söndag 3 januari 2016

LITE DITT OCH DATT

Har absolut ingenting att skriva om eller visa bilder på. Dagarna som gått har jag ägnat mig åt att försöka få fart på min nya mailadress. Jag har kunnat skicka och likaså få. Men att få in nya adresser har varit ett litet helsicke...men nu är det fixat. Fick dock skriva in alla för hand och fortfarande har jag ingen fil för kontakter!?



Men lite annat har man ju hunnit med. Dock inga långa prommisar, det har varit alldeles för kallt och  ruggigt väder för det, så både Santos och husse har fått nöja sig med kortare varianter!
Santos går fortfarande runt med sin krage. Inte kul, men nu ser op.såret betydligt bättre ut. Det är bara som en hård bulle, inte sårigt alls. Men fortfarande sticker det ut torkade stygntrådar ur det  - och dom vill han slicka bort!


Det jag däremot verkligen roat mig med är att planera för växthuset. Jag "tror" att jag bestämt mig för ett växthus lackerat i svart från Classicum. Det finns ju tid att ändra sig!
Det heter Arcadia och är 305 cm x 458 cm, alltså 14 m2. Rolle har varit ute och sprayat grå färg på snön och det ser ut att passa bra i storlek och i stil.



Växthuset kommer se ut som det ovan, bara det i vårt fall blir svartlackerat och dörren blir på vänster gavel. Där kommer också en liten trappa att byggas från altanen så att man lätt ska kunna komma in i växthuset. Att det blir svart beror på att allt annat som vi har till och runt huset är svart.
Som ni ser så står huset på en gjuten betongplatta. Först var jag inne på en liten mur, men jag har slagit det ut hågen. Fast jag såg en bild nyss på ett otroligt fint växthus på en låg mur (lite dyrare är vårat dock, som ändå  kostar c:a 40.000:-).



Precis här, där vi för några år sen var tvungna att gräva upp och dränera om, ska växthuset placeras. Nu gäller det bara att hitta någon som kan gjuta en platta och sen sätta upp det också. Vi har redan varit i kontakt med en kille som byggde vår lilla altan på framsidan. Så vi får e vad han säger när han kommer hit om ett par veckor.
Visst skulle väl Rolle kunna få upp ett växthus, han är ju "ganska" händig med metallsaker. Har man renoverat traktorer, veteran- samt sportbilar och byggt banracebilar så är väl det ingen match egentligen. Men jag tycker att han inte ska behöva göra det nu när han fyllt 75. Lite ostadig på benen har han blivit också och det är ju glas man ska hantera!

Förutom att leka och göra nytta vid datorn, så har jag tagit bort alla julsaker idag. Det är bara julgranen (konstgjord), belysningarna ute och i fönstren kvar. Men allt ska bort efter trettondagen. Fast ytterbelysningarna brukar få sitta månaden ut, så vi får se hur det går med dom.
Jag har också sorterat ut/in lite böcker. Vi har MASSOR så vi är tvungna. Trots att vi både sålde och gav bort en drös för ett år sen. Nu var det dags igen. Så nu är allt insorterat i bokstavsordning (hyllan ovan är alltså dubbelt så bred och den är i två sektioner - deckare/thrillers och vanlig skönlitteratur separerade) sen har vi en hylla till på andra sidan.
Vi har också en specialhylla inne i gästrummetsom nu börjar bli överfull av pockets. Den köpte vi för ett år sen för att våra gäster ska börja läsa i böckerna - och sen ta med dom hem! Problemet är att vi inte haft några övernattande gäster i år. Gästrummet har ju blivit omgjort till ett sjukrum.....

7 kommentarer:

Ingrid sa...

Vilket härligt växthus du kommer att få. Det blir ju ett riktigt uterum. Mitt lilla växthus på Stenstugu var ju bara på 4kvm. Jag odlade en hel del där och det var jätteroligt att driva upp egna plantor och alla härliga tomater, paprika, gurka och physalis...
Hoppas att du får ordning på din nya dator! Det tar lite tid att uppfostra dem.
Kram, Ingrid

Carina sa...

Du hade väl massor att skriva om! Jag gjorde för några år sedan det du gör nu: gav bort MASSOR med böcker! Gav bort först och främst till nära och kära som ville ha, resterande 800 lämnades in till en secondhand-butik. Känns bra att kunna hjälpa till och göra lite nytta på det viset. Däremot så sålde jag inte en enda! Det hade ju kanske varit bra, då hade man ju kunnat fått in en liten slant. Nu blev det secondhandbutiken som fick det istället....och det är inget jag sörjer över. Däremot så sörjer jag över att det lär nog inte bli något växthus härute där jag bor....har drömt om ett nytt sedan vi sålde vårt andra ställe där jag skaffade ett 14 kvm växthus. Får väl lära mig att var sak har sin tid.
Kram Carina

Unknown sa...

Så roligt att du ska bli med växthus. Det är min dröm också.
Böcker har en förmåga att avla av sig på något underligt sätt. Jag har också rensat ut vid flera tillfällen.
God fortsättning på året som jag hoppas blir fredligare och trevligare på alla sätt och vis!
Kram

Bosse Lidén sa...

Det är härligt att läsa att du är igång med nya projekt. Att planera är kanske det roligaste momentet. Växthuset kommer säkert att bli kanon. Hoppas vädret blir bättre så du kan förlänga dina promenader. Januarikramar Bosse

lavendia sa...

Så kul med växthusplaner. Är det ett växthus byggt mot huset? Det ser ut så på bild. Just när det gäller glas är det nog bra om någon annan gör jobbet. Vi har kanalplast som inte är ömtåligt. Inte lika snyggt som glas, men vårt är ett rent odlingsväxthus.
Sortera ut böcker gjorde jag också för ett par år sedan, men de samlar snart på sig igen. Som allt annat. / Britt

Ölandsvindar sa...

Det går väldigt snabbt att öka på trängseln i bokhyllan. Vi har ställt ut en korg vid vägen under några somrar med en skylt: Var så god och ta en bok: Roligt att kika i smyg på dem som går förbi. De tittar, fortsätter, backar tillbaka, tittar sig omkring och väljer sedan en bok. Plötsligt en dag hade någon lagt tillbaka andra böcker i korgen också! Kul! Växthuset kommer du att ha så mycket glädje av. Spännande att följa fortsättningen!
Kram /Kerstin

Maria sa...

Det är ju så jätte roligt att planera för hur man vill ha det, kommer säkert att bli jätte fint med växthus.
Ha en fin dag/kram