måndag 12 augusti 2019

REGN - maj, juni, juli

Efter att ha kommit underfund med att jag inte har en aning om hur mycket – eller hur lite – regn det kommit i år, men vansinnigt torrt är det. Det syns. Alltså bestämde jag mig för att göra en genomgång av mina bloggar och kolla läget. 

P1030511
Kolla in den bruna gräsmattan TROTS att det kom 3 mm med regn igår!

Alla verkar klaga på hur mycket regn dom har fått – vilket jag är helt oförstående till. Här har det nämligen inte kommit mycket precis. Trots vad dom säger på lokalradion! Men SMHI som sköter det här pratar bara om vädret i Visby. Vilket oftast skiljer sig helt från vad vi har här på södra Gotland…..

P1030514
En del rosor lever ett trist liv just nu. Vi kan tyvärr inte punktbevattna alla…..

En gång blev jag t.o.m. så ilsken att jag ringde till lokalradion (det skilde över 10 grader mot vad som uppgavs och vi hade faktiskt sol, inte regn) och där jag blev skickad vidare till SMHI. Väl där fick jag prata med en trevlig ung man som först försökte skylla ifrån sig med att man naturligtvis inte kan uppge vädret för varenda liten bit av Sverige. Vilket jag naturligtvis förstår…..

P1030513
Här ute i ”parken” har faktiskt Rolle sprungit omkring med vattenkannor – men det förslår ju ingenting!

Men när jag då påpekade att det var den lokala radions väderrapport som enbart handlar om Gotland, så gav han mig faktiskt rätt. På det lokala vädret vill jag – och många med mig – höra vädret åtminstone på norra, södra, mellersta delen av öjn samt också Visby!

P1030512
Den här rosenflockeln brukar vara uppåt 3 meter hög, i år är den 1,5 m. Den är väldigt törstig så den punktvattnar vi ändå…..

Dagen efter mitt gnäll på SMHI´s väderbevakning på Gotland, så fick jag faktiskt höra mina önskade uppgifter. Men det höll inte i sig så länge…..

P1030520
Echinacea purpurea `Magnus´(solhatt) – en riktig fjärilsmagnet, men det var det lite för sent på kvällen!

Men nu till regnet vi har fått här i Eksta under sommaren:
  • I maj regnade det 5 gånger och kom totalt 16 mm.
  • I juni regnade det 5 gånger och kom totalt 18 mm.
  • I juli regnade det 4 gånger och kom totalt 19 mm.

P1030515
I växthuset är man dock oberoende av väder och vind. Njae, inte riktigt ändå. Det var över 50 grader trots skuggardiner och vädringsfönster när det var som varmast – och det var kanske inte så kul för växterna!

53 mm med regn under 3 månader låter kanske inte så lite!? Men när man tänker på att några av dom här gångerna kom det hela 10-13 mm – dom andra gångerna kanske bara 0,2 mm – då kanske ni förstår!

P1030519
Som sagt, extremt varmt kan det bli härinne så dom Gladiolus som helt plötsligt började växa i en kruka med Kiwi (fanns kvar i jorden som återanvändes), dom hann jag aldrig med att se innan dom svimmade av! Tyvärr!!

Nu är alltså augusti kvar, men jag räknar inte ihop nederbörden förrän månaden är över. Hitintills har det bara kommit ”hela” 3 mm och det var först i förrgår!

P1030521
Det roliga är att den här klematisen bara blommar och blommar – och dom ska ju vara älskare av vatten!? Men Santos, han gillar inte vatten – varken uppifrån, i havet eller i poolen (som tur är)!!

SUSIE


Inga kommentarer: