söndag 4 november 2018

NÄSUDDEN samt Café de Paris-smör

Idag i det fantastiska väder - +10 grader, strålande sol och vindstilla - var vi tvungna att ta oss ner till havet för en prommis med Santos. Jag tog så många bilder att jag tyckte att jag skulle passa på att byta headern, trots att det inte var länge sen jag gjorde det. Men jag tror ingen har något emot att få se lika soliga bilder istället för frostiga!

Allra längst ut på näsudden så kommer man på den här lilla vägen ut till ett fågelreservat där vi gått många gånger. Men nu var det faktiskt väldigt länge sen. Man får nämligen inte gå där under våren och sommaren. Och absolut inte med en lösspringande hund.....

Till vänster om den lilla vägen så ser man tillbaka in på Näsuddens alla vindkraftverk som slagits upp. Det kanske inte direkt är så snyggt, men jag gillar att dom ger en massa elkraft som vi har behov av. Och eftersom jag inte bor där lider jag inte av dom.
Dessutom så finns det alltid små vägsnuttar som man kan åka på till dom, alltså bra för oss som gillar att gå i naturen på udda ställen med hunden!

Men...vänder man sig åt andra hållet så ser man den udde som vi gick ut på när vi såg en havsörn sitta och luta sig mot en sten. Ja, alltså jag trodde det var en stor brun stock tills jag såg att den hade ett litet huvud som rörde på sig - och kollade in vår förra lilla hund Penny, som vi genast kopplade. Hade inte varit kul att se henne fara upp i luften under en örn.....

På vägen ut så såg Rolle - alltså inte jag - att det blommade för fullt. Det var några taggiga saker med gula blommor, fråga mig dock inte om vad dom heter!

Efter en kort bit slog dock mitt ryggonda till, så jag satt mig på en sten och så fick Rolle och Santos fortsätta själva - men dom vände efter en liten stund. Ingen tyckte det var speciellt kul att gå långt  utan mig...

Santos fick springa lös och han var överlycklig, det fanns massor av kul saker att snoka efter och lukta på. Husse tyckte nog också att det var extra skönt att se Santos springa precis som han ville, här ute kunde han ju inte komma bort ÄVEN om det hade dykt upp några rabbisar att jaga!

Efter den här prommisen åkte vi och kompletteringshandlade och sen bar det av hemåt där jag - på begäran av Rolle - gjorde Café de Paris-smör med 24 ingredienser. Tog ganska lång tid, men Rolle tyckte att det blev otroligt gott till biffen och pompen. 
Själv tänkte jag också äta potatis (pompe) för första gången på månader, men jag tyckte faktiskt inte potatisen var god. Alltså fick det räcka med en blandad sallad till!


OLLES CAFÉ DE PARIS SMÖR 

 1/4 kg smör, ej x-saltat

1 äggula

1 ½ msk tomatpuré

1 msk fransk senap

1 msk hackad lök

2 msk hackad persilja

1 msk hackad gräslök

1 msk hackad dill

1 tsk finhackad kapris

½ msk torkad grönpeppar

1 tsk timjan

1 krm salvia
1 krm fyra kryddor
1 krm dragon
1 krm rosmarin
1 krm curry
½ tsk paprikapulver
½ tsk worcestersås
1 tsk citronsaft
½ kapsyl konjaksessens eller ½ tsk konjak/portvin
½ krm vitpeppar
½ krm svartpeppar
½ tsk salt
1 doft av cajennpeppar 
= 24 ingredienser!


1) Tag fram smöret i rumstemperatur och låt det bli riktigt mjukt.

2) Finhacka lök, persilja, gräslök, dill och kapris ytterst fint.

3) Stöt dom torra kryddorna och blanda sedan alla ingredienser.

4) Vispa allt med elvisp så det blir fluffigt, lent och ljusnar.

5) Lågg över i mindre skålar och låt stå framme.

6) Det går att frysa det som ska användas senare, men låt det sen s
stå framme och vispa det igen innan servering.



 Efter middagen var det dags för ett MC-race som gick i repris på TV och nu ska vi njuta genom att se Nascar-racet från USA som håller på i 5 timmar. Underbart!

SUSIE




2 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag känner stor tacksamhet över den här vackra höstdagen. Jag är ju annars lite höstdeppig, men en sån här dag kan jag leva länge på.
Kram, Ingrid

Jannibele sa...

For et nydelig sted du har å vandre rundt på. Deilig med nærhet til vann.
Jannicke