fredag 13 juli 2018

PROBLEM MED SMÅFÅGLAR

Som jag berättade i förra inlägget så har vi problem med våra sädesärlor; Dom bajsar på poolöverdraget! 
Varje morgon när man kommer ut på altanen måste man börja med att svabba av plasten för det ligger massor av kluttar överallt. Rolle gjorde en tillfällig fågelskrämma igår och satte upp - men inte 17 hjälpte den. Dessutom blåste dom långa staniolremsorna sönder i den häftiga vinden och låg över hela tomten. 



Alltså bar det av till Drak-Johan ovanför Klintehamn igår och så köpte vi den här lilla vindsnurran. OM den nu inte heller fungerade så var den iaf söt och färgerna passade in på altanen.

Sen fixade min händige gubbe ett hål för den korta stolpen på kanten till poolen (där det brukar ligga massor av fågelbajs) och så monterade han vindsnurran. Det bästa var att den inte bara snurrade utan den gnisslade lite också. Det trodde vi kanske kunde hjälpa till att skrämma bort fåglarna. Hah.....

Sen satt jag mig med en god bok (en icke-thriller av Stephen King) och läste för att verkligen kolla hur sädesärlorna reagerade. Vilket dom inte gjorde alls. Dom sprang glatt precis under vindsnurran utan att bry sig alls!


Inte ens Santos brydde sig om gnisslet, men han gillade inte att jag bara satt där och läste. Han ville att jag skulle gå ut i trädgården - och vattna! Inte för han gillar vatten, tvärtom, han försvinner direkt till andra sidan av huset om jag sätterpå det.Men då är jag iaf ute.....


Och jag kunde ju inte med gott samvete sitta där och läsa hur länge som helst. Rolle hade åkt till Visby för att uträtta några ärenden - och jag hade väl i och för sig kunnat åka med. Men sitta i en stillastående bil i 27 grader (utan AC´n på) och glo när han gjorde sina ärenden kändes inte direkt tilltalande. Så istället tog jag fram min arbetsvagn och försökte göra lite nytta!

Bredvid växthuset växer bl.annat en gammal forsythia som vi flyttat dit. Den har jag bollformat vilket betyder att den måste klippas under JAS-månaderna. Och i år har den växt till otroligt, så det var ett jobb som måste göras ganska omgående. Men.....det var soligt där och trots att jag tog ut min pall så jag kunde sätta mig i skugga bredvid så var det ju även där rätt varmt; 27,5 grad!


Alltså kom jag bara halvvägs innan jag gav upp och gick och slängde mig i poolen. Där var det också 27 grader, men ack så skönt för det kändes svalt - nästan kyligt!

Jag gick ut på Trädgårdsamatörerna sida på Facebook och frågade om det gotländska namnet på ovanstående ogräs (det enda som växer i gräsmattan, det bruna runt om är gräset) verkligen var rätt - alltså KRAMPLAUSAR. Ingen gotlänning jag frågat verkar ha hört talas om det!
Det svenska var dock tydligen svartkämpar och många har vi och fler verkar det bli, men när regnet kommer - om det nu gör det - så blir gräset grönt och svartkämparna syns inte så mycket!

 Idag var det bara 18 grader för en timme sen och det hade kommit några stänk under natten och kändes ljuvligt ute. Men nu skiner solen igen, så jag ska gå ut och kolla hur mycket fågelbajs det ligger på poolöverdraget. Igår hade Rolle köpt ett litet blått "packnät" som vi spände över poolens täckning - och det var tydligen inte så kul. Fåglarna gick inte ut där.....

SUSIE

7 kommentarer:

Ingrid sa...

Det där ogräset har jag också i gräsmattan och nu vet jag dessutom vad det heter. Tack för det!
Sädesärlor blir otroligt tama. Vi hade några på Stenstugu som slog följe med gräsklipparen. De gick bara någon meter ifrån den och snappade väl upp insekter som flög upp där man gick fram med den.
Hoppas ni/vi får en fin helg med mycket regn!
Kram, Ingrid

Maribel sa...

Hej Susie!
Värmen fortsätter här också, vi fick en liten regnskur igår kändes härligt. Tror inte jag har sett några svartkämpar, finns tydligen både rödkämpar och gulkämpar. Det är inte mycket grönt i gräsmattan nu, men den tar sig när det blir regn.
Ha det fint /Kram Marika

Maggan sa...

Vilken sommar vi har i går kom det ett åskväder som gav oss regn det blev 10 mm, alltid något.Så söt din hund är som vill att du ska vara ute i trädgården i stället för att slappa med en bok.Vi har fullt med vitklöver i vår gräsmatta och det är ganska så fint gillas även av insekter.Ha det gott/Margareta

HWIT BLOGG sa...

Regn, ja ack så efterlängtat! Kul med fågelliv men jag förstår dig :)
Jag har skator i växthuset som hälsar på, mja det gillas inte av mig...
Kram från Titti

Marlise sa...

Ja, das ist ein Sommer!
Hier ist es genau wie bei euch:
heiß,heiß, kein Regen.
Aber du hast ja einen Pool :-)
Da freut man sich schon fast auf den Herbst.
Wir kommen ja leider erst Ende August für 3 Wochen nach Halmstad.
Da seid ihr schon wieder auf Gotland.
Grüße Eva bitte von mir, wenn ihr euch in Vaxjö trefft.

Ja, det är en sommar!
Här är det precis som du:
varmt, varmt, inget regn.
Men du har en pool :-)
Eftersom du redan ser fram emot hösten.
Vi är tyvärr bara i slutet av augusti i 3 veckor till Halmstad.
Där är du igen på Gotland.
Hälsningar, Eva, snälla från mig när du träffas i Vaxjö.
Kram Marlise

min hemliga trädgård sa...

Att ha fåglar runt om sig är trevligt men jag förstår dig verkligen. De tycks vara riktiga små söta tuffingar :-)
Din arbetsvagn verkar hur bra som helst. Så bra att kunna ta med sig de trädgårdsgrejer som behövs och inte behöva springa fram och tillbaka för att hämta dem.
Din härliga pool förstår jag att du tillbringar en hel del tid i i sommar. Det skulle jag också göra om jag hade en :-) Sån fantastisk sommar som vi har.
Ha det gott !
KRAM LOTTA

Carina sa...

Kanske lika bra att ge upp och bara glädjas åt sädesärlorna :) Djuren känner oss oftast för väl och det är svårt att hitta nåt fungerande. Varmt är det och torrt är det också men ändå väldigt skönt.

Ha det gott! Carina