fredag 14 september 2018

STORA TRÄDGÅRDSDEKORATIONER

Alldeles nyss kom jag på att det är fredag idag - och därför måste jag göra ett inlägg med massor av växter till TRÄDGÅRDSFÄGRING! Och det börjar bli lite knepigt!!
Men man måste ju göra ett försök så jag har precis kommit in efter en kort - och kylig - runda ute med Santos och kameran.


Precis utanför ytterdörren står en stor och hög plåtkruka med sommarblommor. Från början var det penséer, men när dom tog slut så slog jag ner en liten dahliaplanta plus några av mina egensådda zinnior. Väl hemma från semestern efter en vecka så hade plantorna med zinniorna växt enormt och hängde ut över ingången med minst en meter, så Rolle klippte ner dom åt mig.
Men.....trots att dahlian nu har växt till sig otroligt, den syntes knappt efter nerklippningen av zinniorna, så har även en enda liten gren av zinniorna överlevt och blommar!



På väggen vid ingången har jag satt den lilla hortensian jag köpte hos Fagerhults Handelsträdgård ovanför Värnamo - och den lever och mår bra fortfarande. Visserligen är det kanske inte världens mest färgrika, men jag tycker den är väldigt snygg - och snart ska jag slå ner den i en rabatt. Eller också kanske ställa in den i växthuset.....!?


Jag gick vägen bort med Santos och kameran och passade då på att en överblicksbild av framsidan. På den ser man att det är många nyanser av grönt (och gult) på dom träd jag satt.....


Årstiden som kommer (hoppas det dröjer länge) är det otroligt trevligt att ha lite andra dekorationer än växter i trädgården. Här i "parken" finns det bl.a. den här lilla ruinen som vi byggde för c:a 12-13 år sen. Vi har ju ganska stor trädgård alltså gäller det att dekorationerna är ganska stora för att det inte ska se för plottrigt ut!



Omedelbart på andra sidan ruinen har Rolle ställt en död traktor (OBS, motorn är tömd på alla vätskor!) som har fått en härligt orange färg!


En översiktsbild där man ser både ruinen och traktorn samtidigt. Dom är perfekta landmärken när man talar om för folk var exakt det är man bor. Alla som bor här på Gotland vet var det är verkar det som.....i alla fall om det är män!

Bredvid ruinen växer en stor rosbuske som jag upptäckte faktiskt blommar igen. Visserligen bara på en liten låg gren, men en ros är dock en ros.....


Mitt emot ruinen har vi nästa dekoration. Vi har också en gammal hästkärra som står ännu närmare "innerträdgården", men den kom inte med på bild ikväll!
Om du jämför den stora vildapeln i bakgrunden mot tallarna som finns inne i "kohagen", så kanske du förstår hur enormt höga dom är. Helt otroligt för att vara här på Gotland - och helt fel!
Sen ser man dom två avluftningsrören som sticker upp där Rolle tog ner rosbuskaget och grävde upp jätterötterna härom dagen. Jag måste nog gräva ner nåt annat där, nåt mer lättskött - men snyggt!

Är det inte konstigt hur saker och ting blir!? Kolla in dom här två grenarna vid pilarna på trädet och busken som står precis innanför grinden till innertomten. Båda har varsin gren som stör mitt estetiska sinne *fniss*.
Ibland kan jag reta ihjäl mig på såna här saker, men eftersom jag inte kan komma upp med min höjdgrensax så högt i trädet, så blir det bara forsytiabusken som blir beskuren.

Måste avsluta dagens inlägg med något vackert, alltså blir det en bild på tidlösan `Waterlily´ som nu är helt utslagen - och väldans fin!

SUSIE









8 kommentarer:

Veronica sa...

Tänk att ha en sån stor trädgård att man kan dekorera med en traktor och en ruin :)

Jag håller till 100% med dig när det gäller spret på buskar och träd men som sagt! Vissa kan man inte nå så då får man blunda lite.

Och nu kom jag på att mannen sa i går att tidlösan hade börjat blomma så den ska jag kolla på i morgon när jag är ledig!

Kram och ha en fin helg!

Lena i Wales sa...

Du verkar ha en hel del färg kvar i trädgården.
Gillar skarpt era "dekorationer" och hälsa Rolle att traktorn är så fin. Roligt med lite annorlunda grejer.
Önskar er en fin helg!

Jannibele sa...

Så mange flotte bilder, både med sommerens og høstens farger! Zinnia er en favoritt her hos meg og Tidløse er jo bare helt nydelig. Jeg ser frem til jeg skal på Torpet igjen for å se om den er i blomst hos meg. Så kul den traktoren var da!

God helg.
Jannicke

Maribel sa...

Hej Susie!
Vackra färger hos dig, måste så Zinnia till nästa år. Vilken härlig ruin du har, det står på min önskelista. Härlig avslutningsbild med tidlösan.
Ha en fin söndag /Marika

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Kul att få gå en promenad hos dig. Snygga och lite ovanliga dekorationer. Gillar den orange traktorn. Log glatt åt träden. De där utskjutande grenarna. Nog är det väl märkligt att dom skjuter ut precis likadant. Precis som det lilla har härmat det stora. Och tidlösan är ju hur snygg som helst! Hade tidlösa vid vårt gamla plommonträd. Så dog det och vi grävde upp det och då försvann tidlösan. Kanske dags att sätta nya. Snygga är dom verkligen!

Ha en skön vecka!

Kram Anita

Anni sa...

Vilket härligt inlägg med så mycket att se och njuta av. Roliga idéer och vackra blommor. Håller helt med dig vad gäller tallarna, så höga har jag nog aldrig sett på Öjn.

Carina sa...

Fint med dekorationer men traktorn skär lite i hjärtat. Tidlösorna börjar bli fantastiska nu :)

Ha det gott! Carina

Villrose sa...

Ja, en så stor tomt som dere har, krever store dekorasjoner.
En død traktor - ha-ha :)

Ha det fint!