måndag 30 september 2019

INGET REGN, ISTÄLLET DIMMA

Helgen har varit skön, trots att vi fick 27 mm med regn i slutet på förra veckan. Så att göra nåt i trädgården var inte att tänka på. Det var väldigt fuktigt!


I går morse när man vaknade extremt tidigt och tittade ut så regnade det dock inte, istället var det dimmigt. Otroligt dimmigt! Det mesta hann dock försvinna innan jag pallrade mig ut med Santos. 


Solen började dock skina över avverkningen på andra sidan vägen och det såg hoppfullt ut för att vädret skulle tillåta mig att plantera min vårlökar. Fast först måste jag gräva bort en massa lupiner som hade tagit över nästan alla pallkragarna. 
Och i dom var jorden dygnsur.....så det blev alltså inte av! Dessutom var det ju söndag, vår "racedag", så vi satt inne och glodde på bilrace hela dagen och kvällen!


Jag tror att Santos tyckte det såg lite konstigt ut med dimma, han är inte van vid det. För han stod en lång stund och glodde ut mot vägen. (Fast det kan ju varit så att han stod där och önskade att "tjejerna" skulle dyka upp! Han är en lite "tjejtokig" hund!!)
Bredvid honom så är det den lilla "franska" piedestalen som jag skrev om sist. Vid den hade jag första sommaren planterat en klematis som jag tagit med mig från Stockholm. Men i somras så var hela växten totaltorr! Jag plockade bort - behövde alltså inte klippa - alla grenar trots att en del var jättegrova!


När jag fått bort allt och rensat upp ordentligt så såg jag några pyttesmå skott bland stenarna, kanske en 3-4 stycken som var allt från ett par mm till en cm. Jag hoppades att det var från klematisroten så dom sparade jag och så fick piedestalen stå kvar - som tur var! För nu har dom små skotten växt till sig så pass att dom börjat slingra sig på piedestalen. Yes!!

Santos och jag gick en liten vända och det var fortfarande dimmigt när vi kom tillbaka till tomten, men eftersom solen låg på så skingrades den ganska fort.


Så framåt kvällen var det dags för en prommis igen - och då passade jag på att kolla pallkragarna. I dom var det väldans blött fortfarande. Och så kul att hålla på att gräva i gyttja, det är det inte.....
Så idag har jag inte gjort någonting ute utan hållit på och pysslat lite inne. Rolle däremot, han har tagit in allt som har med poolen att göra; Värmeaggregat, filter, pumpar, slangar m.m. m.m (Han är väldigt noggrann och ordentlig min gubbe!)


Så det enda som finns kvar där ute nu är grillen som jag vill kunna använda fortfarande. I lördags t.ex. grillade jag torrmarinerad hel fläskytterfilé (på begäran). Hade nämligen hittat en rolig krydda; Rostade sesamfrön i chili. Och så hade jag lite kvar av en marinad jag gjorde för några veckor sen, så jag blandade och det blev kanongott. Allt enligt Rolle!
Sen har jag några stora krukor med växter som ska in i växthuset och så trådgardinerna (som syns på bilden ovan) ska ner. Sen är det tomt på altanen också, möblerna ute i trädgården tog Rolle in redan förra veckan!


Nu har den lilla busken - Euonymus alatus `Compactus´  - jag skrev om i förra veckan fått ännu vackrare och starkare färger.



Fast ännu vackrare färg har den här Euonymus alatus `Little Moses´ som nästan är självlysande nu!


Det är inte mycket som blommar just nu, men alla vildväxande nunneört vi har - dom blommar och
är fina! Jag anser att det är ett ogräs för dom kommer upp överallt, men det är ett lättborttaget sådant. Och jag tar bara bort dom som stör mig.....dom andra får växa kvar och vara vackra länge!


På baksidan har jag en manschurisk valnöt som får en härlig färg - men inga valnötter. Mig gör det dock inte så mycket eftersom jag inte gillar valnötter. Den planterade jag för jag gillar trädets stora vackra blad.....


Men titta! Jag hittade faktiskt en blomma till när Santos och jag gick en sista runda i trädgården iigår kväll innan det var dags att gå in och glo på bilrace igen. Den kommer också från Örby och den fick jag av Bibbi (min avlidna Örby-väninna och f.d. granne) Den har inte fått den bästa av platser att växa på, men tydligen så har den klarat av att slåss för en plats mot allt annat som växer i "skräphörnan"!


Och titta vad härligt det har blivit med min rönnsumak `Tiger Eye´ i framkant på "poolrabatten", några gula rudbeckior som fortfarande blommar under den och valnötsträdet i bakgrunden. Det är t.o.m. några remonterade gula blommor på den japanska kerriabusken till höger! Så här skulle jag vilja att det såg ut hela växtsäsongen.....

SUSIE

2 kommentarer:

http://kraka.moah.se sa...

Tack för vackra bilder! Jag älskar höstens färger.
Just nu har vi sol, men jisses vad det regnade inatt. Satt och pluggade och undrade vad det var för märkliga ljud. Det var regnet.

Ha en fin tisdag!

Maggan sa...

Hej!Så fina bilder med fina färger.Just nu börjar naturen klä sig i en massa varma färger det är charmen med hösten även om den även inrymmer lite vemod.
Ha det gott/Margareta