söndag 21 april 2019

"GÖMDA" SAKER

Visserligen har vi en ganska stor tomt och just därför måste vi ha en del ställen att sitta på, men ibland undrar jag varför?
Alltså funderingarna runt det här kommer på våren när man ska släpa ut allt från vinterförrådet och sen på hösten när dom ska in igen. Sen undrar jag varför man inte ALLTID lägger saker och ting på samma plats, utan får för sig att förvaringen sker bättre på ett annat ställe!?
P1020852Det betyder att nu när grejorna ska ut så hittar man dom inte! Vi tog ju ut grillen för några dagar sen - och den var inte så knepig att hitta precis. Det är en gasolgrill som är jättestor, så med den blev det inga problem. Tidigare har vi alltid haft grillen under altantaket till höger om utgångsdörren, men förra året kom jag på att det började se lite ihoptryckt ut. Jag ville ha mer "luft" mellan möblerna.

P1020853Sagt och gjort, grillen flyttades till att få stå till vänster utanför dörren. Blev mycket bättre! Men...då stod den bara till hälften under altantaket, så ett regnskydd till den inköptes! Förra sommaren behövde vi inte använda det speciellt ofta, det regnade ju aldrig. Så när grillen kördes in i förrådet på senhösten så satt inte skyddet på. "Någon" hade varit ordentlig och tagit bort det och lagt det "någonstans"! Den "ordentlige" är alltså inte jag, jag hade helt klart låtit skyddet sitta kvar på grillen!!

P1020855
Alltså fick Rolle uppdraget att förutom att släpa fram åbäket från förrådet (jag hade låtit grillen stå kvar på altanen över vintern, med skydd och under tak), dra den över gräsmattan 25 m och sen försöka få upp den på altanen (det gick, med min hjälp) samt sätta på skyddet! Var det nu var.....
P1020856
Min gubbe försvann in på verkstan och sen ut i garaget. Han var väl borta en halvtimme, sen kom han fram med nåt snyggt ihopvikt silverglänsande. Vid uppackning av skyddet visade det sig att det hade fått rum FYRA grillar under det. Men med lite klurande så fick vi det på plats hjälpligt. Vi misstänkte i det läget att det här skyddet nog hade varit till vår Miata sportbil, inte till nån grill! Med det här skyddet på såg det ut som om mindre rymdfarkost hade landat på altanen - och en sån hade säkert fått plats också!!
P1020850
Så Rolle fortsatte leta i sina gömmor och så kom han ut på altanen med nåt lite mörkare grått. Till saken hörde att jag inte kände igen färgen, varken på det skyddet eller på det silverglänsande. Dessutom var det här skyddet också ganska stort, fast nu fick det nog bara plats TVÅ grillar! Vi satt dock aldrig på det, eftersom Rolle hade ett svagt minne av att han hade fått ett motorcykelskydd av en kompis för flera år sen. Bör ha varit det.....
P1020857
Men vi förstod att vi nu behövde byta ut silverskyddet mot det gråare nån dag, men inte just då. Det var ingen panik. Vi skulle ju inte grilla nåt till middag utan istället hade jag - för första gången i mitt liv gjort en smörgåstårta! Eller jag kanske ska kalla det för två läckra smörgåsbakelser!?
P1020858
Eftersom jag letade efter lite dekorationsdetaljer till altanen så gick jag igår in i vår klädkammare. Där på ett undanskymt ställe hängde en liten väska med nåt tyg i  - naturligtvis det svarta (såg bekant ut) förmodligen perfekt passande grillskyddet! Men som sagt, det är ingen brådska att byta plats på skydden - och dessutom vill man ju inte bli besviken OM det skulle visa sig vara skydd till nåt helt annat än en grill! Så vi avvaktar ett tag till.....
[caption id="attachment_783" align="alignnone" width="694"]P1020854 Nu är forsythian utslagen för fullt![/caption]

SUSIE


3 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

;) Känner igen det där! Man tycker man lägger undan en sak på ett riktigt bra ställe... som sen är omöjligt att komma ihåg!

Ha det fint!
Gunilla

chica sa...

Tudo sempre tão lindo e o prato muito apetitoso! Linda nova semana! beijos, chica

Anni sa...

Oj, vad jag skrattade åt alla olika skydd ni har på lager. Hoppas att det lilla svarta är det rätta nu!

För övrigt förstod jag ju aldrig varför du stressade med att göra en ny blogg och ser att du är tillbaka här igen. Det blir nog bra, ska du se.