tisdag 4 februari 2020

EN HEMSK ODÖR

Under några dagar har vi haft allvarliga luktproblem. Det var alltså i vår lilla tvättstuga som en obehaglig lukt dök upp helt plötsligt!

Rummet ligger mellan hallen och köket, med ingång från ett litet prång som förmodligen var grovingång innan tillbyggnaden med hall, kontor och verkstad kom till. Tvättstugan är inte stor precis men där finns skåp, en arbetsbänk, tvättho, tvättmaskin, torktumlare och så varmvattenberedare och aggregat till vårt värmesystem. Och det har fungerat alldeles excellent, både till tvätt och till att pyssla med inomhusväxter i!


Så för några dagar sen så började det smyga sig på en riktigt obehaglig odör där inne. Till att börja med  märktes den bara lite svagt när man öppnade dörren, men redan efter nån dag så började det lukta mer och mer! Och riktigt äckligt var det!! Faktiskt som på en hemsk urinoar!!!



Så min gubbe som är duktig när det gäller att hitta fel och dessutom hålla rent - han är ju pedant - kollade runt i överallt i rummet. Men han hittade ingenting. Naturligtvis rensade han avloppsbrunnen också, det var det första han började med.
Men...han hittade ingenting utan han bad mig att också kolla, men jag hittade inte heller nåt som kunde lukta! Men i bakhuvudet har man ju oron för möss som tagit sig in.....kunde det finnas nån liten mus någonstans!?


Så igår, så ropade han till mig och frågade vad det var för nåt jag hade i min vattenkanna? Inget konstigt med det tyckte jag, det var alltså vatten som blivit över nu när jag inte har så många krukväxter längre.
Men så kom jag på att jag som använder mig att ett speciellt sätt att gödsla - extremt svagt, endast 1 krm till en liter vatten - varje gång jag vattnar, naturligtvis hade gödselmedel i vattnet!




När Rolle skulle till Klintehamn för ett tag sen, så bad jag honom att handla en liten flaska med flytande gödsel. Tänkte då på Blomstra eller nåt liknande, men sa inte det till Rolle. Alltså typiskt mitt fel!
Han kom hem med Coops Ekologiska gödselmedel, som jag inte gillar. Anledningen är att det är svart och det svaga gödselvattnet blir mörkt brunt - och råkar man få en droppe bredvid krukan så blir det en ful missfärgning.



Men nu upptäckte vi att det inte bara blir en missfärgning av det svaga gödselvattnet, det blir också en hemsk lukt om det får stå ett par dagar i ett litet rum!
Så det var bara för Rolle att hälla ut vattnet direkt och sen skölja vattenkannan ordentligt. Och nu luktar det ingenting där inne!
Jo, det luktar gott av rena kläder och ett tvättmedel som jag har står där!!


SUSIE


6 kommentarer:

Mia Halvarsson sa...

Vilken himla tur att ni hittade orsaken till lukten! Man kan ju bli tokig om man inte hittar det....och avloppet är det första man tänker på, så när det inte hjälper att rensa det, ja då får man klia sig i huvet flera gånger! Nu blir det inget med gödselmedel från COOP gissar jag ;)
Ha det gott nu i din fina, fräscha tvättstuga <3

Ingrid sa...

Jag köpte också den där gödningen förra sommaren och det blev bara en gång, för jag upptäckte också att det luktar väldigt äckligt om det blir stående en skvätt. De skulle nästan sätta varningtext på flaskan.
Tur att ni kom på vad det var för något!
Jag tänkte annars först att det kunde varit en död mus. Det var jag ute för på kyrkogården i Fröjel. När jag skulle vattna låg det en stor uppsvälld mus/råtta i vattenkannan. Det var i somras när det var så torrt, så den hade väl försökt dricka och inte kunna ta sig upp sen. Det var inte trevligt att tömma den vattenkannan måste jag säga. Då hade det nog varit bättre med coops äckelgödning.
Kram, Ingrid

Anni sa...

Hög igenkänning där! Jag satt på min glasveranda och undrade vad det var som luktade så illa. Blev bra förvånad när det var vattenkannan. Undrar just hur växterna som fått den gödningen mår?

Märtha sa...

Vi vann ett luktande gödselmedel en gång. Verkligt bra, men jag använde det aldrig inomhus, eftersom den svaga lukten när korken öppnades inte var direkt behaglig. Tur, verkar det. Men tomatplantorna verkade sug i sig mer än välvilligt! Just nu, en bit in på OrdOdlarens femårsdag, minus 8,7. MEn ingen snö att tala om, och senast på lördag är det plusgrader igen...

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Urk ... vet du, jag var övertygad om att det skulle sluta med att det var en mus som hade drunknat i vattenkannan. Skönt att det inte var det utan att det "bara" var stinkande gödning. Känner till dom där svarta gödningarna som luktar pyton. Men det är säkert bra, allt som luktar illa brukar vara bra gödning :)
För övrigt är det som vanligt härliga och färglada bilder hos dig!

Kram Anita

Lena i Wales sa...

Vilken tur att ni hittade orsaken till lukten och att det var relativt enkelt att åtgärda. Bättre än döda möss.
Ha det bra!