onsdag 12 september 2018

TREVLIG DAG TROTS HÖSTVÄDER

Lika skönt som vädret var i söndags, lika ruggigt är det idag. Tog ut Santos morse och tänkte innan att jag skulle gå en runda och fota i trädgården - men jag tappade sugen direkt jag klev ut genom dörren. Det var bara 14 grader, blåste och var fuktigt efter nattens regn.



Så det enda som fastnade på bild ute var den här gruppen med tidlösa. Vet inte vad namnsorten heter, men jag tror faktiskt att det var den sorten som skulle varit rutig. Man kan se ett svagt rutmönster om man lägger sig ner och tittar på riktigt nära håll.....




Igår hade vi trevligt. Vi hade en känd "trädgårdsguru", Anders Lerinder, här på lunch.  I våras fick 
jag en ovanlig limeplanta av honom som han tagit med sig från Filippinerna där han bor halva året.
Han inte bara släpade med sig den som handbagage utan han kom också hit med den, helt fantastiskt!Som tack ville man ju gärna bjuda på något - han ville alltså inte ha betalt - men han skulle vidare på lunch så vi bestämde att ta det lite senare. 
Det här var i maj och sen kom den "stora värmen" och gjorde att man inte orkade med något - och  inte gick det att sitta ute och äta heller. Det var alldeles för hett! Dessutom gick tiden väldigt fort, så  vi åkte på semester och sen kom "tjejerna" hit. 
Så nu var det verkligen hög tid, snart ska han resa tillbaka till Filippinerna!




Den här otroligt vackra buketten fick jag av Anders. Det är fjärilsbuske och hortensia - och jag har visserligen båda men skulle aldrig förmå mig till att klippa av så många fina blommor och ta in. 
Anders har en stor visningsträdgård med massor av växter (fast vi har inte varit där och tittat ännu) ovanför Visby.  I år hade han 170 besökare och visst lika många rosbuskar, dessutom vann han "Årets Trädgård" i år - så nu måste vi bara dit och kika innan han åker härifrån!
Men...inte 17 kunde vi sitta ute igår heller! Det var alldeles för blåsigt och så skulle det börja regna (fast det gjorde inte det förrän framåt kvällen). Dessutom var jag enormt orolig för hur jag skulle göra med maten, det har ju varit en massa elavbrott här - och bjuda på lunch utan att kunna laga till nån mat är inte kul!!




Så till att börja med dukade jag inne, sen gjorde jag en "gammaldags" potatissallad tidigt på morgonen. Det är en massa grönsaker och kokt potatis i en senapsdressing. Så gjorde jag iordning ett grillgaller med torrrmarinerad fläskytterfilé. 
Sen chansade jag dock på att vi skulle ha el, så jag gjorde en liten varm macka med olivolja, fikonmarmelad och gorgonzola till förrätt. Hade strömmen försvunnit så hade det alltså inte blivit någon förrätt! 
Till efterrätt blev det äppelkaka - alltså inte paj - med vaniljglass. Allt uttänkt ifall vi inte hade el.....och vad hände!? Precis när Anders gått efter ett par timmar och en rundtur i trädgården så blev det naturligtvis elavbrott IGEN!!
Så man var nogganska smart att förbereda för det, avbrottet hade ju kunnat komma ett par timmar tidigare och då hade man inte kunnat laga nån mat.


SUSIE

4 kommentarer:

Anita sa...

Ja du Susie, jag har läst om strömavbrotten på Gotland och tänkt på dig. Men vilken bra planering med lunchen. Vilket trevligt besök och en vacker bukett fick du också. Tidlösan behöver man inte krypa nära för att se att den är rutig.

Tack för kommentaren hos mig förresten. Visst blir jag bättre men tröttheten är jobbig. Orkar nästan ingenting. Men det är normalt enligt läkaren. Jag får helt enkelt hålla mig till tåls. Men vår lilla hundtjej mår bättre och bättre och jag hoppas det fortsätter. Vi håller varandra sällskap på dagarna när husse är på jobbet.

Idag har vi riktigt blåsigt här men sol. Men jag håller mig ju ändå mest inomhus än så länge. Fast en liten trädgårdspromenad ska det nog bli ändå.

Ha en fin dag!
Kram Anita

Anita sa...

Lucy ska också fixa tänderna senare i höst. Dom ska ta bort tandsten och ta bort en tand som gått av. Veterinären säger att det är vanligare bland små hundar att drabbas av tandproblem. Undrar varför. Hoppas det går bra med Santos tandfixning och att han slipper ta bort fler. Förhoppningsvis kanske det räcker med att ta bort tandsten.

Kram Anita

chica sa...

Muito lindo,Suzi! Adorei! beijos, tudo de bom,chica

lian sa...

flores belíssimas !
grande abraço.
:o)