måndag 1 januari 2018

ÅRSKRÖNIKA jan-mars 2017

Efter att ha läst Anitas blogginlägg "Årskrönika 2017" så var jag bara tvungen att göra en krönika själv. Du får ursäkta Anita, men din var så vansinnigt inspirerande!

Jag nöjer mig dock med att visa 3 månader i taget, då har jag material till flera inlägg. Man får inte vara dum..... *fniss*

Januari 2017 började riktigt dåligt med att jag låg febersjuk över hela nyårshelgen. Men...det gick snabbt över och på trettondagen kunde vi ha några vänner här på middag.

På Internet såg jag att vårt gamla ställe i Örby, Älvsjö var till salu - men upptäckte också att jag absolut inte hade någon som helst lust att flytta tillbaka till Stockholm.  Fast det visste jag redan sen tidigare - jag har blivit gotlänning.....

Jag kollade hur många olika headers jag hade lagt in under 2016 - det var hela 29 stycken!

Vi hade under ett några år inte renoverat något inne - jag hade ju varit sjuk och innan dess hade vi byggt poolen - så nu var det dags att fräscha upp hallen lite. Rolle var riktigt pigg på det och satte igång direkt i slutet på månaden. Det var ju målning i första hand som gällde och det är något han verkligen gillar.

Vädret var ganska hyfsat den här månaden, några massor av snö såg man inte till - vilket jag tycker är skönt. Det kan bli så hemskt halt på vägen utanför att man inte vågar gå där med Santos.

Det hände inte heller så mycket under januari för övrigt, men jag lyckades göra hela 15 inlägg här i alla fall. Jag gillar att blogga..... 



I februari blev hallen klar och jag kunde hänga upp ett nytt draperi och en ny liten gardin för dörrfönstret. Kändes mycket trevligt.....

Redan i mitten på månaden kunde jag gå ut i trädgården och sätta igång. Det var ju några år sen jag hade gjort några större jobb, så det behövdes verkligen. Rolle - som varken är intresserad eller har någon direkt trädgårdskunskap - hade skött allt själv i två år. Men nu, under årets första trädgårdsdag, beskar vi vi buskar och träd och det kändes helt underbart.

Eftersom det inte fanns så mycket att blogga om den här månaden så gick jag igenom en del av dom misstag i trädgården jag hade gjort under åren. För såna gör man ju alltid, hur mycket man än planerar och hur noga man än försöker vara!

Vi hann också med en del prommisar i naturen med Santos, bl.a. så åkte vi till Snoderån nere vid havet och redan då såg vi en massa fina blommor på vägen hem.

Våren var alltså helt klart på ingång och vädret visade sig från sin bästa sida, det blev aldrig så där jättekallt - då! Och det började visa sig ett och annat grönskande skott i både i växthuset och ute i rabatterna.


Så var vi inne i det jag tycker är första den vårmånaden; mars! Fast jag får alltid höra av gubben min att någon vår i mars är det inte, det är fortfarande en vintermånad!!  Men det är alltid i mars som dom första vårtecknen visar sig - eller hur!?

Men tyvärr visade det sig att Rolle hade rätt - som vanligt. Vintern som inte hade visat sig tidigare direkt slog till med massor med snö. Och även om den bara höll i sig i knappt två veckor så kände man sig lite lurad.

Tyvärr slog "lagen om alltings djävlighet till" och jag fick ryggskott av allt tungt trädgårdsjobb - som gör att jag fortfarande lider av ryggont och ishias. Men jag hade inga problem med att placera ut vackra blommor i växthuset som jag köpt hos Jonas i När - min hovleverantör!

Förutom inköp av blommor blev det också besök på några loppisar för inköp av i första hand böcker (thrillers) men även annat kul vi kunde hitta.

Vårtecknen hopade sig, men än så länge bara i växthuset dit Rolle på begäran snickrade (som han hatar) en smal bänk att ha lite blomkrukor på.

Sen var det jag alltså kallar min första vårmånad över, dom bästa; April, maj och juni visar jag i nästa inlägg!

Susie








3 kommentarer:

Charlotta sa...

Årets första trädgårdsdag i februari... ska det slås i år? ;)
Fin tillbakablick. Att se tillbaka då och då ger perspektiv på tillvaron och det är alltid bra.
God fortsättning!

Ingrid sa...

Så trevligt med en årskrönika.
Jag ser fram mot fortsättningen!
God fortsättning på 2018!
Kram, Ingrid

giaonhan247 sa...

Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

Giaonhan247 chuyên dịch vụ mua đồng hồ amazon trên web pandora úc hay trên web ebay việt nam cũng như hướng dẫn cách mua hàng trên amazon ship về việt nam uy tín và các thủ tục gửi hàng đi mỹ giá rẻ uy tín nhất.