fredag 7 december 2018

PRYDNASGRÄS...


...är ämnet i TRÄDGÅRDSFÄGRING den här veckan. Ett ämne som jag gärna hade bytt mot något helt annat lämpligare just nu, t.ex. "Julstress"!

Fast jag älskar prydnasgräs och har massor, men tid att gå ut och fota dom det har jag inte. Är ju fortfarande i full gång med att flytta bort saker från rummen som ska få nytt golv. Och leta efter gamla bilder, det hann jag absolut inte med dom senaste dagarna. Men en rabatt kunde jag fota från altanen för dit ut hann jag! 

Det som syns i rabatten nedanför poolen är från höger en svartstammad bambu, framför den ett lågt marktäckande - och ganska invasivt - gräs och bakom det gräset en Mischanthus "någonting" som nu har orange höstfärg. Sen ser man något enstaka storbladigt till vänster, det är en lågväxande japansk bambu som är grön med torra breda bladkanter (blir mycket dekorativt) som är enormt invasiv. Varning utfärdas! Egentligen växer den här bambun på baksidan av den här rabatten,
till höger om CD-stället med den gula bollen, men försöker hela tiden ta över hela rabatten!

Jag älskar den här tiden före jul och känner mig aldrig "stressad" normalt. Tvärtom, jag njuter! Jag plockar bort alla "vanliga" dekorationer överallt, städar och tömmer mitt överfulla julskåp på alla lådor. Sen packar jag upp alla lådor, väljer och vrakar bland juldekorationer, hänger upp och flyttar runt tills jag hittar bästa platsen. Men i år blir det ju inte så på grund av det här med omläggning av golv! Alltså känner jag mig stressad..... 😟


Jag brukar tvätta alla fönster - den enda "städning" som jag tycker är riktigt kul - och sen hänga upp rena fina julgardiner. Men i år har jag alltså frångått mina vanor, så inte ett enda fönster har tvättats.
Men jag hängde i alla fall upp röda julgardiner i köket och tog bort det som brukar stå i "skänken" och ställde dit ett rött blankt fat och så två röda grytlappar. Det blir nog lite mer innan jag är klar, men jag måste få börja dekorera!


Inte bara det att vi tömt kök, matrum, bibliotek och galleria på allt - dessutom har Rolle tagit bort alla golvlister runt om och så har vi flyttat alla möblerna - alltså hyllor och skåp. Visserligen har vi verkstan (=garaget) som ligger i anslutning till hallen där vi hade kunnat ställa en del, men det hade blivit lite långt bort.
OM vi nu får golvet lagt innan jul - vilket jag betvivlar - vill vi få tillbaka grejorna på plats så snabbt och enkelt som möjligt. Det kan bli så illa att golvet är färdiglagt dagarna innan julafton och då lär man bara ha tid för att städa och släpa tillbaka en del. 😡


Det har blivit ännu mer grejor i vardagsrummet, så det lär nog bli så att vi äter i en 3-4 timmar och sen vill nog gästerna gå hem. Annars brukar vi efter middagen flytta över hit, men det är inget kul att sitta i ett överbelamrat rum där det står grejor överallt. Fast det går att sitta där förstås! 😉


I gästrummet däremot, där kan man inte sitta eller ha några gäster. Det står tunga påsar med böcker överallt, nedanför fönstret, mellan sängarna och framför dom. Dessutom ligger det ett litet vitrinskåp på golvet vid fotändan och en massa tyger, kuddar, gardiner och dukar på sängarna.


I vårt sovrum är det luftigare, men det gamla bokskåpet (som gick att dela i tre som tur var) samt motionscykeln som annars står i gästrummet hittade hit. Jag tänkte få plats att cykla lite efter all julmat. Normalt cyklar jag varje dag, men sista tiden har det inte hunnits med. När man till slut får lite tid över så orkar man inte! 😵


I matrummet står det gamla medicinskåpet kvar, men det går på hjul så det är bara att dra in det i vardagsrummet om golvläggarna dyker upp. Likaså barstolarna, dom är lätta att flytta. Matbordet lyfter vi också rakt in i vardagsrummet och ställer framför vitrinskåpet.
Allt annat är borta, nästan alla golvlister - dom som är kvar åker bort i morgon - samt det lilla vitrinskåpet. I det brukar jag ha alla mina pyttesmå julsaker (se nedan).
Santos undrar vad vi håller på med, men han är inte lika orolig som vår förra hund Penny var när vi möblerade om, hon hatade det.....🙀


Om du undrar varför jag är så noga med att berätta och fota vad som händer och sker här hemma just nu, det är ju inte precis så snyggt eller kul att visa egentligen. Men det beror på att jag har bloggen som en liten dagbok. Och det här är stort, mycket stort för oss.....

SUSIE

5 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Reagerar på de fräscha färgerna du har i din utsikt från altanen och blad på bambun.
Lycka till med renoveringen!
/Anette

Carina sa...

Håller med Anette om färgerna... Och gräs är underbara i trädgården inte minst nu.

Lycka till! Carina

Helena sa...

Det blir nog jul ändå :*
KRAM från mig!

Marit sa...

Når jeg ser på dine bilder så vet jeg hvordan det blir her snart. Vi skal pusse opp hele huset og legge nye gulver, så det kommer til å bli kaos innen vi blir ferdige... Det tar nok et halvt år tror jeg ;)
Lykke til med gulvene!

Klem, Marit

Maribel sa...

Hej Susie!
Hoppas hantverkarna kommer snart, då fixar de golven snabbt.
Grönt och frodigt ute hos dig.
Ha det gott /Marika