onsdag 17 oktober 2018

NYTT VÄXTINTRESSE?

Igår gjorde vi pallkragsrabatterna klara. Ja, alltså dom fyra (av 10)  som jag rensat och satt lökar i. Nu fick dom påfyllning av en säck jord i varje, för det sjunker så otroligt under bara en säsong.
Sen tog vi bort dahlian i den stora plåtkrukan vid ingången och fyllde på jord där också. Den var inte längre så fin, lite frostnupen kan man säga. Nu ska jag bara komma på vad jag vill ha där över vintern.....
Räfsa bort löv som ligger på backen väntar vi med tills alla kommit ner!



Idag när jag gick runt så såg jag en massa buskar/träd som jag aldrig fotat tidigare. Varför vet jag inte, men här följer några.....


Just det här lilla trädet är kanske inte så vackert precis, förmodligen därför jag inte fotat det tidigare.  Det ser mest konstigt ut än. Det är en Prunus x yedonensis = Tokyokörsbär som har otroligt hängande grenar. Har fått klippt in dom flera gånger, ändå ser den ut så här.....
Men jag lovar, den blir vacker med åren!



Här är vår vildväxande hassel i pakren som vi försökt att  beskära och få lite form på under årens lopp. Det var nämligen inte det alls tidigare. Men nu har den blivit enormt stor, så det är nog dags igen att ta fram "stora saxen".....


Det är precis likadant med den här vildapeln som vi också sparade efter kraftig beskärning. I år är faktiskt första gången det inte bär någon frukt (typiskt när alla andra aplar har massor av äpplen), men det gör inget för frukten går inte att använda till något.....men den börjar också bli enorm!


Med den här lilla ullungsrönnen - Sorbus ulleungensis `Dodong´ - är det precis tvärtom med. Den visar jag i varenda blogginslag nu.....men den är ju så vacker!


Likaså är den här strandrågen så fantastiskt vacker just nu och jag har faktiskt haft vänner som velat ha några skott (för det finns) men.....den är otroligt invasiv så den måste odlas i ordentligt avgränsade utrymmen!



Jag tror att jag tidigare berättat om att jag blivit lite biten av "palettblad" och att jag har 6 stycken olika som står i växthuset. Här ovan är några sticklingar och småplantor som jag har står i fönstret på gästrummet.


Dom två senaste tillskotten kommer från medlemmar i palettbladsgruppen på Facebook. Dom två sticklingarna i glaset är Giant Exhibition Magma och den andra är Black Dragon.


Nu har jag alltså 8 olika namnsorter - 12 plantor- så jag ska nog lugna ner mig lite och se hur dom trivs i växthuset under vintern innan jag skaffar mig några fler. Har ju sett i gruppen att det finns dom som har över 100, så det är lätt att "fara iväg"!

SUSIE

1 kommentar:

gardenpot sa...

jag har också blivit tokig i palettblad, har också faktiskt sex st varianter, de är så fina, vill ha i alla färger. kram stine