lördag 2 november 2019

"MÖSS OCH MÄNNISKOR"

I förra inlägget testade jag att göra en sidbrytning. Gillade det inte men kan nu inte få bort den, så den får vara kvar! Men jag ska inte göra det igen.....


Däremot ska jag göra ett inlägg till TRÄDGÅRDSFÄGRING, även om det inte finns så mycket fägring att glädja sig åt just nu. Det är ju mest bara brunt - en färg jag inte är speciellt förtjust i - men som tur är har jag en hel del vintergröna växter också.
Just den här stora idegranen hade min kära väninna/granne med sig ner från Stockholm när hon hälsade på. Den är inköpt på Zetas och var då - tror att det är ungefär 12 år sen - bara 30 cm. Nu är den nästan 2 m. Dom nya barren får en gul spets!



Tyvärr är lärkens barr inte vintergröna, men jag gillar den orange färgen på hösten och dom ljusa illgröna barren när dom spricker ut på våren. Alltså är lärkar helt OK trots det negativa med att dom fäller sina barr. 
Under den växer en vintergrön gul/grönbrokig liten guldbenved - Euonymus fortunei var. radicans `Emerald Gold´- som jag har massor av. Dom ynglar av sig rätt bra!

Gula ringar där det är mushål!

Rubriken har jag alltså stulit, den kommer från en extremt bra bok av John Steinbeck, men 
den passade så bra. Vi går bara inte ihop - och det är extra jobbigt med en gubbe som är sån djurälskare att han aldrig skulle kunna döda en mus!
För en vecka sen kom jag ut och hittade en jättehål i den stora rektangulära krukan längst in och MASSOR av jord och lecakulor på golvet. T.o.m. uppsprättat massor på stolarna som står bredvid. 
Rolle städade, tog 1,5 timme, och sen gick jag ut och vattnade - speciellt ordentligt i just den krukan!


Igår hade det gått några dagar sen jag var ute och vattnade, så jag gick ut för att kolla läget - och nog sjutton hade musen/mössen varit där igen! Visserligen var det inte riktigt lika tillstökat som förra gången men jag såg hål i tre andra större krukor också!! Jäklar!!!




Så vi åkte till Granngården och köpte en sån här elektronisk råttskrämmare. Den vi fick tag på heter Silverline och ska räcka till ett utrymme på 50 kvm. Så nu är det bara att hoppas att dom verkligen blir skrämda av ljudet den ger - fast jag är nog lite tvivlande. Har dom väl kommit in och börjat boa så tror jag det kan vara svårt att bli av med dom!

😁

SÖNDAG klockan 11.00 - än så länge ingen skymt av nån mus eller råtta!

SUSIE



11 kommentarer:

Ingrid sa...

Möss är inte trevligt, så jag hoppas att ni blir av med dem med den där manicken.
Nu finns det verkligen inte mycket blomster kvar. Jag har ännu en ringblomma som blommar, det är nog det enda.
Ha en skön kväll!
Kram

Rosor och ruiner sa...

Nej, fy för möss även fast jag är djurälskare, men möss vill man inte ha med att göra... Här i stugan kom det in en precis i början av oktober, under diskbänken, den satt i fällan en dag, visst inte ens att fällan var laddad, men det var den tydligen...;)

Hoppas den elektroniska skrämmaren funkar! Jag hade en sån där spindelskrämmare en gång - för dem är jag ännu mer rädd för, hellre möss än spindlar om du frågar mig... Men inte hjälpte den inte, det satt en spindel typ 20 cm ifrån urtaget en gång... Men hoppas er funkar bättre, den ser i alla fall mer rejäl ut!

Kram Gunilla

Carina sa...

Tyvärr tror jag mer på en gammaldags hederlig musfälla. Och man kan ju ta på sig handskar när man tömmer den. Har inte använt skrämma själv men min bror har gjort det på sin vind utan något bra resultat. Å andra sidan är möss väldigt söta, särskilt hasselmössen.

Ha det gott! Carina

Rost och rädisor sa...

Otroligt gnagarår i år. Sorkarna har till och med sprungit längs sarger och växthuskanter mitt på dan. Katten har legat i, men jag borde hjälpt till och varit flitigare med fällorna. Det vidriga är som sagt när man ska ha ihjäl dem, är ju så söta med sina runda fina öron och stora ögon. Redan tidigt på våren började de gräva upp morötterna och åt av uppifrån och ner. Lämnade lite av spetsen på varje. Sen gav de sig på rödbetorna likadant. De har också käkat mängder av tomater och bönor. Tråkiga typer.
Har du testat vippfälla där de får traska uppför en liten list eller liknande som står mot en hink med vatten och lite glykol så det inte fryser. Listen kan vara agnad med lite nutella ytterst över spannen. Ja, de klättrar ut på pinnen över hinken och drunknar. Sen kan man blunda och fisk upp dem med handske.
Hoppas du kan rädda växterna och slipper ha vintergäster.
/Anette

Susie på Stjärnarve... sa...

Njae, några fällor som mössen dom dör i det funkar inte här med min djurälskande gubbe. Ja, faktiskt inte för mig heller... Vi är nog lite knasiga båda två!
I morgon ska Rolle ut och fylla upp hålorna med jord i dom andra krukorna - han hade inte sett dom hålen - och sen får vi se hur det går. blir det nya hål, så blir det en bur!
KRAM/Susie

Rost och rädisor sa...

Vad ska ni göra med de som hamnar i buren?
Kram
/Anette

Susie på Stjärnarve... sa...

Anette/ Jo dom åker vi iväg med till nåt trevligt ställe långt härifrån. Det har hänt förut - och då fick Enögde Joe (som vi kallade musen) färdkost i form av en halv limpa med sig och dessutom havsutsikt!
KRAM/Susie

Maribel sa...

Hej Susie!
Skall bli spännande att se om det fungerar med skrämman, det låter som ett humant sått att bli av med dem.
Ha det bra /Marika

Maggan sa...

Det låter inte särskilt trevligt med möss dem hade vi för länge sedan då en till och med tog sig in det var en vår när det var mycket möss och det var en otäck upplevelse.
Ska bli intressant att följa hur det går med musfällan Ni har inköpt.
Ha det gott/Margareta

tanthuset.blogg.se sa...

Hoppas verkligen den där musskrämman hjälper, för det där är inte kul alltså!!
Jag och min syster hyr ett hus och jag saknar verkligen nåt grönt att titta på under vintern, ja det finns egentligen ingen trädgård att tala om hör, för den delen och det saknar jag. Grannen som bodde här intill hade visningsträdgård men så flyttade dom och nu förfaller det, det är så trist att se...men vi är ju olika, inget att göra åt.

Anjas Hill sa...

Hejsan Susie!

Har nog en del gemensamt med din "gubbe" - jag kan inte heller ta ihjäl möss...Ett tag hade vi några i källaren och då skaffade jag musfällor med ost i som inte dödar - bara fångar. Sen gick jag i skogen och släppte ut de stackarna...
Till och med katten Maija har förstått att man dödar inte sådana som är mindre än en själv, så hon kommer in med levande, leker en stund och tar musen försiktigt i munnen och går ut med eller utan mun "hjälp" ;-). De är ju så hjärtknipande sööööta!
Ha det gott!
/Anja