onsdag 28 juni 2017

GRÄS, GRÄS OCH ÅTERIGEN GRÄS.....

Jag är inne ett tag för att det är alldeles för varmt och soligt ute för att göra något mer seriöst än att klippa gräs och vattna. Vilket jag alltså redan gjort!

Efter att ha klippt "innertomten" och "förträdgården" igår (tog nästan 2 timmar), så har jag klippt runt garaget och trädgårdsboden, samt halva parken.
Det senare är egentligen Rolles jobb, men han gör mitt; Rensar kanter på baksidan genom att ta bort ogräs och klippa långt gräs! Alltså ville jag underlätta lite för honom.

Fast hade jag vetat vad som väntade så hade jag nog inte erbjudit mig att göra det!
Jämför längden på gräset på första bilden från "innertomten" och dom senare från "parken". Där var det väldans långt, men framförallt jättetjockt och segt. Kan bero på att Rolle inte klippt på ett par veckor och att det växer otroligt mycket ogräs där ute!

 
När jag svischade runt på min gräsklippare så kom jag på att jag skulle fota dom dekorationer vi har ställt dit. Dom är ju inget vi använder precis, men dom har en viss ruffig charm!

Nej då, traktorn går inte att använda även om man skulle vilja. Den är död - och tömd på alla farliga vätskor. Sånt är min gubbe noga med!

 Fast snyggastoch mest användabar av alla dekortioner är naturligtvis den ruin som vi lät bygga samtidigt med "murrabatten". Där brukar nämligen skumpa intagas med väninnorna!
Granen som står framför var c:a 3-4 meter när vi flyttade hit. Nu börjar den bli jättehög, men vi har stammat upp den så att den inte tar alltför mycket plats nedtill. Vilket i sin tur har betytt att vi nu har en ganska stor myrstack på sydsidan, plus en liten precis bredvid.
Så vad gör vi!? Ska vi vara rädda om våra nyttiga insekter - som Rolle vill? Eller ska vi ta bort stackarna, som jag vill?
Jag blir nämligen alltid angripen av myror. Dom kommer "springande" så fort dom får se mig!
Härom dagen var det t.o.m. en svartmyra som bet mig på bröstet!! 

Rolle rensade den här "stenhörnan" för några veckor sen, nu börjar man se massor av ogräs komma upp igen (inte dom stora ruggarna, det är fina växter - utan dom små). Det är ju så trist med ogräs!

I den stora krukan växer en blå Agaphantus. Fick den samt en dvärg med vita blommor som skott av goda vänner för c:a 4-5 år sen. Den vita blommade otroligt förra året, men dog i växthuset i vintras. Den blå har aldrig blommat, men nu finns det hela 3 knopp!

I den svarta krukan på "spjutet" på stolpen har jag satt en liten ros. Men...den blev inget bra där (se förra bilden), så jag ska flytta den till bordet på altanen istället. Blommorna är så små så man ser dom inte på håll. Ska nog köpa en röd pelargon hit istället. Har tre stycken sen tidigare uppe på altanen och dom är jättefina och lyser riktigt.

Äntligen har rosorna börjat blomma, även om det inte alls blir lika många blommor som vanligt. Det var jättemånga som frös ner i våras, men dom kommer igen till nästa år hoppas jag!
Det här är den superhärdiga klängrosen Alchymist som växer vid min rosenfolly nedanför altanen.

Längst bort på spaljén vid ingången blommar i alla fall en riktig älsklingsros: Rhapsody in Blue. Den är otroligt läcker - och med en bild på den avslutar jag dagens inlägg!
Nu ska vi istället fira Santos, han fyller 10 år idag!!

3 kommentarer:

Veronica sa...

Hej Susie,
Det händer verkligen grejer hos dig!
Ogräset är verkligen riktigt tråkigt och ibland vill man verkligen ge upp!
Men ibland kan även perennernas frösådder vara verklige ogräs oxå. Det upptäckte jag idag när jag en stund efter jobbet rensade lite rabatter och såg typ drilljarder småplantor överallt...
Gratta Santos :D

//Veronica

Rosor och ruiner sa...

Då får du gratta Santos från mig då, hela 10 år redan!
Jag väntar på min Alchymist, men den kanske inte blommar första året förstås, inga knoppar än i varje fall, men jag ser fram emot den, tycker den har så läcker färg!

Kram Gunilla

Carita och Bertel sa...

Ni har verkligen gräsytor att klippa, här har vi inte mycket av den varan kvar. Den minskar hela tiden bara för att jag köper växter och måste utöka rabatterna. Ha det fint. Carita
Jag gillar ruinen.