trådgardinerna på altanen på ett mycket enkelt och bra sätt. Men dom var naturligtvis alldeles tilltrasslade efter att ha legat i en låda under vintern, så jag satt igång att trassla ut dom. Det går faktiskt ganska lätt, utom på dom ställena där trådarna har slagit en knut om sig själva. Då är det "lite" besvärligare.....

Igår var jag tvungen att ta ett kort utifrån för att se hur det hade blivit med den nya uppsättningen
 av gardinerna. Helt OK, tycker jag!
Alltså började jag med den bortre sidan med sina tre våder i olika färg där gardinerna inte var så långa. När allt där var klart så tänkte jag börja korta in dom så dom passar i längd till sin nya upphängning. Men vad händer då!? Jo, det började blåsa! 
Och det har faktiskt blåst sen dess, så trådarna står rätt ut när dom inte har trasslat in sig i krukorna med penséer eller i buskar som växer utanför altanen. Alltså har jag fortfarande inte klippt dom, men jag vågar inte göra det när det blåser. Tänk om man klipper fel och får nån våd som är mycket kortare än dom andra......

"Vilda" påskliljor på baksidan - alltså såna som jag inte planterat.....
Det har blivit mycket innesittande under påsken - fast vi har tagit några bilturer, det lär ju ingen kunna hindra en att göra - med korta hundprommisar. Någon längre stund grejar jag inte innan jag får ont och måste tillbaka till bilen. Och sitta där och vänta i evigheter på Rolle & Santos när dom har det mysigt i naturen, det är inte världens roligaste. Men omtänksam som Rolle är, så går han inte alltför långt.....

Här syns min gulbladiga dvärgschersmin och några klängrosor på min "folly". Notera att 
den högra rosen inte har fällt ett endast blad sen i höstas.....
Idag pratade Rolle om att han skulle ta ut min gräsklippare och klippa "förträdgården" och bakom garaget, men det har inte blivit mer än prat än så länge. Fast han har ju hela eftermiddagen på sig.....
Själv måste jag klippa ner alla rosor, även om vi inte har några vanliga utan endast kläng & buskrosor som inte behöver beskäras lika mycket - men lite ans på dom vill man ju ha!

Eftersom det varit rätt kyligt sista dagarna så hoppas jag att forsytians blommor håller sig länge!

Det enda stället "ute" man har kunnat njuta av sen påskafton har varit växthuset. Även om det kanske inte riktigt går in under epitetet "ute". Där inne är det riktigt varmt och skönt - trots att alla ventilationsfönster och dörren är öppna - och inte blåser det heller, mycket behagligt!

Den uppstammade potatisblomman har börjat blomma.
Så det har blivit att vi suttat där ett par eftermiddagar och bara tittat ut på naturen och följt vårens ankomst. Fast Santos sitter helst ute mitt på gräsmattan och kikar bortåt vägen efter "tjejerna".
 Han har visserligen reagerat hyfsat på sin kastreringsspruta, men allt intresse försvinner inte.....

Rolles rosa pelargon som bara blommar och blommar...

Trots allt så har vi fått en del gjort, så egentligen grämer jag mig inte alltför mycket. Men jag är sån typ att när jag fått någonting för mig - då ska det ske omedelbart! Har inget tålamod alls, så det är det här med gardinerna som retar mig!!

Här är hängpelargonen som i sommar ska sitta på väggen till altanen. Jag flyttade den förra hösten till ingången 
eftersom den blommade så fint. Dagen efter blev det frost och jag trodde den hade dött. Men en liten 
del av den levde och efter att ha spenderat hela vintern i växthuset, så mår den riktigt bra nu.
Nu när jag tittar ut så ser det faktiskt ganska lugnt ut, men så fort jag bara närmar mig altandörren så kommer det en häftig vindpust så att gardintrådarna står rätt ut. Men jag tror iaf att jag kanske kommer att kunna klippa några sektioner idag.....

Hyacinter - en favoritblomma - under rosenspaljén i "förträdgården".


SUSIE


4 kommentarer:

Ingrid sa...

Tänk så skönt det vore med ett växthus. Jag tog just en tidning med mig ut på terrassen i tron att man skulle kunna sitta där en stund, men det var bara att vända och gå in igen.
Vi får hoppas på bättre tider!
Kram, Ingrid

chica sa...

Que bom que deu certo a cortina e tuas flores sempre nos encantam! LINDAS! beijos, chica

Veronika sa...

Så otroligt fint du/ni har det på Gotland.
Jag kan förstå tjusningen med ön har varit där för oerhört många år sedan och visst finns det stunder när längtan att få återvända dit kommer fram dock är resan dit inget som lockar alltför mycket. När jag åkte dit var jag cirka 10 -12 år är osäker och först åkte min familj flyg från Norrbotten till Stockholm har jag för mig och sedan ett litet tvåmotorigt flygplan med inte alltför många passagerare till Gotland och fy det var inget kul. Fullt på landningsbanan så piloten fick cirkulera ett tag och svängarna han gjorde Isch, ryser bara jag tänker på det. Men väl på plats var det fantastiskt härligt! Nu har det ju gått ganska så många år så vet inte hur resrutten ser ut idag

Ha det så gott och ta hand om Er
Kram/Veronika

tanthuset.blogg.se sa...

Ja den här blåsten den är inte nådig, vi skulle elda skräp idag men fick avstå! Det är ju så synd när det i övrigt är så vackert väder....
Jag förstår att det kliar i fingrarna att få saker gjorda för har man börjat så vill man ju få det klart!!!
Hoppas det lugnar ner sig snart nog och så önskar jag dig en fin kväll <3