torsdag 20 september 2018

SNART BRÖLLOPSDAG SAMT GRÄSPROBLEM

Läste nyss ett inlägg på Facebook av ett par goda vänner från ungdomen som firade sin 55-åriga bröllopsdag och då kom jag på att Rolle och jag snart firar 50 år som gifta! Den 28 september 1968 gifte vi oss och den 30 april 1964 förlovade vi oss. Hade helt klart missat dagen om jag inte sett deras inlägg!!



Snacka om dåligt minne...men det kan nog bero på att vi inte brukar fira våra bröllopsdagar annat än när dom är jämna. Dessutom var det så att min vigselring åkte av två dagar efter bröllopet och aldrig kommit på igen!
Vi flög till New York på bröllopsresa (och hade en god vän med oss på hela resan *fniss*) och sen skulle vi vidare med bil till Los Angeles. Vädret var ovanligt varmt, så redan första dagen blev det hemskt varmt under ringarna. Alltså åkte dom av och kom aldrig på igen.
Så giftasringen ser fortfarande sprillans ny ut..... Jag lovar att "krackeleringarna" hade varit borta om jag använt den i 50 år!!


Härom dagen berättade jag om att vi hade kontaktat Stånga Handelsträdgård som förutom att sälja växter också utför en massa jobb i trägårdar. Allt från att anlägga hela till att bara klippa gräs. Men...och det var just det här med gräs vi ville ha hjälp med. Vi har ju under sommaren haft både bevattningsförbud och torka, vilket gjorde att vår gräsmatta såg ut som den fått fläcktyfus!


Sen kom då äntligen regnen, men inte 17 växte gräset till på dom här fläckarna - för där hade det faktiskt dött. Så Rolle erbjöd sig att kratta upp alla fläckar, rensa bort ogräs, lägga på ny jord, så i gräsfrön, gödsla och dressa. Ett mastodontarbete med tanke på att hela framsidan och gaveln vid växthuset såg hemska ut! Baksidan däremot som är betydligt skuggigare hade bara några stora fläckar som dock började hämta sig.


Så istället för att arbeta ihjäl oss, ringde vi Stånga och det var folk på jobb här i Eksta så en kille kom förbi på hemväg redan samma dag. Nu hade ju jag varit lite överoptimistisk och tänkt mig att skala av hela gräsmattan och sen få en ny färdig pålagd.
Rolle var dock tveksam och när Stånga-killen tyckte att det var att kasta bort en massa pengar (det skulle naturligtvis bli vansinnigt dyrt) eftersom att redan nästa år skulle ogräset vara på ingång igen beroende på vårt läge, så fick jag ge mig. (Det är inte ofta!)

Alltså bestämde vi att gräsmattan skulle vertikalskäras, läggas på jord, gödslas, sås i frön och toppdressas a´ 500:- i timman! Jag hade dock tänkt klippa gräsmattan innan, men det hans inte med för redan i måndags morse var jobbet i full gång när vi vaknade.
Redan klockan tolv var jobbet klart, så i tisdags kastade jag mig ut på min eminenta åkgräsklippare. Och upptäckte att det var nog rätt bra att jag klippte EFTER det jobbet var utfört.
På så sätt klippte (=spridde) jag toppdressingen ännu jämnare!
Nu väntar vi bara på regn, kommer det inte närmaste dagarna får vi försiktigt vattna lite!!

Det lilla som blommar har jag visat under veckan, så det var lite knepigt att hitta nåt nytt. Men det här ogräset blommar jämt och jag tror inte jag visat det i år. Inte heller blåklockorna som blommar ute i parken!


Sen kan jag berätta att idag har jag badat i poolen igen. Det var 22 på altanen och 27 i poolen. Undrar hur länge värmen håller i sig och när det blir sista doppet. Det är ju inte skönt att komma upp ur vattnet och börja frysa direkt! Speciellt inte om det drar lite, då får man ge sig för säsongen.....*snyft* 

SUSIE


2 kommentarer:

Ingrid sa...

Gräsmatten kommer säkert att återhämta sig.
Klokt att du passade på att bada, för det väntas bistrare tider låter det som.
Kram, Ingrid

Rosor och ruiner sa...

Mitt gräs har faktiskt tagit sig, det växer som aldrig förr, och är också grönare och finare än det någonsin varit, men det kan bero på att vi gett de två unghundarna springförbud i trädgården. Ja det låter lite hemskt men de springer i 100 knyck och sladdar runt rabatterna, så det var ju jordgolv på vissa platser... Den gamla hunden kan ännu vara ute för hon trippar ju liksom lite mer...;)
50 år som gifta, det måste ju firas!

Ha det gott!
Gunilla