torsdag 5 september 2019

TILLBAKA IGEN!

 Nu har jag bestämt mig! Efter mycket om och men och velande fram och tillbaka - det är jag bra på - så ska jag lägga ner min andra blogg på Wordpress och enbart ha den här kvar.

Anledningen är att den här är betydligt enklare att sköta, allt känns lättare att göra och man vet precis hur allt fungerar. Wordpress har väl sina finesser - men det fattades massor -  och det känns inte riktigt som dom som finns passar mig!
Eftersom jag inte skrivit här om vår veckolånga semester på fastlandet alls (men på Wordpress har jag lagt ut en hel dagbok) så ska jag lägga ut lite nu. Ska försöka fatta mig hyfsat kort, vilket inte blir lätt..... *fniss*

Jag börjar med att visa huset som verkligen var fint - för att inte tala om tomten som var grön och frodig med en å som gick tvärsöver. Det var mycket ogenerat, det enda som fanns i närheten var tåget som gick förbi en gång i halvtimmen/timmen. Men det led inte vi av. 
Vid parkeringen fanns en gammal verkstad/lada som var ombyggt till uthyrning. Där hyrde en tysk familj med barn, men vi såg dom endast när dom gick till och från bilen två gånger om dagen. Dom satt aldrig på sin lilla uteplats ens.....

På söndagen tog vi det lugnt och acklimatiserade oss lite, det var så fruktansvärt varmt att man inte orkade göra så mycket. Vi hittade dock ett bra lunchställe i Tomelilla där man t.o.m. fick ha med sig hunden inomhus och där åt vi  en jättegod lunch. Sen åkte vi runt lite och så in till Ystad för att inhandla något att äta på lunchen dagen efter. Vi skulle nämligen få besök.....

 Det var våra vänner Berra & Boel som kom från Markaryd, jättetrevligt. Och dom fick en enkel lunch som faktiskt blev ganska bra; Västgötapaj med romsås, creme fraiche, tomater, rom och hemgjord cole slaw. Till det serverades alkoholfri öl och läsk. Dom hade massor av presenter med sig, det var så man fick skämmas!!


Det var vin, det var hundgodis, det var otroligt vackra - och sköna raggsockor - och så var det den här jättefina kudden som jag först tänkte ha på altanen. Anledningen var att precis innan vi åkte hade jag slängt 5 kuddar där ute, men när vi kom hem tyckte jag att den passade bättre i soffan! Boel är en fena på att sy och har t.o.m. en egen tag med sitt namn!!

För att svalka oss, vi har ju AC i bilen, tog vi en biltur förbi Ystad österut utmed kusten men där var det alldeles för mycket turister. Alltså åkte vi småvägar norrut tillbaka mot Tomelilla där vi bjöd våra gäster på en lätt middag på vårt nya favoritställe; Torget 6.

Vi hann också med några timmars snack på kvällen innan B & B tyckte det var dags att åka hem vid halvåttatiden. Dom hade ju 15 mil att ta sig medan vi kunde knyta oss direkt.....fast det blev en del TV-tittande först förstås. Vi hade både en stor TV med massor av kanaler i vardagsrummet och en liten mindre i sovrummet, men den använde vi nog bara en enda gång. 
Sen hade vi några dagar där vi åkte omkring på småvägar i Österlen - men försökte hoppa över ystad och den östra kusten så mycket som möjligt. Vi käkade oftast på golfrestauranger där vi också på den nedanför Tomelilla på torsdagen skulle träffa min tyska bloggväninna Marlise och hennes fru Brigitte. Men...då var vi smarta, vi åkte dit innan (det var bara 10-15 min från oss) och blev otroligt besvikna. Det var stekt fläsk & skånsk äggakaka - och 29 grader i värmen!?

Så vi övertalade Marlise & Brigitte att åka efter oss in i Tomelilla och så bjöd vi på lunch på Torget 6. Utanför när vi skulle skiljas träffade vi på den här trevlige killen som var baptistpräst, gift och hade 6 barn! Han stod där och delade ut dricka och försökte locka folk att besöka kyrkan. Han var otroligt trevlig, rolig och duktig på språk så vi fick en halvtimmes trevlig diskussion innan Rolle kom tillbaka. Han hade varit på Röda Korsets loppis..... 
På fredagen dagen efter var det sista hela dagen. Då åkte vi småvägar till Kivik där vi tog en prommis och sen åkte vi till Viks golfrestaurang där vi återigen blev besvikna på maten. Så vi åkte in till Simrishamn och restaurangen Röken där vi hängde på låset (det är lite knepigt med Rolle som vill ha lunch så otroligt tidigt). Maten var riktigt bra och utsikten perfekt. 


På vägen tillbaka åkte vi förbi Ullstorps Handelsträdgård, så Rolle vände och åkte faktiskt tillbaka utan att jag sa nåt. Han tyckte förmodligen synd om mig efter förra försöket på Åbergs Trädgård (läs om det på min Wordpress-blogg). Här inhandlades två växter: En barrväxt dom kallade citronceder (!?) och en sumpväxt som dom kallade ormgräs (!?). Inget namn rätt förstås, men "gräset" är iaf en "skavfräken".

Tidigt på lördagsmorgonen städande vi eftersom vi skulle fixa det själva och sen kom vi iväg redan 09.15 till Ystad (1,5 mil) där vi skulle lämna ifrån oss nyckeln till huset. Sen tog vi oss norrut dom 10 milen mot Kristianstad där Rolle ville äta hamburgare till lunch. Men vi missade avfarten (till min glädje) och fortsatte därför till Bromölla där vi har bott en gång på Bellas Place. Ett motell med stor restaurang. Till vår chock visade det sig vara totalt nedgånget och vansinnigt dyrt (?), en hamburgare kostade 169:- så vi gick bara runt en stund och kollade bakluckeloppisen som var på platsen. Alltså Rolle kollade, jag gick och rastade Santos. Men det blev naturligtvis hamburgare på McDonalds ändå utanför Karlshamn.
På vägen - vi hade alltså 40 mil att åka till Oskarshamn - så stannade vi ett par gånger. Både för att rasta Santos och för att få sträcka på benen. Väl framme åkte vi direkt ner till den lilla småbåtshamnen bredvid hotell Corallen och där fick Santos och Rolle en lång och skön - fast varm - prommis på naturpiren som går utanför. 


Sen blev det som vanligt restaurangens uteservering på Corallen och en otroligt god middag med grillade Baby Spare Ribs. Bästa på hela semestern.....

Färjan gick 19.50 och vi landade efter en otroligt skön hemresa 23.00 i Visby. Har aldrig åkt på sånt plattvatten någon gång, man trodde inte man åkte båt alls. Så vi var hemma redan före 24.00 men på grund av den långa resan så orkade vi inte packa upp allt bagage som bara ställdes in. 
Sen hade man att göra dagen efter!
Bara att gå runt och kolla in läget bland växterna - och vattna - tog massor av tid. Och några få krukade växter mådde inte så bra, men det mesta verkade må desto bättre. Som palettbladen jag har överallt och som jag hade arrangerat bevattning till.

Innan vi åkte hade jag klippt ner en 20 år gammal Clematis som jag fått med mig från Stockholm och som jag satt vid ingången under en liten spaljé. Den hade torkat ihop helt, så jag plockade - behövde inte ens klippa - bort dom grova men torra grenarna. Jag såg dock lite grönt bland stenarna och funderade på om den kanske skulle komma upp igen - och tydligen gör den det! Yes!!

SUSIE








5 kommentarer:

Lena i Wales sa...

Jag har själv wordpress och är van vid den och kan inget annat. Inte lätt att ha två bloggar på gång.
Fin semester ni haft, men också skönt att komma hem. Roligt att få se var ni varit.
Ha det bra!

David M. Gascoigne, sa...

You had a wonderful and varied vacation with good friends. What could be better than that?

Fia sa...

Jag tycker du gör helt rätt som väljer den bloggversion som känns bäst :) härligt att höra att ni har haft en trevlig semester!

Rosor och ruiner sa...

Låter som en bra semester även om inte maten alltid imponerade..
Ha det fint!
Gunilla

Anita sa...

Jag följer dig var du än är, inga problem :)

Ha en fin helg!
Kram Anita