onsdag 28 mars 2018

LOKALT VÄDER

Igår var det riktigt ruggigt väder. Jag var till min väninna och frissa i Ljugarn och när det var klart tog jag vägen hem över Hemse för att storhandla lite inför påsken. Tänkte vara lite smart så jag slapp trängas precis innan helgen. Men vad hjälpte det!?
 
Nu har dom nysatta rosa hyacinterna börjat blomma.

Det var otroligt mycket folk vid ICA/Systemet så jag fick t.o.m. cirkla runt ett par varv på parkeringen innan jag hittade en p-plats. Det är man inte längre van vid, men "folk" har tydligen tagit ledigt inför påsken. Och efter den här hemska vintern kan jag förstå det!

Både hinkarnas lökar har äntligen börjat blomma, men det var hela 33 grader i växthuset idag  (trots öppna takfönster)
- så det lär nog blomma över fort! Men nu är dörren öppen också.....

När jag sen kom ut från affären som bara vräkte det ner snö. Små hårda korn och på dom 25 m jag hade till bilden hann jag bli alldeles vit. Vintern är tydligen kvar - fy 17! Och jag som trodde att våren ÄNTLIGEN hade kommit, för det börjar titta upp lite lökblast både här och där i trädgården!!

I stenrabatten bredvid växthuset går det undan nu!

Ute på vägen så var det som att köra in i en vägg, men redan efter en halvmil så lättade det hela och jag kunde se att det var lite blått på himlen hemåt. Och mycket riktigt, när jag kom hem (1 mil senare) så sken solen från en klarblå himmel - och så hade det varit hela tiden jag var borta!


Det har börjat spricka ut ordentligt på vinstockarna i växthuset.

Jag har märkt tidigare att det ofta är en otrolig skillnad på vädret när man närmar sig Hemse. Gränsen går någonstans vid Levide. Vi har oftast betydligt bättre väder än min väninna som bor där. 
Och åker man kustvägen uppåt Visby så är det en klar gräns c:a 2 mil från oss. Där börjar alltid det dåliga - "nordliga" - vädret, så det är tur att man hamnat här i Eksta!

Susie

5 kommentarer:

Anita sa...

Jag har också märkt att det är mycket folk ute och handlar. Tror faktiskt att många tar ledigt veckan före påsk.
Den nedersta bilden är ljuvlig. Den skirt gröna färgen är så mycket vååår! Har hört om snörapporter från flera delar av Sverige men vi har inte fått någon påspädning av snötäcket. Det värsta är att det som ligger vägrar att sjunka över huvud taget, trots strålande sol.
Hyacinterna är verkligen härliga. Så läcker färg!

Önskar dig en skön påsk!
Kram Anita

Anni sa...

Det där med lokalt väder på Gotland, det har jag också varit med om. Ofta. Vi kan ha hur dimmigt och eländigt som helst hos oss, men tar vi oss bara upp på "stora vägen" vid Vamlingbo lyser solen från klarblå himmel.
Visst är det Buttle som brukar ha det kallaste (och förmodligen varmaste) vädret på ön?
Vilka läckra hyacinter du kan njuta av, jag anar att de doftar också?

Ingrid sa...

Jag ska ännu påskhandla och det lär på kämpigt att ta sig fram på Konsum i morgon. Jag ångrar att jag inte åkte och gjorde det i dag.
Jag saknar mitt växthus!!
Kram, Ingrid

chica sa...

Lindas flores,adorei ver! FELIZ PÁSCOA! bjs, chica

Carina sa...

Lokalt väder är nog vanligt lite överallt. Jag har liknande gränser här. Men visst är det häftigt att se - jag fick en sån multiupplevelse under promenaden häromdan.

Glad Påsk! Carina