tisdag 9 oktober 2018

ALLT OK IGEN

Igår hade Santos - och vi - en riktig jobbig dag därför får han vara med på headern och några extra bilder idag. Vi var till Veterinären i Visby med honom för att ta bort tandsten och eventuellt några tänder. Vilket visade sig stämma, två stycken - en upptill fram och en bak.


Han har tagit bort tänder tidigare, så jag var inte förvånad. Det är nämligen ofta så på små hundar, men inte är det kul inte. Och detta trots att han får ett halvt tuggben som ska vara bra för tänderna två gånger om dagen. Nu visade det sig att han inte alls hade så mycket tandsten så det funkar kanske, men lösa tänder det hade han - och dessutom en liten - enligt veterinären ofarlig - tumör i tandköttet som opererades bort!



Vi lämnade honom strax före nio och så hämtade vi honom strax före två - och gissa om han såg  ynklig ut. Helt tilltufsad, väldigt vinglig och ledsen. Dom ser ju ut så efter nersövning, men man blir lite skärrad faktiskt. Speciellt när dom småpiper hela tiden - och det gör Santos. Man såg också att åldern har tagit lite på honom - han är lika gammal som sin husse. Hela 77 hundår, alltså 11!

Idag är han dock sig lik igen, glad och pigg och äter & dricker - fast några goda tuggben och hårt torrfoder får han vänta med några dagar. Vilket han naturligtvis är sur för. Men slemhinnorna i munhålan måste ges en chans att läka ordentligt först.
Under tiden vi väntade på att få hämta Santos så passade vi på att göra några ärenden tillsammans. Vilket inte tillhör vanligheterna eftersom vi inte gillar att lämna Santos ensam i bilen nån längre stund. Dessutom åt vi en härlig buffélunch i lugn och ro på Scandic Hotell i hamnen.


Men jag lyckades också gå en ordentlig runda på Linds Handelsträdgård medan Rolle läste i bilen. Jag letade efter en vingad dvärgbenved (se den röda ovan) - men det hade dom inte. Sen letade jag efter något till hållaren vid ingången istället för krukan med hortensia - som jag flyttat in i växthuset (syns på bilderna ovan med Santos).


Det blev 2 st ljungplantor och sen hittade jag också det viktigaste; Hela tre olika palettblad - och ingen var av samma namnsort som dom tre jag redan har (i den stora krukan bakom Santos). Dom åkte direkt ut i växthuset. Nu får jag bra hoppas att dom överlever där ute! Men det bör dom göra, det blir aldrig lägre än +8 grader.
Jag har blivit lite fascinerad av palettblad och gått med i en grupp på Facebook och det är ju totalt livsfarligt. Nu vill jag ha fler - och fler - och fler - förmodligen får man aldrig nog. Det finns ju hundratals sorter! *fniss*


Igår blåste det och var ruggigt, idag är vädret helt fantastiskt. Det är +15 och ingen blåst alls och solen skiner från en klarblå himmel. Man kan ju fråga sig vad växterna gillar det här!?


Dom hann dock med att få lite mer höstfärger och fälla en massa blad över helgen. T.ex. så har väl den japanska katsuran tappat över hälften redan, men bladen som är kvar är vackert brunorange - och den doftar fortfarande äppelkaka med kanel!


I "förträdgården" är det än så länge inte så många buskar som fällt sina löv, men den stora vitbrokiga asklönnen som växer precis vid ingången fäller massor. Och på baksidan är det den manchuriska valnöten som nästan fällt alla sina blad - och dom är stora. Man får vara tacksam över att dom är uppdelade i småblad!


För att matcha det färgglada ute så ställde jag upp en del (det är alltså inte alla på långt när) ljushållare på avdelaren mellan matrummet och biblioteket.  Rolle undrade vad jag höll på med, tror inte att han gillade det, men jag ska åtminstone en mörk kväll tända alla för att se hur det ser ut - sen kanske jag tröttnar och packar ner dom!

SUSIE

4 kommentarer:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Åh, lilla fina Santos. Vilken tur att han mår som vanligt igen. Vet ju hur oroligt det är med ens husdjur. Vi har ju haft en jobbig tid med vår Lucy men hon börjar må riktigt bra nu och vi hade ett positivt återbesök på Strömsholm den 1 oktober. Men vi måste ta bort tandsten och eventuellt en tand som gått av senare i höst och det känns lite pirrigt.

Kul att du hittade fler palettblad. Jag minns att min mamma hade många palettblad som hon alltid tog skott av.

Oj, då många ljushållare du har. Du får ta en bild på ljusen när dom är tända. Tror nog att det kan bli rätt läckert.

Kram Anita

Ingrid sa...

Stackars Santos!
Lille Fridolf var ute för samma sak för någon vecka sedan. En tand blev han av med i samband med tandstensborttagning.
Kram, Ingrid

Marit sa...

Godt at hunden din har det bra igjen. Vi liker ikke syke dyr :)
Vakre høstfarger hos deg!
Klem, Marit

Maggan sa...

Vad bra att din Santos mår bra igen.
Palettblad köpte jag för ett antal år sedan och har fortfarande kvar moderplantan men har även rotat flera plantor av den med att bara stoppa ner sticklingen i ett vattenglas och sedan gett bort till dem som velat ha.Ha det gott/Margareta