söndag 29 maj 2016

VÄXTHUS M.M.

Nu börjar det bli ordentligt inrett i växthuset. Alltså med chili, paprika, tomater, basilika, persilja, dill och sådda rädisor - som redan kommit upp efter bara 2 dagar!

Den vita innerkrukan som limeträdet står i, ska bort. Den står bara där som prov på vilken storlek det ska vara på den svarta ohålade (som skydd för vatten på golvet) krukan jag ska köpa i morgon.
 Några av chiliplantorna har redan börjat bära frukt, bl.a. en som heter "Long Slim" där en av dom tre plantorna har hela tre långa stora frukter. Det är dom som växer i den runda krukan längst till vänster.
Jag speglas i det nytvättade glaset!
Men även en av vinstockarna - den med grönröda druvor längst till höger - har MASSOR av små klasar. Den med svarta druvor till vänster har dock inte en enda!

Igår eftermiddag satt vi upp en termometer, skulle man inte gjort.....då var det 55 grader varmt! Tiden på termometern stämmer dock inte (måste lära mig hur den fungerar), den här bilden tog jag i morse vid niotiden - efter det att både dörr och fönster stått öppna länge!
Men än så länge är det dåligt med blommor, det får komma senare. Nu gäller det nästa "stora" grej = skuggväv och linor i taket för vindruvorna att slingra sig i! Är det någon som har några bra tips?

Växthuset smälter bra in, syns knappt från vägen.
Det vi är inne på till att börja med är att hänga upp dom 5 (3 svarta och 2 vita) myggnätsskydd vi redan har. Dom skulle precis räcka till hela längden på 4,5 m. Men för att kunna hänga upp dom och testa hur det blir måste jag skaffa 4,5 m kardborrband till dom i morgon.

Växthuset blev verkligen bra mot huset. Passar perfekt i stilen!
Sen är det "problemet" med dom starkväxande vinstockarna. Vi tänkte dra nåra kraftiga svarta linor från väggen precis nedanför taket till framkanten. Sen får jag klippa bort det som inte behövs av stocken och låta resten slingra sig.
Kan nog fungera...speciellt nu när det börjar bli dags för pincering. Med tiden kommer linorna säkert att ruttna och gå av, men min erfarenhet säger mig att då bör stockarnas grenar blivit så kraftiga att dom håller sig uppe ändå. Eller.....!?

Konstigt nog är den starkt lila trådkudden blå på alla bilder!
På trädgårdsstolen satt jag igår när en stackars koltrast flög rätt in i glaset bakom mig. Detta trots att vi satt upp fyra siluetter av jaktfåglar för att det inte skulle hända. Den stackarn låg först på rygg en halvtimme, sen vände den sig och låg på mage i flera timmar.
Längst till höger på bänken hade jag ställt en liten kruka med basilika igår. Gissa om den såg ledsen ut i morse, men den hämtade sig efter vattning.
Då bad jag Rolle - som är en otrolig djurvän - att titta på den. Jag vågade inte gå för nära för Santos skull. Har dålig erfarenhet av hundar och fåglar sen Penny, vår förra hund, bet ihjäl en liten
fågelunge som ramlade ur boet framför näsan på henne. Hon var gammal och skruttig, men då
var hon snabb minsann.
Koltrasten låg kvar, men när Rolle närmade sig så hoppade den in i busken bredvid och när Rolle kollade 3-4 timmar senare var den borta. Vi håller tummarna för den!
Kolla in den lilla dekorativa fågeln jag satt på spaljégallret. Har två i olika färg, men ska köpa några fler tror jag!
Dessa två är dom enda blommor som kommit in i växthuset - än så länge - och dom måste stå i halvskugga! Men jag lovar, får vi bara upp lite fler hyllor och skuggväv så blir det garanterat fler!!

Så här avslutades gårdagens jobb. När vi inte orkade längre i värmen - Rolle jobbade ute med bl.a. gräsklippning i diket som är jättejobbigt och jag jobbade i växthuset - så kom han med ett glas vin till mig och öl till sig själv. Mycket välkommet!

Man kan ju inte bara visa "lyckade" saker.....
I morse när jag gick runt och kollade läget så kom jag ihåg att Rolle klagat på att en ros hade dött i parken. Och mycket riktigt, den här Rosa rugosan `Pink Robusta´ har väl lite liv i sig, men inte är den vacker. Så den måste jag klippa ner helt i morgon. Det är många rosor som dött för mig i år. Faktiskt flera buskrosor och klängrosor!

Här till vänster växt benveden som nu lämnat ett stort tomt hål efter sig. Så kan man ju inte ha det! *fniss*
Rolle sågade igår ner en 2 m hög vingad benved som växte bredvid ingången till innertomten. Den såg ungefär lika kul ut som buskrosen, alltså bara lite grönt rufs på några av grenarna. Men där var det enklare; "Såga ner hela! var mitt svar till honom när han undrade vad han skulle göra.
Så nu "måste"  jag köpa en ny buske, en låg, snygg med vacker höstfärg! Den vingade benveden var nämligen bara rolig, men den hade en fantastisk höstfärg!!

Vi har ju vansinnigt med kalkhaltig jord här på Gotland, men jag har lyckats att ha några surjordsväxter. Bl.a. den här gulblommiga Rhododendron. Den är 2 år och det är faktiskt första gången den blommar!
Idag lever jag på flytande kost och det blir likadant i morgon. Fast då ska jag också dricka
4 liter (!) av den hemska vätskan Laxabon (smakar som kemikalier med pelargon) för en tarmsköljning. Det måste till eftersom jag på tisdag ska göra en koloskopi för att kolla att cancern inte har kommit tillbaka.
Sist jag gjorde det så gick Santos ur rummet. Han som annars alltid ligger hos mig eller Rolle när vi tittar på TV. Vi fattade inte omedelbart varför han hela tiden la sig antingen på kontoret under skrivbordet, eller i våra sängar.
Men så fort vätskan var slut  - det tog alltså hela 4 timmar att dricka upp den - kom han in till oss! Det mest vedervärdiga jag druckit i hela mitt liv!!

5 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Åh så pyntat och fint du har hunnit få till det redan :) Attans mysigt! En vinstock har jag nog också tänkt mig men tydligen ska den sättas utanför växthuset har jag läst, ja vi får se. Nu är tomaterna viktigast!
Ha en fin kväll...
Kram från Titti

Unknown sa...

Hoppas att det går bra för dig med drickande och undersökning och att det blir ett positivt resultat! Är lite avis på dig för det fina växthuset, så fint!
Ha det gott! Kram

Bosse Lidén sa...

Vad fint allt blivit med växthuset. Stackars koltrast. Vad snabbt. Bara två dagar. Vänta lite. Den lila kudden blev blå. Du håller väl inte på med doping? :) Ja. Usch vad äckligt det är att hälla i sig tarmsköljarvätska. Då gäller det att tänka på andra saker under tiden. Jag tyckte det gick mycket lättare att dricka den när den stod framme och det var rumstemperatur. Lycka till.
Kram Bosse

Marlise sa...

Hej Susie
das Gewächshaus passt super dorthin
und es sieht ganz toll aus...very nice!
Liebe Grüße von Öland zu dir und alles Gute für die Untersuchung morgen.
Kram Marlise

Ruben sa...

Hej!
Jag har hört, att det kan bli varmt i "glashus". Tror, att det är bra att ha en fläkt som ger lite rotation på luften. Enbart takfönster fungerar inte. 55 grader är nog i mesta laget för de flesta, även om de finns de som säger att de äääälskar värme!

Ha det gott!
/Ruben