fredag 7 juli 2017

FLER ROSOR samt lite annat!

Igår visade jag några av rosorna som blommade, idag ska jag visa fler. Här är det två stycken till från parken: Louise Bugnet (utan cerise dock) och rugosan Rugspin (som är mycket växtvillig, frisk och torktålig).
 Därefter kommer fyra från rosenspaljén vid infarten. Det är dom som överlevt, fast jag såg en liten knopp på klängrosen Penny Lane på en gren som växt upp till "hela" 30 cm.
Bild på den + tre till i parken kommer när dom slagit ut!

Trea i den översta raden är den mörka Austin-buskrosen William Shakespeare 2000 och den i nedre raden längst till höger Rhapsody in Blue. Båda dom växer så högt så man kan tro att det är klängrosor. Och båda är mycket snygga och trevliga på alla sätt. Båda doftar också gott och blommar hela sommaren - men det gör alla mina rosor!
I den nedre raden till vänster är det den otroligt tåliga och högväxta klängrosen Parade och sen den vita och känsliga Ilse Krohn Superior. Den senare gillar jag inget vidare, den är i år endast
50 cm hög och jag tycker inte att den är så snygg faktiskt!

Det här är vad jag ägnat mig åt idag. Ja, förutom att klippa gräset vid infarten och bakom garaget och vattna alla krukor och i växthuset förstås. Det är att rensa under olvonbusken och fram till den gulbladiga stora smultronschersminen. Inget kul jobb när man har ont i ryggen och inte ska böja sig framåt, alltså försökte jag göra det stående med mitt rensverktyg. Men man måste ju böja sig för att få upp skräpet!

Rolle rensade hela infarten med sin hembyggda "gårdsplanshyvel" och det blev jättefint. Sen testkörde han vår nya gräsklippare. Nu hade vi alltså 2 åkgräsklippare samt 2 vanliga motordrivna redan innan den här som kom hem idag, men den här är självgående och har elstart.
Rolle hade tröttnat på att klippa vårt otroligt långa dike utanför (tror det är minst 150 m) med dom vanliga motordrivna, det blev väldans tungt och jobbigt - speciellt när solen skiner och det är varmt!

Ovanpå det så fyllde han på vatten i min tunna utanför växthuset och så rensade han bort dom brännässlor som kommit upp på den här sidan av gunnebostängslet. TACK - jag bränner mig alltid när jag försöker ta bort dom!


Kolla in ett av mina favoritträd, ett korstörne - Gleditsia `Sunburst´- som jag är väldans förtjust i. Det är helt fantastiskt vackert i år!
Men jag måste nog be Rolle att rensa under staketet här i hörnan. Han har gjort det överallt annars!

Bredvid korstörnet är det vi kallar "stenhörnan" med några få växter som tål torka precis som trädet. Fast att en rödbladig smällspirea skulle bosätta sig här hade jag inte kunnat tänka mig, men den har valt plats själv!
Bredvid den busken är det tydligen några vitblommiga kungsljus (franska?) som har självsått sig, men mitt ibland dom här vita - från samma planta - så hittade jag två gulblommiga stänglar!?

Precis vid ingången har en Clematis bestämt sig för att fortsätta att slingra sig på stocken vi ställt där som dekoration - och det får den ju. Växter är bra roliga.....!

3 kommentarer:

wiolettan sa...

Vilka vackra rosor. Det är så roligt att få se så många olika sorters rosor, i olika färger. Härliga bilder.
Jag tycker om att vandra i din trädgård och få se allt det fina. Förstår att det måste vara jobbigt att hålla ordning, bra hjälp med den nya gräsklipparen.
Sitta där under det blå parasollet verkar vara skönt. Kanske med en kopp kaffe.
Ha det bra.
Varm kram.

Anonym sa...

Det var mycket blomster det. För att få så vackra rosor
måste man vara på evig vakt för "ohyra", skulle jag tro.
Mycket jobb med er fina gård den här tiden på året.
Fick mej att undra, vad ni har för er på vintern? :)

Ruth i Virginia

Carita och Bertel sa...

Oj så många rosor alla verkar ha, jag känner mig som en riktig novis vad gäller rosor. Men dom är ju otroligt vackra och en del doftar underbart. Gleditzia Sunburst är verkligen fin. Jag tror inte att den skulle gå hos oss men jag skulle gärna vilja prova. Ha en fin dag. Carita