fredag 19 april 2019

EN UNDERBAR BÖRJAN

Jodå, inledningen på påsken blev helt fantastisk! Vi jobbade igår lite med att bära ut fler möbler till trädgården samt ta ut grillen, dynor och dekorationer till altanen och åt sen en härlig sillunch.
Äntligen kan man sitta där ute och njuta utan att sätta på sig en massa tjocka kläder för att hålla värmen.  Men det är inte klokt vad grejor man har utomhus och vad tid det tar att få fram allt. Ja, alltså det man hittar.....
P1020836
Det är helt klart en massa saker som jag saknar - och jag kommer inte ens ihåg allt jag brukar ha där ute. Men det ger sig nog med tiden. En sak är dock dom fyra små röda glasunderlägg jag har på räcket under mina små järnkrukor (dom har jag inte tagit fram ännu, dom ska jag få dit idag), där hittade jag bara tre! Om man inte har nåt under dom här krukorna så blir det en massa rost på räcket - och det är ju inte snyggt. Så det får väl bli bara tre krukor i år!!
P1020834
Några trådgardiner för den här gavelsidan fick vi inte heller upp, det är också en sak som vi ska försöka fixa på eftermiddagen idag när det blivit lite varmare. Så man har en del kvar att göra, förutom att jag har några ställen med torra perenner som jag måste få bort. På bilden ovan ser man också en hink med ett rödbrunt australiskt flax som jag flyttat ut. Har två namnsorter till, men dom står kvar i växthuset - dom är jag lite räddare om!
P1020837
Två växter har jag alltså vågat mig på att ställa ut, den här ovan är en sån där "endless hortensia" som jag också haft i växthuset och den har massor av knopp. Den verkar som om den har klarat förflyttningen ut i kylan än så länge, men i natt var det flera frysgrader så det är bara att hålla tummarna.....
P1020838
Men det viktiga igår var ju inte att jobba hårt, istället var det att njuta lite av livet. Vi firade att det var 58 år sen vi möttes första gången! Så vid tretiden drack vi lite skumpa och satte oss i soffan för att bara njuta av varandra, det varma vädret och allt fågelkvitter.
P1020842
Santos tyckte vi var lite tråkiga och satte sig vid trappan ner till växthuset där han har bra utsikt bort över vägen. Men tyvärr kom inga "tjejer" förbi, utan han fick nöja sig med husse och matte.
P1020835
Men nu är man ju funtat så att redan efter att ha suttit still en timme så började man tycka att det var lite kyligt. Och vid kontroll så visade temperaturmätaren att det då var bara 16 grader - så nån middag på altanen var inte aktuell.....
P1020841
Så vi drack varsitt glas skumpa till och sen började vi plocka ihop för dagen. Rolle skulle skala potatis (så skönt, jag hatar det) och jag steka den abborrfilé vi hade beställt hem ifrån fiskaffären. Mannen där beklagade att det var så små filéer, men det var bara små firrar dom fått hem - men dyrt blev det. Hela 250:- - man betalar ju för hela fiskar - men det var det värt. Hade vi köpt oxfilé så hade man lätt kommit över den summan och inte tyckt det var så farligt!?
P1020845
Rolle roade sig med att försöka fota sig själv i den stora ljuslyktan med spegelglas som vi har på kortsidan. Bilden ser väldigt konstig ut, men det beror alltså på motivet..... alltså inte på att vi fått i oss all skumpa. Vi har halva flaskan kvar!
P1020839
Jag försökte mig däremot på att ta en panoramabild på altanen - och den blev ganska hyfsad. Men visst ser perspektivet lite konstigt ut?
Sen var det alltså dags för den efterlängtade middagen - som väl kanske inte riktigt blev som vi tänkt oss. Anledningen var förmodligen att när vi bodde i Stockholm och var ute i skärgården så var ju abborren kanske ett par timmar gammal. Nu var den säkert minst ett par dagar..... Men gott var det iaf, så det var helt OK. Felet kanske också var det att vi har ju inte ätit stekt abborre med lök- & gräddsås på över 15 år, så man hade byggt upp en viss förväntan!

SUSIE


Inga kommentarer: