måndag 28 maj 2018

ÅTERKOMMANDE

Helgen har varit helt fantastisk med bad i poolen som nu ÄNTLIGEN är precis som man vill ha den; Glasklart vatten på 27 grader, samt belysning i och runt den som går igång automatiskt klockan åtta på kvällen!  Fast än har vi inte badat nattetid.....det blåste riktigt kyligt igår. Var bara 18 grader på kvällen, så jag frös!


Men...alltid är det något som ska jäklas. Våra fåglar som boar hos oss gillar att bajsa på överdraget vi har på. Och det måste naturligtvis tvättas bort innan man rullar bort det på morgonen, annars ramlar kluttarna ner i vattnet!! *fniss*



Ibland överraskar trädgården med att visa upp nåt man inte sett på flera år. T.ex. den här lilla clematisrankan med blommor! Den har jag garanterat inte sett på en 7-8 år!!



Det är precis likadant med den här aklejan som jag tror heter `Nora Barstow´ och som förmodligen är förälder till alla andra aklejor som jag har i år. För många sådana är det, både här och där!



Och dom höga vita alliumen som inte heller visat sig på några år har kommit tillbaka - samt även ogräset som verkligen frodas i år i "långrabatten". Har ju inte rensat där på ett tag.....



Framför "långrabatten" har jag min "pallkragsrabatt" på 12 m som består av 10 stycken lådor i två höjder. Dom är fulla (överfulla) av perenner och lökar, men framförallt av lupiner!
Trots att jag rensade bort en hel lövkorg av dom i våras håller dom på att ta över. Men jag gillar dom! Dom har vackra blad och är otroligt fina när dom blommar. Fast jag får nog ta bort lite fler innan dom tar över helt.....



För c.a fem år sen planterade jag en planta med röda lupiner i "långrabatten", men den verkar ha försvunnit helt. Däremot har jag i pallkragarna den här blekrosa...



...den här rosenröda...


...fler rosenröda samt några blå! Dom är helt underbara!!

Men nu händer det saker hela tiden här i pallkragarna, så det kommer fömodligen att bli ett inlägg i morgon också.


SUSIE

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag gillar lupiner och det finns några i rabatten utanför vårt hus på Odvalds. Dem glädjer jag mig åt.
27 grader har vi i poolen här på Villa Giardini också.
Kram, Ingrid

Ölandsvindar sa...

Kom att tänka på när jag åkte buss mellan Trosa och Stockholm under en mängd av år. Den här tiden på året var vägbankarna överfulla med lupiner. Så vackert! Men de behöver nog hållas efter, man vill ju inte bara ha lupiner i trädgården.
Kram från Kerstin